سال مالیاتی چیست ؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

سال مالیاتی چیست؟

سال مالیاتی

سال مالیاتی یا سال مالی (Fiscal Year) یک دوره یک ساله است که شرکت­ها و دولت­ها برای گزارش­گیری مالی و بودجه­بندی استفاده می­کنند. یک سال مالیاتی معمولا برای اهداف حسابداری و تهیه اظهارات مالی استفاده می شود. گرچه یک سال مالی می­تواند از اول فروردین آغاز شود و در پایان اسفند خاتمه یابد اما همه سال­های مالیاتی با سال تقویم مطابقت ندارند. برای مثال، دانشگاه­ها اغلب سال­های مالی خود را مطابق با سال تحصیلی آغاز و به پایان می­رسانند.

یک سال مالیاتی از این حیث برای شرکت­های تجاری و سرمایه­گذاران آنها حائز اهمیت است که دربرگیرنده عایدات و درآمدها شده و امکان مقایسه سال به سال را فراهم می­آورد. به عبارتی محاسبه وضع مالی سالیانه در شرکت­های گوناگون در سال مالیاتی انجام شده و اغلب شرکت­ها در ابتدای فروردین، سال مالی خود را با اعلام پیش ­بینی سود سال جدید و بررسی حساب­هایی که از سال قبل به جای مانده آغاز می­کنند.

سال مالیاتی در یک نگاه

  • سال مالیاتی یک دوره یک ساله است که توسط شرکت انتخاب شده و اطلاعات مالی آن را گزارش می­نماید.
  • رایج­ترین دوره مالی دوازده ماهه است.
  • گزارش­های مالی، بازرسی­های خارجی و پرونده­های مالی بر اساس سال مالی تنظیم می­شوند.
  • شرکت­ها ممکن است اطلاعات مالی خود را بر اساس سال مالیاتی غیر تقویمی و مبتنی بر چرخه درآمد آن تجارت انتخاب کنند.
  • شرکت­ها موظف به ارائه گزارشات میان دوره­ای هستند.
  • بهتر است که دوره مالی در صورتی که فعالیت سازمان­ها در پایین­ترین سطح ممکن قرار دارد بسته شود.
  • تزارنامه و حساب سود و زیان شرکت­ها باید هر ساله تنظیم شده و تحویل دارایی داده شود.
  • در صورتی که حجم فعالیت­ها بالا باشد سازمان­ها می­توانند گزارشات دوره مالی خود را یک ماهه به اتمام برسانند.

آغاز و پایان سال مالی چه زمانی است؟

مالیات

روز آغاز سال مالیاتی در شرکت­ها وکشورهای مختلف، متفاوت بوده و هر ۱۲ ماه یک بار شروع می­شود. به طور کلی، هر کسب و کار دارای یک سال مالی بوده و آن برای پرداخت و هماهنگی عملیات داخلی درآمدها و نیز عملیات مالی با دولت­ها به عنوان نقطه آغاز در نظر گرفته می­شود. مدت زمان سال مالی همیشه ۱۲ ماه بوده و آغاز آن در هر شرکت ممکن است با شرکت دیگر متفاوت باشد. در واقع قانونی برای شروع و پایان سال مالی وجود ندارد. مثلا اگر پایان سالی مالی یک شرکت ۳۱ شهریور باشد، سال مالی آن باید اول مهر آغاز شود.

گزارش­های مالی میان دوره­ای در سال مالیاتی

گزارش­های مالی میان دوره­ای در تاریخی غیر از دوره­های مالی سالانه انتشار یافته و دوره­های آنها کوتاه­تر از سال مالیاتی می­باشد. این گزارش­ها در دوره­های ماهانه، سه ماهه، چهار ماهه، شش ماهه و … ارائه شده و برای تهیه آنها از همان روش­هایی استفاده می­شود که در گزارش مالی سالانه کاربرد داشته­اند.

اطلاعات مفیدی در ارتباط با کسب سود، شرایط مالی، جریان­های نقدی و نقدینگی برای سرمایه­گذاران از طریق این گزارشات توسط هیأت مدیره یا سایر ارکان اداره کننده تهیه و ارائه می­شوند که می­توانند بر شکل­گیری انتظارات و ارزیابی درآمد کسب و کار مربوطه موثر باشند.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت تازه تاسیس


منظور از بستن حساب­ها در پایان سال چیست؟

منظور از بستن حساب­ها در حسابداری و سال مالی، صفر کردن مانده حساب­های یک شرکت است. دلایل مختلفی برای بستن حساب­ها در شرکت­ها وجود دارد. مهمترین دلیل آن صفر کردن بخشی از حساب­های واحد اقتصادی است که عملکرد واحد و سودآوری آن در یک دوره مالی را نشان می­دهد و باید برای آغاز دوره جدید، مانده این حساب­ها صفر باشد. در واقع مطابق با قوانین مربوط به نگهداری دفاتر مالی، هر دوره مالی در واحدهای اقتصادی باید از دفاتر مالی جدید استفاده نمایند.

سال مالیاتی در بورس

سال مالی شرکت­هایی که در بورس هستند متفاوت می­باشد. گروهی از آنها سال شمسی را از فروردین تا ۲۹ اسفند و برخی دیگر سال مالی خود را از ابتدای مهر تا آخر شهریور در نظر می­گیرند. شرکت­ها می­توانند سال مالی را با برگزاری مجمع فوق العاده تغییر دهند.

چیزی که در سال مالیاتی در بورس اهمیت دارد بررسی سود و زیان شرکت و میزان افزایش سرمایه است. مثلا اگر ما بدانید که شرکتی در پایان سال بیشتر ضرر داده است، پس دیگر تمایل ندارید تا در آن شرکت سرمایه­گذاری نمایید. افراد سهام­دار با بررسی سال مالیاتی در بورس می­توانند عملکرد شرکت و میزان سودآوری آن را به خوبی ارزیابی کرده و گزارش سالیانه هر شرکت سهامی در بورس را که از چهار بخش سه ماهه تشکیل شده است در پرتال مشاهده نمایند.

تغییر سال مالیاتی و مزایای آن

سال مالیاتی چیست

صورت­های مالی باید حداقل به طور سالانه ارائه شود و در این صورت شرکت­ها می­توانند سال مالیاتی خود را بر مبنای یک سال انتخاب کنند. به عبارتی دیگر صاحبان مشاغل می­توانند زمان تأسیس شرکت و سال مالیاتی آن را به دلخواه خود تغییر دهند. آنها می­توانند سال مالی خود را با تصویب در مجامع عمومی تغییر دهند. تغییر سال مالیاتی که منطبق با سال شمسی نباشد دارای مزایایی به شرح زیر می­باشند

  • اگر شرکتی در ماه منتهی به پایان سال مالیاتی دارای کمترین میزان موجودی در انبار باشد، آنگاه می­تواند بازه زمانی را انتخاب نماید که هزیه انبارگردانی آن آسان­تر و با قیمتی مقرون بصرفه تمام شود.
  • اگر شرکتی بخواهد اطلاعات مالی سالانه آن با شرکت همکار خارجی­اش مطابقت داشته باشد می­تواند سال مالیاتی را بر اساس سال میلادی یعنی از یازده دی تا ده دی سال بعد (۳۱ دسامبر تا اول ژانویه سال بعد) انتخاب کند.
  • طبق مطالعاتی که روی سال­های مالیاتی موسسات حسابرسی صورت گرفته است، اکثر این موسسات سال مالی متفاوتی نسبت به سال شمسی دارند و علت آن به دلیل ترافیک فعالیت چهار ماهه آنها است، از این رو، شرکت­هایی که مثلا در چهار ماه اول سال شمسی با ترافیک کاری مواجه هستند می توانند سال مالی خود را به نیمه دوم سال تغییر دهند تا بهتر بتوانند پاسخگوی مشتریان خود باشند.
  • اگر شرکتی تمایل دارد تا ۲۹ اسفند حساب­های شرکت بسته شود و حسابرسی­های مالی به اتمام برسد می­تواند سال مالیاتی منتهی به ۳۱ مرداد ماه را برگزیند.
  • شرکت­هایی که زیرمجموعه شرکت بزرگتر هستند می­توانند سال مالیاتی خود را برای هماهنگی با سال مالیاتی شرکت مادر تغییر دهند.

در مجموع سال مالیاتی برای محاسبه وضع مالی و درآمد سالیانه در سازمان­های گوناگون حائز اهمیت بوده و در پایان هر سال حسابدار شرکت باید اظهارنامه عملکرد و صورت­های مالی را ارائه دهد.از اینکه در این مطلب از وبسایت گروه مهندسی نرم افزار فراپیام نیز همراه ما بودید از شما سپاسگذاریم.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو