تفاوت حسابدار و سرحسابدار چیست؟

زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

تفاوت حسابدار و سرحسابدار چیست؟

حسابدار و سر حسابدار

در این مقاله به تفاوت حسابدار و سرحسابدار به صورت کاملا شفاف پی­ خواهیم برد. زندگی به عنوان یک حسابدار بسیار چالش­برانگیز است، اما تعدادی از مسیرهای شغلی وجود دارند که با ترکیبی از حقوق خوب، استرس کم، امنیت شغلی و فرصت پیشرفت مطابقت دارد.

بسیاری از آن­ها به جایگاه­ های برجسته و مهمی در یک سازمان منتقل می­شوند. یکی از این موقعیت­ ها برای حسابداران ارتقای آن­ها به سرحسابدار است. او مسئول فعالیت­ های مربوط به حسابداری یک شرکت است.

بهتر است هنگام مقایسه با سرحسابدار، به حسابداران باتجربه (حتی مدیران یا سایر مناصب سطح بالا) نگاه کنید. سرحسابدارها سال­ ها تجربه و چندین گواهینامه حرفه­ ای دارند. تقریباً همه آن­ها قبل از ارتقای درجه و سمت، به عنوان حسابدار عمومی کار می­کنند.

حسابدار

تعدادی انتخاب برای حسابداران وجود دارد. از جمله حسابرسی، حسابداری مالیاتی، حسابداری هزینه و غیره که می­توانند انجام دهند. حسابداران برای جلوگیری از تقلب و حفظ دقت برای همکاران، سرمایه گذاران، بستانکارها و تنظیم کنندگان کار می­کنند.

بسیاری از آن­ها به حسابداران رسمی ارتقا می­یابند و از اصول اخلاقی حرفه­ ای پیروی می­کنند؛ که بی ­شباهت به صنعت پزشکی نیست.

سرحسابدار

سرحسابداران در چند نوع سمت یا رده شغلی متفاوت قرار می­گیرند. متداول ترین آن­ها سرحسابداران شغلی و سرحسابدارن شرکتی هستند که کل سیستم حسابداری مانند نرم افزار حسابداری و مالی را برای کارفرمایان خود اداره می­کنند.

برای شرکت­ های کوچکتر، این به معنای ایجاد زیرساخت­ های حسابداری و انجام حسابداری است، در حالی که شرکت­ های بزرگتر از سرحسابدار در نقش ناظر استفاده می­کنند. سرحسابداران دیگری برای دولت کار می­کنند و به عنوان افسران ارشد مالی برای سازمان­ ها هستند.

سرحسابدار یک شرکت تجاری در واقع یک مدیر ارشد حسابداری برای شرکت است. سرحسابدار به عنوان عضوی از ستاد اجرایی در نظر گرفته می­شود و به طور معمول نقش مهمی در سازماندهی و کنترل پرسنل حسابداری در شرکت ایفا می­کند.

سر حسابدار

همچنین بخوانید : اصول حسابداری


یک نقش مشترک و در عین حال کم ارزیابی شده از سرحسابدار، تفسیر داده­ های مالی است. آن­ها معمولاً از نظر حسابداری و پیش­بینی شغل تجربه زیادی دارند. او غالباً یک یا دو دستیار در اختیار دارد. دستیارها معمولاً تجربه کمتری دارند و زمان بیشتری را در جزئیات روزانه جمع ­آوری داده ­ها، تنظیم مقررات و گزارش­ های قانونی و غیره صرف می­کنند.

تفاوت حسابدار و سرحسابدار در آموزش و مهارت

بیشتر حسابداران درس حسابداری می­ خوانند و مدرک تحصیلی آن را اخذ می­نمایند. همچنین مدرک آن­ها می­تواند در رشته­ هایی مانند دارایی، آمار، ریاضیات یا اقتصاد باشد. اما کارفرمایان کسی را ترجیح می­دهند که درک عمیق­تری از اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری را داشته باشد.

مشاغل حسابداری در سطح ارشد، نیاز به تعدادی گواهینامه و مهارت های خاصی دارد. مشاغل ارشد حسابداری مالی و گزارشگری ممکن است به سه تا شش سال سابقه کار احتیاج داشته باشند؛ در حالی که حسابداران مالیاتی فقط یک تا سه سال پس از گذراندن آزمون­ ها سابقه نیاز دارند.

برای تبدیل شدن به یک سرحسابدار سال­ ها تجربه حسابداری مستقیم لازم نیست اما بسیار کمک­ کننده است. تمرکز گسترده سرحسابدارها، به ویژه برای شرکت­ های بزرگتر، بیشتر از پروتکل حسابداری است. بسیاری از آن­ها دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا مدرک پیشرفته دیگری در امور مالی هستند.

تفاوت حسابدار و سرحسابدار در حقوق و دستمزد

تعیین ​​حقوق برای حسابداران سطح متوسط ​​یا بالاتر بسیار دشوار است و به کارفرما نیز بستگی دارد. برخی از سمت­ ها در چارت سازمانی شرکت، مانند مدیران مالیات یا مدیران حسابرسی داخلی، حسابداران، سرحسابداران و غیره متفاوت خواهد بود.

اما در خصوص تفاوت حسابدار و سرحسابدار از لحاظ حقوق و دستمزد می­تواند اختلاف زیادی داشته باشد تا جایی که حسابداران کوشش می­کنند پس از اخذ گواهینامه­ ها، مدارک و جمع ­آوری سابقه کاری بتوانند یک سرحسابدار شوند.

تفاوت حسابدار و سرحسابدار در تعادل کار و زندگی

بیشتر حسابداران ۴۰ تا ۴۵ ساعت در هفته به صورت استاندارد کار می­کنند و از انعطاف ­پذیری کمی در خصوص مرخصی استحقاقی، تعطیلات و غیره برخوردار هستند. شغل حسابداری علی­رغم کار خسته­ کننده­ای که دارد، در میان شغل­ ها از جمله رضایت­ بخش­ ترین مشاغل هستند.

با این حال، آن­ها ساعات بسیار طولانی را خصوصا در فصول مالیات کار می­کنند. شاید مجبور شوند گاهی بیشتر از ۱۰ ساعت در روز و یا ۶ روز در هفته کار کنند.

حسابدار و سر حسابدار

همچنین بخوانید : پر درآمد ترین شاخه حسابداری


از طرفی یک سرحسابدار دارای ساعات کاری کمتری در هفته است. با توجه به حقوق و دستمزد بالاتری که دریافت می­کنند حتی کمتر هم کار می­کنند. در نتیجه تعادل بهتری بین کار و زندگی شخصی آن­ها وجود دارد.

جمع ­بندی

چشم انداز شغلی خوبی برای هر دو مسیر شغلی فوق وجود دارد. طبق آمار تعداد مشاغل مدیر مالی در سال های اخیر رشد داشته است. با توجه به تفاوت حسابدار و سرحسابدار شما می توانید انتخاب بین این دو شغل را به راحتی انجام دهید.

به یاد داشته باشید که با وجود تمام مزایایی که سرحسابدار نسبت به یک حسابدار دارد مسئولیت سنگین ­تری نیز شامل حال او می­شود. اکثر حسابداران طی چند سال به طور فزاینده­ای در تمرکز شغلی خود متخصص می­شوند. بخشی از این امر به دلیل حقوق بالاتری است که می­توانند بگیرند.

اما از آن­جا که سرحسابداران مجبورند بر کل عملیات حسابداری نظارت داشته و مشاوره­ های سیستمی به شرکت ­ها ارائه دهند نمی­توانند فقط در یک زمینه متخصص باشند و می­بایست مهارت ­های خود را قوی­تر کنند.

سرحسابداران تمایل دارند که پول بیشتری بدست آورند و مجبورند افراد را مدیریت کرده و ادارات را سازماندهی کنند. همه حسابداران مسئولیت یکسانی ندارند.

برخی از افراد در نقش­ های مدیریتی پیشرفت می ­کنند و این­ها بهترین گزینه برای مشاغل سرحسابداری هستند. البته اصولا در شغل و مسیر شغلی آنچه بیشتر اهمیت دارد رضایت شغلی فرد نسبت شغلش است که باعث نتایج شگرفی در زندگی شخصی و کاری او می­شود.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو