قوانین بیمه در حسابداری

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

قوانین بیمه در حسابداری

حسابداری یکی از شغل‌‌‌هایی است که در تمام ارگان‌‌‌ها و سازمان‌‌‌ها نیاز به آن وجود دارد. یک حسابدار وظایف مالی مختلفی بر عهده دارد، که بسته به ماهیت کاری که سازمان انجام می‌‌‌دهد متفاوت است. آن چه در بین حسابداران تمام سازمان‌‌‌ها مشترک است، وظیفه آن‌‌‌ها در رسیدگی به کارکنان و بحث حقوق و دستمزد آن‌‌‌ها است.

می‌‌‌دانیم که به پرداختی کارفرما به کارگر در قانون کار حق‌‌‌السعی گفته می‌‌‌شود و این مبلغ از بخش‌‌‌های مختلفی تشکیل شده است. چنانچه استخدام بر طبق قانون کار صورت گرفته باشد، تمام کارکنان باید از طرف کارفرما، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در بیایند. بنابراین ماهانه باید مبلغی از حق‌‌‌السعی آن‌‌‌ها برای پرداخت حق بیمه کسر شود.

آن چه گفتیم، تنها تعریفی ساده شده از اعمال بیمه بر حقوق کارگران بود. آن چه اهمیت دارد، این است که چه کسی تشخیص می‌‌‌دهد، قوانین بیمه به چه شکل باید در اندازه درون سازمانی اعمال شوند و به عبارت بهتر چه کسی مسئول رسیدگی به این امور است.

طبیعی است که حسابداران یک سازمان این وظیفه را برعهده دارند و باید بتوانند اطلاعات خود را به خوبی استفاده کنند. در این مقاله از شبکه دانش فراپیام به قوانین مربوط به بیمه در حسابداری خواهیم پرداخت.

در چه شرایطی یک فرد می ‌‌‌تواند تحت پوشش بیمه قرار بگیرد؟

هنگامی که افراد در ازای پرداخت مبلغی مشخص، با بیمه تأمین اجتماعی قرارداد ببندند و از مزایای آن نظیر دفترچه بیمه برای درمان، از کارافتادگی، بازنشستگی و غیره بهره‌‌‌مند شوند، گفته می‌شود که تحت پوشش بیمه هستند.

البته شاید غیر از تأمین اجتماعی شرکت‌‌‌های بیمه دیگری نیز وجود داشته باشند، اما چون درمورد قانون کار صحبت می‌‌‌کنیم، از این سازمان نام می‌‌‌بریم. مبلغی که بیمه شده پرداخت می‌کند، با نام حق بیمه شناخته می‌‌‌شود.

کارفرما به چه شخصی گفته می ‌‌‌شود؟

کارگران برای شروع کار باید در ی یک قرارداد حق و حقوق خود را مستند کنند و از تعهدات خود باخبر شوند. چنین قراردادی بین کارگر و شخصی به نام کارفرما منعقد می‌‌‌شود.

کارفرما کسی است که نیاز به مهارت کارگر دارد و در ازای پرداخت حقوق او را به استخدام مجموعه خود در می‌‌‌آورد. حسابداران خود از کارگران مجموعه محسوب می‌‌‌شوند، با این حال باید بتوانند برای کارفرمای خود تمام جزئیات قوانین بیمه را روشن کنند.

حقوق، کارمزد یا حق ‌‌‌السعی

اولین و مهم‌‌‌ترین تعریفی که حسابداران در بحث قوانین بیمه با آن روبه‌رو هستند، کارمزدی است که به کارگران پرداخت می‌‌‌شود. اگر قانون کار را مطالعه کنید، می‌‌‌بینید که از این مبلغ با نام حق‌‌‌‌‌‌السعی یاد شده است.

حق‌‌‌السعی دارای دو بخش است، یکی دستمزد که بر مبنای کاری که کارگر انجام می‌‌‌دهد پرداخت می‌‌‌شود و دیگری برخی مزایا مانند سنوات، حق همسر و فرزندان و غیره است. در این میان برخی کسری‌‌‌ها نیز باید محاسبه شوند، که درصدی از حق بیمه شامل آن می‌‌‌شود.

 پرداختی در زمان مرخصی ‌‌‌های خاص

برخی مرخصی‌‌‌ها مانند بارداری یا بیماری و به طور کلی عدم حضور در محل کار، مشمول پرداخت حقوق و بیمه است. به عنوان وظایف حسابدار، شما باید از چند و چون این موارد بر حسب قانون مطلع باشید. برای مثال کارگران زن، که برای بارداری به مرخصی می‌‌‌روند، پس از بازگشت باید به کار خود برگردند و دوره مرخصی آن‌‌‌ها مشمول بیمه و جزئی از سابقه آن‌‌‌ها محسوب می‌‌‌شود. این مورد در ماده ۷۶ بیان شده است.

همچنین در ماده ۷۴ بیان شده است که، مدت مرخصي استعلاجي، با تأیید سازمان تامين اجتماعي، جزء سوابق كار و بازنشستگي كارگران محسوب خواهد شد.

دریافت حقوق در زمان از کار افتادگی

بیمه

حتماً شنیده‌‌‌اید که در قراردادهای بیمه تأمین اجتماعی، بخشی وجود دارد که متعهد می‌‌‌شود در صورت از کار افتادگی کارگر مقرری او پرداخت شود.

برای درک این موضوع باید بدانید که دو نوع از کار افتادگی در این تعریف وجود دارد، یکی جزئی و دیگری کلی. در از کار افتادگی کلی، شرایط کارگر تا اندازه‌‌‌ای وخیم است که او قدرت اشتغال به کار قبلی خود، یا هر کاری که بتواند درآمدی معادل یک سوم درآمد پیشین او داشته باشد را ندارد.

در از کار افتادگی جزئی، قدرت کارگر تا اندازه‌‌‌ای تحلیل رفته است که نمی‌‌‌تواند درصد زیادی از درآمد سابق خود را از کار جدید به دست آورد.

دریافت مساعده

یکی از حقوق کارگران این است که آن‌‌‌ها می‌‌‌توانند از کارفرما درخواست مساعده برای ازدواج یا عائله‌‌‌مندی داشته باشند. این درخواست کاملاً قانونی است و چنانچه کارگر شرایط لازم را داشته باشد، کارفرما وظیفه دارد آن را پرداخت کند. مساعده ازدواج مبلغی است که به فرد بیمه شده پرداخت می‌‌‌شود، تا کمک هزینه ازدواج او باشد.

بیماری کارگر و دریافت حقوق

در قوانین تأمین اجتماعی، بیماری به حالت غیرعادی جسمی یا روحی گفته می‌‌‌شود که کارگر را از ادامه فعالیت بازدارد و رفع آن نیاز به خدمات درمانی داشته باشد. همچنین ممکن است بروز یک حادثه چنین شرایطی را پیش آورد. بسیار مهم است که حسابداری، لیستی از کارگران از کار افتاده داشته باشد، تا بتواند وضعیت پرداختی‌‌‌ها را با توجه به آن مشخص کند.

بازنشستگی و استفاده از مزایا آن

در سازمان‌‌‌ها همیشه افرادی وجود دارند که به سن بازنشستگی رسیده‌‌‌اند و باید توسط حسابداری شناسایی شوند. بازنشستگی به زمانی گفته می‌‌‌شود که کارگر بر طبق ماهیت کاری خود ۲۵ تا ۳۰ سال فعالیت کرده است و حال زمان فراغت او از کار رسیده است. در این زمان باید حق سنوات به ازای سال‌‌‌های خدمت او کامل پرداخت شود. پس از آن مستمری این کارگر از بیمه آغاز خواهد شد.

مستمری چیست؟

قوانین بیمه چنین حکمی‌‌‌ کند که افراد پس از قطع حقوق‌شان ماهانه مبلغی دریافت کنند، که به آن مستمری گفته می‌شود. این مبلغ ممکن است بعد از بازنشستگی فرد به او پرداخت شود یا پس از فوت او به بازماندگان.

پرداخت غرامت به کارگر

متأسفانه برخی بی‌‌‌احتیاطی‌‌‌ها چه از طرف کارگر و چه از طرف کارفرما منجر به نقص عضو و خسارات جانی جبران‌ناپذیری می‌‌‌شود. در این زمان‌‌‌ها، غرامتی باید به کارگر پرداخت شود که جبرانی رای نقص عضو یا کاهش درآمد او باشد. این مبلغ را کمیسیون بیمه مشخص می‌‌‌کند. گاهی اوقات علاوه‌‌‌بر این مبلغ، کارفرما نیز از طرف دادگاه محکوم می‌‌‌شود تا مبلغی به کارگر بپردازد.

بیمه و فوت کارگر

اشاره کردیم که پس از فوت مستمری ماهانه‌‌‌ای به بازماندگان کارگر پرداخت می‌‌‌شود. علاوه‌‌‌بر این هزینه‌های کفن و دفن که شامل خرید قبر، کفن و دفن و غیره می‌‌‌باشد نیز به خانواده متوفی پرداخت می‌‌‌شود.

به ازای چه وجوهی بیمه پرداخت می ‌‌‌شود؟

کارگران وجوه مختلفی دریافت می‌‌‌کنند که در کنار یکدیگر حق‌‌‌السعی آن‌‌‌ها را تشکیل می‌‌‌دهد. در این میان وجوه زیر، از جمله مبالغی هستند که مشمول کسر حق بیمه هستند.

  • حقوق، دستمزد و حق ­السعی
  • فوق ­العاده ­هاي شغل
  • اضافه كار و شب كاري
  • فوق ­العاده خارج از مركز اشتغال
  • فوق‌العاده انجام كارهاي سخت و زيان ­آور
  • كمك هزينه خواربار و مسكن
  • حقوق روزهای تعطيل و مرخصي استحقاقي
  • فوق العاده ­هاي ثابت و امثال آن
  • پاداش به جز مواردي كه بر حسب قانون کارمشمول كسر حق بيمه نيست

حسابداری و بیمه

قوانین حسابداری در بیمه

در دهه‌‌‌های گذشته و در آغاز قرن بیستم، حسابداری روی طلبکار و بدهکار متمرکز بود و تمام تلاش این علم در ایجاد ثبات مالی شرکت‌‌‌ها خلاصه می‌‌‌شد.

در سال‌‌‌های پس از نیمه قرن بیستم، این شغل دستخوش تغییراتی شد، چرا که بخش‌‌‌های دیگر امور مالی شروع به نشان دادن خود کردند. یکی از این تغییرات رشد صنعت بیمه است. امروزه بیمه دیگر به خدمات درمانی خلاصه نمی‌‌‌شود و بخش مهمی از زندگی کارگران و کارفرمایان را تشکیل می‌‌‌دهد.

همین که بدون بیمه افراد نمی‌‌‌توانند سابقه کاری خود را ثابت کنند، خود گواه این تغییر است. بیمه اموال، بیمه سلامت، بیمه تلفات و غیره، از بخش‌‌‌هایی است که امروزه با آن سر و کار داریم. بنابراین امکان آن وجود ندارد که به سادگی از کنار آن بگذریم. مدیریت و پیشبرد فعالیت‌‌‌های مربوط بیمه، نیاز به افرادی متخصص در این زمینه دارد.

حسابداری بیمه، شغلی است که امروزه بسیار به آن نیاز داریم. برای موفقیت در این شغل، فرد متخصص باید تمام قوانین مربوط به بیمه و مشمولین آن را بشناسد و بتواند به شکلی مؤثر امور مالی مربوطه را مدیریت کند.

سخن پایانی

بیمه همیشه بحثی مهم در زمینه اشتغال بوده است. این موضوع فقط برای کارگران اهمیت ندارد، بلکه کارفرمایان نیز باید از چند و چون کار مطلع باشند. از آن‌‌‌جایی که انروزه امرو به شکل تخصصی درآمده است.

حسابداری در سازمان‌‌‌ها وظیفه رسیدگی به امور بیمه را دارد. بنابراین، افراد متخصص باید نسبت به قوانین بیمه به عنوان اولین و مهم‌‌‌ترین اطلاعات لازم در حیطه حسابداری آگاهی داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم مهم‌‌‌ترین قوانین بیمه در حسابداری را بررسی کنیم و تعاریفی ارائه دهیم که در این زمینه کاربردی و پراهمیت هستند.

در هر سمتی که فعالیت می‌‌‌کنید، باید بدانید اطلاع داشتن از قوانین بیمه بسیار مهم است، بنابراین به شما توصیه می‌کنیم این قوانین را به خوبی مطالعه کرده و از حقوق خود آگاه باشید.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو