جریمه تاخیر در لیست بیمه

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

جریمه دیرکرد بیمه

جریمه برای دیر کرد بیمه

در صورتی که فرد حق بیمه خود را در زمان معین پرداخت نکند مشمول جریمه دیرکرد بیمه خواهد شد. از آنجایی که نوع بیمه­ها با یکدیگر متفاوت است پس جریمه دیرکرد آنها نیز یکسان نیست. بعضی نیز معتقدند که جریمه دیرکرد تنها مختص بیمه شخص ثالث می­باشد. در ادامه این مطلب از وبسایت فراپیام در مورد بیمه ها و جرایم دیرکرد آنها توضیح خواهیم داد.

بیمه تأمین اجتماعی و جریمه دیرکرد آن

اگر حق بیمه کارکنان که مهلت پرداخت هر ماه تا آخرین روز ماه بعد است حتی یک روز به تأخیر بیفتد سیستم پرداخت آن را نمی پذیرد و مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد. به عبارتی جریمه دیرکرد بیمه تأمین اجتماعی برابر است با جریمه تأخیر ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان خود در مهلت مقرر در هر قانون که حداکثر برابر است تا پایان آخرین روز ماه بعد. در صورتی که کارفرما حق بیمه را تا زمان معین پرداخت نکند برای او جرایم پرداخت حق بیمه برای هر ماه دو درصد نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری منظور می­شود.  در مورد تأخیر ارسال لیست نیز با چند مورد مواجه هستیم:

  • اگر یک کارفرما لیست ماهانه را ارسال ننماید و بدهکار شود، جریمه ده درصدی از کل بدهی (حق بیمه + بیمه بیکاری) برای وی منظور می­شود.
  • اگر کارفرما به هر دلیلی لیست کارمندان را با تأخیر ارسال نماید، جریمه ده درصدی برای یک نوبت برای وی محاسبه و مطالبه می­گردد.
  • در کارگاه­های پیمانکاری در صورتی که لیست بیمه به مدت چند ماه ارسال نشده باشد، به میزان ده درصد از جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری جریمه تعلق می­گیرد.

جریمه دیرکرد بیمه عمر

دیر کرد بیمه

بسیاری از افراد بیمه عمر را به عنوان روشی منطقی برای سرمایه­گذاری با مبالغ کم و پوشش فوت عادی، فوت در اثر حادثه، نقص عضو، بیماری­های خاص و … انتخاب می­کنند. در صورتی که شما نیز تحت پوشش بیمه عمر هستید اگر حق بیمه های خود را در زمان مشخصی پرداخت ننمایید، جریمه دیرکرد بیمه برای شما لحاظ خواهد شد.

لازم به ذکر است که سود روزشمار بر روی حق بیمه­های عمر واریز می­شود و در صورتی که شما در پرداخت حق این نوع بیمه تأخیر داشته باشید. سودی بابت دوره مذکور یعنی تأخیر به شما تعلق نخواهد گرفت. در واقع کارگزاران این بیمه برای اینکه مبلغ ارزش بازخرید کمتر از مبلغی که در بیمه نامه درج شده است نشود، این سود را از خود شما دریافت کرده و به آن جریمه دیرکرد بیمه عمر می­گویند. اما عملا جریمه­ای در کار نیست.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث نیز دارای تاریخ اعتبار محدودی بوده و باید به موقع تمدید شود، در غیر این صورت مشمول جریمه دیرکرد بیمه خواهد شد. شاید از خود بپرسید که این جریمه چگونه محاسبه می­شود. در واقع هر روزی که از تاریخ تمام شدن بیمه نامه شما بگذرد، به صورت روزشمار جریمه برای شما منظور می­شود. قبل از اینکه توضیحات بیشتری در مورد جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بدهیم ابتدا با این بیمه و دلیل نامگذاری آن آشنا خواهیم شد.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت تازه تاسیس


بیمه شخص ثالث

پرمخاطب­ترین نوع بیمه که در ایران ارائه می­شود بیمه شخص ثالث است. این بیمه در بازار بیمه ایران اجباری بوده و دلیل آن مشکلات و عواقب سنگینی است که در صورت نداشتن این بیمه و بروز حوادث ممکن است برای راننده پیش آید.

تعامل سه طرفه دلیل نامگذاری این بیمه است. در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و در نهایت فرد زیاد دیده در حوادث رانندگی شخص ثالث است. اگر در یک حادثه، تمامی اشخاص زیان مالی و جانی ببینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث شده و همه هزینه های مربوط به درمان، خسارت یا فوت جبران خواهد شد.

میزان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

میزان جریمه بیمه وسیله نقلیه بر اساس تعداد سیلندر و نوع خودرو تعیین می­شود. در واقع برای هر نوع خودرو میزان جریمه دیرکرد متفاوت است. به جز وسایل سواری یا بارکش، موتور نیز باید بیمه شخص ثالث داشته باشد و اگر تاریخ تمدید بیمه موتور گذشته باشد برای این وسیله نیز جریمه دیرکرد بیمه منظور خواهد شد.

بیمه دیرکرد

بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو

در شرایط زیر بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو امکان­پذیر است:

  • اگر خودروی شما در پارکینگ راهنمایی و رانندگی توقیف باشد، می­توانید با ارائه نامه رفع توقیف به شرکت بیمه، از پرداخت جریمه دیرکرد معاف شوید.
  • گاهی اوقات شرکت­های بیمه به مناسبت­های مختلف مثل دهه فجر، طرح­های بخشودگی دیرکرد بیمه ثالث را در نظر می­گیرند که شما می­توانید با بهره­گیری از این طرح­ها، از جریمه دیرکرد بیمه معاف شوید. برای مثال به مناسب دهه فجر، بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تا پایان بهمن ماه سال جاری لحاظ می­شود. در واقع بر اساس بخشنامه بیمه مرکزی اگر وسیله نقلیه­ای جریمه دیرکرد بیمه دارد تا پایان بهمن ماه از پرداخت این جریمه معاف خواهد شد.

آیا تخفیفات بیمه با داشتن جریمه دیرکرد شخص ثالث از بین می­روند؟

شاید شما هم نگران این مسئله باشید که تخفیفات بیمه ثالث با داشتن جریمه از بین برود. اما اینگونه نیست. تخفیفاتی که شما طی چند سال از آنها برخوردار شده­اید علیرغم داشتن جریمه دیرکرد بیمه همچنان حفظ خواهند شد حتی اگر یک سال بیمه ثالث خود را تمدید نکرده باشید. اما لازم به ذکر است که برخورداری از تخفیف به منزله بخشیدن یا معاف شدن از جریمه دیرکرد بیمه نمی­باشد و باید جرایم خود را پرداخت کنید.

اگر خسارت در تاریخ انقضای بیمه شخص ثالث اتفاق بیفتد تکلیف چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد همه دارندگان وسایل نقلیه باید مشمول بیمه شخص ثالث باشند تا بتوانند در زمان خسارت از این بیمه نامه بهره ببرند. اما اگر خسارت در زمانی رخ دهد که تاریخ انقضای بیمه گذشته باشد، شرکت بیمه دیگر تعهدی نسبت به پرداخت خسارت نخواهد داشت. در این صورت برای اینکه خسارت وارده در مواردی مانند انقضاء بیمه نامه ثالث، تعلیق شرکت بیمه­گر، شناخته نشدن مسئول حادثه و … جبران شود، مبالغ جریمه به حساب صندوق تأمین خسارات واریز خواهد شد. این صندوق یکی از منابع درآمدی محل دیرکرد بوده و اگر خسارتی بر بیمه­گذار در زمان عدم بیمه­ نامه وارد آید با مراجعه زیاندیده به صندوق قابل پیگیری خواهد بود.

در مجموع به یاد داشته باشید که برای اینکه مشمول جریمه دیرکرد بیمه و عواقب بعدی آن در زمان حادثه نشوید، بیمه شخص ثالث خود را به موقع تمدید نمایید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو