دادرسی مالیاتی چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

دادرسی مالیاتی چیست؟

دادرسی مالیاتی

همانطور که شاید خیلی از شما دوستان بدانید بسیاری از شرکت‌ها ممکن است تا به دلایل  متفاوت مالی با اداره امور‌مالیات با مشکل روبرو شوند. سر و کار داشتن با مسائل مالی و قوانین مرتبط با آن امری بسیار سخت و گاهاً دردسرساز است که نیاز به توجهی ویژه‌ در این زمینه توسط صاحبین مشاغل دارد. هرگونه کوتاهی کردن در این زمینه می‌تواند به‌مراتب مشکلات بزرگی برای کارمندان و یا حتی برای آینده یک تجارت ایجاد کند.

در واقع زمانی که یک شرکت، موسسه یا سازمان در ایران با اداره امور مالیاتی در رابطه با قوانین مالی به مشکل برخورد کند در آن زمان است که تهیه یک اظهارنامه مالیاتی می‌تواند بر‌ای آن‌ها بسیار کمک کننده باشد.

در واقع این موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند که آیا شما یک فرد عادی هستید که تا به حال هیچگونه سرکاری در طول زندگیتان با مسائل مالی نداشته‌اید و یا اینکه فردی هستید که صاحب یک کسب و کار است و دائما با این مسائل سروکار دارد، همیشه داشتن اطلاعات در زمینه امورمالی می‌تواند کمک کننده و مفید باشد، به همین منظور ما سعی کردیم تا در ادامه این مقاله از فراپیام شما را با یکی از این اصطلاحات مالی به نام دادرسی مالیاتی آشنا کنیم.

همانطور که در مقدمه این مقاله اشاره کوچکی به مبحث اظهار‌نامه مالیاتی برای شما کردیم باید بگویم که تعریف دقیق‌تری از اظهارنامه مالیاتی این است که اظهارنامه مالیاتی در واقع فرمی است که صاحبین کسب و کارها و مشاغل موظفند تا آن را به شیوه‌ای درست و دقیق پرکنند و آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

باید بگویم که پس از تحویل دادن اظهارنامه مالیاتی جریان تمام نمی‌شود و تازه سرآغاز شروع یک داستان جدید است، زیرا ممکن است که این اظهارنامه مالیاتی تحویل داده شده زمانی که توسط مامورین اداره امور مالیاتی مورد بررسی واقع می‌گردد، گاهاً در صورت منطبق نبودن و درست نبودن اطلاعات موجود در آن رد شود و در صورت درستی و بی‌نقص بودن مورد تایید این سازمان واقع شود.

در صورت تایید شدن اظهارنامه مالیاتی توسط مامورین ممیزی اداره مالیات مقدار مالیات مشخص شده در آن باید توسط صاحب این شرکت پرداخت گردد.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت های تازه تاسیس


اما اگر به هر دلیلی مامورین ممیزی این اظهارنامه را رد نمایند در آن زمان است که ماموزین ممیزی این اداره موظف می‌شوند تا خودشان مبلغ دیگری را جهت پرداخت به عنوان مالیات به صاحب آن شرکت ارائه دهند و نکته قابل توجه این است که در صورت رد شدن اظهارنامه این رقم اعلام شده توسط اداره امور مالیات غالبا بالاتر از مبلغ اظهار شده توسط شخص مورد نظر است، که به گونه‌ای می‌توان آن را تنبیه قلمداد کرد.

در ادامه این روند اگر رقم تعیین شده توسط اداره امور مالیات مورد تایید شخص مورد نظر نباشد می‌تواند به صورت کاملا قانونی درباره این مبلغ اعلام شده اعتراض نمایند که به تمامی این مراحل گفته شده دادرسی مالیاتی می‌گویند.

همچنین برطرف شدن هرگونه خشونت و یا مخالفت بین سازمان امور مالیاتی و صاحب شرکت تحت عنوان دادرسی مالیاتی حل می‌شود. البته این نکته را نیز باید به شما بگویم که دادرسی مالیاتی تنها در مورد مبلغ قابل پرداخت نیست، بلکه گاهاً شامل نحوه پرداخت آن نیز می‌شود.

مراحل رسیدگی به دادرسی مالیاتی به صورت است؟

معنی دادرسی مالیاتی

چرخه دادرسی و یا همین مراحل دادرسی مالیاتی که قرار است برای شما توضیح دهیم در واقع مجموعه مراحلی است که به صورت قانونی باید توسط یک فرد در صورت اعتراض داشتن به نتیجه و مبلغ اعلام شده توسط اداره امور مالیات طی شود.

البته درهر یک از این مراحل ممکن است تا مشکل فرد مورد نظر به طور کامل رفع شود، اما در صورت رفع نشدن مشکل وی به مراحل بعدی ارجاع داده می‌شود. در واقع مراحل دادرسی مالیاتی شامل ۵ مرحله است که هر یک از آن‌ها را در ادامه برای شما به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

۱٫مرحله اول: رئیس اداره امور مالیاتی مرتبط

کل فرایند رفع اختلاف در مرحله اول در همان اداره امور مالیات صورت می‌گیرد. معمولاً در این مرحله، خصوصاً برای کسب و کارهای کوچک مشکل به طور کل همین جا برطرف می‌گردد، اما از زمان اعلام مالیات توسط اداره به شخص مورد نظر ۳۰ روز فرصت دارد تا با ارائه مدارکی معتبر حقیقت موجود در پی اعتراض خود را به این اداره ثابت کند. همچنین اداره امور مالیات نیز پس از دریافت اعتراض به مدت ۳۰ روز فرصت دارد تا به این شکایت رسیدگی کند.

همانطور که گفتیم اصولاً در همین مرحله اول دو طرف شکایت به توافق می‌رسند و همچنین در صورت حل شدن موضوع و برقراری توافق بین طرفین، در برگ تشخیص مالیات جزئیات این توافق را ذکر می‌کنند و به امضای رئیس اداره امور مالیات می‌رسانند. همانطور که در بالاتر نیز برای شما گفتیم اگر شخص مورد نظر در این مرحله به توافق نرسد به مراحل بعدی ارجاع داده می‌شود.

۲٫ مرحله دوم: هیئت حل اختلاف مالی

در ادامه دادرسی مالیاتی همانطور که به شما گفتیم در صورت عدم دستیابی به توافق بین دو طرف این دادرسی پرونده شخص مورد نظر به هیئت حل اختلافات مالیاتی ارجاع داده می‌شود. نکته‌ای که باید در مورد این هیئت بدانید این است که متشکل از قاضی، نماینده اداره امور مالیات و نماینده اتحادیه یا صنف شخص مورد نظری است که اعتراض کرده است.

پس از ارائه مدارک و اسناد مورد نظر توسط شخص شکایت کننده، قاضی حکم نهایی را صادر خواهد کرد که باز هم در صورتی که شخص شاکی از نتیجه اعلام شده رضایت نداشته باشد تا سی روز مهلت دارد تا نسبت به آن اعتراض نماید و در صورت حل نشدن مشکل در این مرحله پرونده به مرحله بعد ارجاع داده می‌گردد.

البته باید به شما بگویم که اکثر پرونده‌ها در همان مرحله به توافقی دو طرفه می‌رسد و قضیه تمام می‌شود. البته اینطورهم نیست که فقط شخص مودی بتوانند از اداره امور مالیات شکایت نماید، بلکه متقابلاً اداره امور مالیاتی نیز این توانایی را دارد تا از شخص مورد نظر شکایت نماید.

۳٫ مرجله سوم: شورای عالی مالیاتی

در ادامه شکایت از مراحل قبلی باید بگویم که در صورتیکه فرد شاکی از نتیجه هیئت شورای مالیاتی رضایت نداشته باشد ظرف مدت ۳۰ روز می‌تواند اعتراض خود را نزد شورای عالی مالیاتی ببرند.

در این مرحله نتیجه و یا رائ صادره از مرحله دوم که توسط هیئت حل اختلاف صادر شده بود، توسط شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس را‌ئ‌شان را نسبت به نقض و یا تایید کردن این قضاوت اعلام می‌کنند که این فرایند در دو مرحله صورت می گیرد:

·در صورتی که شورا تصمیم به رد کردن قضاوت مرحله دوم بگیرد این پرونده باید مجدداً به اداره امور مالیاتی بازگردد و دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

·اگر هم قضاوت از سوی شورای مالی تایید شود باز هم شخص شکایت کننده این حق را دارد تا شکایت خود را به مرحله بعدی ببرد.

۴٫ مرحله چهارم: هیات سه‌نفره وزارت امور اقتصاد و دارایی

این هیئت نیز از سه نفر تشکیل شده است که آن‌ها را وزیر امور اقتصادی و دارایی مشخص کرده است. در این مرحله نیز پرونده و مدارک لازم مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. البته پرونده‌های خیلی محدودی هستند که کارشان به این مرحله  بکشد اما باز هم در صورت شکایت داشتن راجع به قضاوت این مرحله می‌توان پرونده خود را به مرحله بعد که دیوان عدالت اداری است ارجاع داد.

۵٫ مرحله پنجم دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری آخرین مرحله دادرسی مالیاتی است. قوانین حاکم در این دیوان بر اساس قوانین و آیین نامه‌های دستگاه قضایی است و شیوه پیگیری در این مرحله با باقی مراحل ذکر شده بسیار تفاوت دارد.

مالیات

با توجه به متفاوت بودن این مرحله و نتیجه‌ساز بودن آن بهتر است تا فرد شاکی از یک وکیل مجرب برای پیگیری شکایات خود کمک بگیرد. در این مرحله نیز پس از بررسی‌های صورت گرفته بر روی پرونده و مدارک شخص مورد نظر نتیجه نهایی اعلام می‌شود. در واقع فرد شاکی از مرحله قبل نسبت به حکم صادره از هیات سه نفری به مدت سه ماه فرصت دارد تا نسبت به نتیجه اعلام شده شکایت کند و این شکایت را به دیوان عدالت اداری برساند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام سعی کردیم تا برای شما توضیح دهیم که دادرسی مالیاتی دقیقا چیست و همچنین چگونه رسیدگی به مراحل دادرسی مالیاتی را نیز برای شما شرح دادیم که شامل پنج مرحله بود و به تفکیک به توضیح هر یک از آن‌ها برای شما پرداختیم. امیدواریم که  مطالب ارائه شده در این مقاله از فراپیام مورد توجه شما دوستان واقع گردد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو