قیمت گذاری چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

قیمت گذاری چیست؟

قیمت گذاری

مسلما هر شرکت و سازمان برای محصولات و هر آنچه که ارائه می‌دهد، هزینه‌ای را دریافت می‌کند و انجام این فرایند قیمت گذاری نام دارد. یعنی شما با توجه به برخی از مسائل، قیمتی را برای محصول خود در نظر می‌گیرید و با فروش آن کسب درآمد می‌کنید.

دقت داشته باشید که فرایند قیمت گذاری، با توجه به برخی از عوامل صورت می‌گیرد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر این موضوع، می‌توان به مواردی چون هزینه کلی مواد به کار رفته در فرایند تولید، هزینه‌های جانبی و سودی که تولید کننده در نظر می‌گیرد، اشاره کرد.

هدف از قیمت گذاری چیست؟

شرکت‌ها و دیگر مراکز تولیدکننده برای محصولات خود و خدماتی که ارائه می‌دهند، قیمتی را در نظر می‌گیرند. این موضوع بنا به دلایلی صورت می‌گیرد و پشت آن اهداف گوناگونی وجود دارد. در ادامه این اهداف را برای شما ذکر خواهیم کرد تا با آن‌ها آشنا شوید.

سود فعلی را به حداکثر برسانید

یکی از اهدافی که باعث شده است شرکت‌ها و مراکز به قیمت گذاری محصولات خود بپردازند، بدون شک کسب سود بیشتر است. یک شرکت برای آنکه سود خود را به حداکثر برساند، باید قیمت گذاری محصولات خود را به گونه‌ای انتخاب کند که سود بالایی را در این راستا به دست آورد.

دقت داشته باشید که این موضوع بسیار حائز اهمیت به حساب می‌آید، چرا که اگر در این راستا اشتباهی را انجام دهید و برای آنکه سود بیشتری به دست آورید، قیمت نامعقولی را انتخاب کنید، بیشتر ضرر خواهید کرد. رقبای شما و همچنین قانون نیز بر این موضوع ورود خواهد داشتند؛ پس بهترین انتخاب را داشته باشید تا متضرر نشوید.

حیات کاری

از دیگر اهدافی که شرکت‌ها به دلیل آن به قیمت گذاری می‌پردازند، می‌توان به ادامه حیات یک کسب و کار اشاره کرد. برای مثال شرایطی را تصور کنید که یک شرکت به دنبال موضوعاتی چون ظرفیت مازاد، رقابت شدید و تغییرات دائمی مصرف‌کنندگان، دچار مشکل شده است.

در چنین شرایطی شرکت باید با قیمت گذاری مناسب چنین مشکلاتی را پوشش دهد تا فعالیت آن دچار مشکل نشود و حیات تجاری‌اش ادامه پیدا کند.

به حداکثر رسیدن سهم بازار

بسیاری از شرکت‌ها از این استراتژی استفاده کرده‌اند؛ زیرا معتقد هستند که اگر قیمت کمی برای محصولات و خدمات در نظر گرفته شود، سود بیشتری به دست خواهد آمد، زیرا میزان فروش در چنین حالتی بیشتر می‌شود.

دقت داشته باشید که این استراتژی در برخی از شرایط کارآمد خواهد بود. در ادامه این مقاله از شبکه دانش فراپیام به این دست از شرایط اشاره خواهیم داشت تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • اگر بازار به قیمت یک محصول بیش از حد حساسیت نشان دهد، تعیین یک قیمت پایین می‌تواند به رشد بازار کمک کند.
  • در برخی از زمینه‌ها استفاده از قیمت پایین می‌تواند به خارج شدن رقبا از صحنه کسب و کار منجر شود.
  • گاهی اوقات این استراتژی به کاهش هزینه‌های تولید و توزیع نیز منجر می‌شود.

بنابراین اگر هر یک از شرایط برای شما پیش آمد، می‌توانید از چنین شیوه‌ای استفاده کنید و قیمت گذاری محصولات خود را تا جایی که ممکن است، کم در نظر بگیرید.

عصاره بازار را کشیدن

دیگر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که قیمت‌های محصولات و خدمات را بالاتر تعیین کنند. این دست از شرکت‌ها معتقد هستند که با این کار عصاره بازار کشیده می‌شود. استفاده از چنین شیوه‌ای در برخی از شرایط مناسب خواهد بود.


همچنین بخوانید : راه های صرفه جویی در هزینه های شرکت


برای مثال اگر بازار کار شما خریدار و مشتری زیادی دارد و قیمت بالای انتخابی شما باعث جلب توجه دیگر رقبا نمی‌شود، می‌توانید قیمت گذاری بالایی را انجام دهید و فروش خوبی را از این راستا به دست آورید.

تضمین کردن کیفیت بالا

برخی از شرکت‌ها معتقد هستند که اگر قیمت گذاری محصولات را بالا انتخاب کنند، مشتری‌ها کیفیت محصول را مطمئن‌تر خواهند دانست. از همین جهت شاهد هستیم که برخی از محصولات با ویژگی و قابلیت‌های بیشتر به بازار عرضه شوند و قیمت بالایی داشته باشند.

دیگر اهداف قیمت گذاری

  • نفوذ در بازار
  • قیمت پایدار محصول
  • مسابقه رقابت
  • دریافت سود در کل خط تولید محصول
  • کاهش گردش مالی فروش
  • معرفی در بازارهای جدید
  • بازگردان سریع‌تر سرمایه‌گذاری

چه عواملی بر قیمت گذاری تاثیر می‌گذارند؟

قیمت گذاری یک محصول با توجه به عوامل گوناگونی صورت می‌گیرد و بر این موضوع متغیرهای بسیاری تاثیرگذار هستند. به صورت کلی باید گفت این عوامل به دو دسته تقسیم می‌شوند که این دو دسته شامل عوامل داخلی و عوامل خارجی هستند.

حال در ادامه به بررسی هر یک از عوامل می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید و بتوانید قیمت گذاری مناسبی انجام دهید.

عوامل داخلی موثر بر قیمت گذاری

عوامل داخلی از جمله عواملی به حساب می‌آیند که متناسب با هزینه تولید یک محصول بر قیمت گذاری تاثیر می‌گذارند.

دقت داشته باشید که هزینه‌های مربوط به تولید محصول شامل مواردی چون هزینه کار، هزینه برق، قیمت اجاره، سود و مواردی از این دست می‌شوند. در ادامه نیز به برخی از عوامل که بر افزایش و کاهش قیمت تاثیر دارند، اشاره خواهیم داشت.

  • هزینه تولید و تبلیغات
  • محصول منحصربه‌فرد
  • مشخصات محصول
  • اهداف بازاریابی شرکت
  • کشش قیمت در هر فروش محصول
  • موقعیت محصول در چرخه محصول

عوامل خارجی موثر بر قیمت گذاری

برخی از عوامل مانند رقابت در بازار، قوانین و مقررات دولتی، انعطاف‌پذیری مصرف‌کننده و … از جمله عوامل خارجی به حساب می‌آیند که می‌توانند بر قیمت گذاری یک محصول تاثیر داشته باشند. موارد دیگری نیز در این راستا وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما ذکر خواهیم کرد.

  • محدودیت قیمت توسط مقام دولتی
  • بسته یا باز بودن بازار
  • رفتار مصرف‌کننده برای محصول ارائه شده
  • قیمت گذاری محصول توسط رقیب
  • تنوع در قیمت عرضه‌ها

مراحل قیمت گذاری چگونه است؟

مراحل قیمت گذاری

هدف بلند مدتی را برای قیمت گذاری انتخاب کنید

یکی از بخش‌هایی که در این مقاله به آن پرداخته شد، اهداف قیمت گذاری بود. لازم به ذکر است که انتخاب هدف یکی از مراحل لازم برای قیمت گذاری به حساب می‌آید و از آنجایی که تنوع بالایی دارد، شما باید انتخاب درست و مناسبی داشته باشید.


همچنین بخوانید : خطرات کسب و کارهای کوچک


میزان تقاضا را تعیین کنید

دومین مرحله را می‌توان تعیین میزان تقاضا در نظر گرفت. توجه داشته باشید، زمانی که شما قیمتی را برای محصول انتخاب می‌کنید، تقاضا برای آن کالا متناسب با قیمت تعیین شده بالا و پایین می‌شود.

حال موضوعی که در این مرحله وجود دارد، ایجاد شدن یک منحنی تقاضا است. این منحنی از رابطه بین قیمت و تقاضا به وجود می‌آید و در برای بررسی این منحنی باید به برخی از موارد چون حساسیت تقاضا نسبت به قیمت، کشش تقاضا و … اشاره کرد.

هزینه ‌ها را برآورد کنید

تقاضای تعیین شده که در بخش قبل به آن اشاره شد، سقف قیمت یک شرکت را مشخص می‌کند و برای آنکه از کف قیمت مطلع شویم، باید به برآورد هزینه‌ها بپردازیم. از جمله مواردی که شما باید در برآورد هزینه‌ها به آن توجه کنید، مواردی چون هزینه‌های تولید، هزینه‌های پخش و فروش را باید نام برد.

دقت به این موارد و در نظر گرفتن آن‌ها، باعث می‌شود که شما قیمت مناسبی را برای محصول و خدمات خود در نظر بگیرید؛ بنابراین در زمان کار به تمام این موارد توجه داشته باشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

هزینه و قیمت ‌های محصولات رقیب را تجزیه و تحلیل کنید

یکی دیگر از موضوعاتی که بر قیمت گذاری یک محصول تاثیر دارد را می‌توان تجزیه و تحلیل هزینه‌های محصولات رقیب در نظر گرفت. در این مرحله شما باید به فعالیت رقبای خود سری بزنید و ببینید آن‌ها چه قیمت گذاری را برای محصولات خود انتخاب کرده‌اند.

همچنین باید متذکر شد که گاهی اوقات شرکت‌های رقیب نیز می‌توانند در برابر قیمت انتخابی شما واکنش نشان دهند و بر فعالیت شما حساس شوند. از همین جهت توصیه می‌شود برای این که چنین مشکلی پیش نیاید، بررسی دقیق و درستی بر فعالیت رقبا داشته باشید.

یکی از شیوه‌ های قیمت گذاری را انتخاب کنید

برای قیمت گذاری شیوه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است و شما در این مرحله باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه برای شما این شیوه و روش‌ها را ذکر خواهیم کرد تا پس از بررسی‌های لازم، یکی را انتخاب کنید.

قيمت‌گذاري بر مبناي بازده مورد نظر: اگر شما این شیوه را برای قیمت گذاری محصولات و خدمات خود انتخاب کنید، باید قیمتی تعیین شود که به یک نرخ بازده از سرمایه‌گذاری برسد.

دقت داشته باشید که اگر شما بتوانید به درستی چنین قیمت گذاری را پیش‌بینی کنید، بازده سرمایه برای شما فراهم می‌شود و اگر نتوانید از پس این موضوع برآیید، به نتیجه مورد نظر خود دست نخواهید یافت.

قيمت‌گذاري بر مبناي افزودن به بهاي تمام شده: این شیوه از قیمت گذاری، یکی از ابتدایی‌ترین شیوه‌ها به حساب می‌آید که در آن باید یک قیمت استاندارد را برای محصول و خدمات خود انتخاب کنید. البته باید متذکر شد که این شیوه زمانی کارآمد خواهد بود که قیمت تعیین شده بتواند فروشی که مد نظر دارید را تضمین کند.


همچنین بخوانید : بهبود جریان نقدی شرکت


قيمت‌گذاري بر مبناي ارزش: این شیوه از قیمت گذاری بیشتر در خرده‌فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرد باید قیمت گذاری را به گونه‌ای انجام دهد که هزینه کم‌ترین حالت ممکن رقم خورد.

البته توجه داشته باشید که این موضوع نباید لطمه‌ای به کیفیت محصول شما وارد کند. از طرفی اگر بتوانید این مرحله را به درستی انجام دهید، مشتری‌های بسیاری را به دست خواهید آورد؛ چرا که قیمت انتخابی شما با این شیوه مناسب خواهد بود.

قیمت‌ گذاری بر مبناي ارزش مورد تصور: اگر تصمیم دارید از این شیوه برای قیمت گذاری محصول خود استفاده کنید، باید به تصور ارزشی که خریداران از محصولات و خدمات شما دارند، توجه کنید.

سپس در ادامه باید از بازاریابی، انجام تبلیغات و مواردی از این دست استفاده کنید تا به مشتری خود ذهنیت جدیدی ببخشید. همچنین اگر تصمیم دارید به لیست محصولات و خدمات خود کالایی را نیز استفاده کنید، باید تحقیقات گوناگونی را انجام دهید.

قيمت ‌گذاري بر مبناي نرخ رايج: همان‌طور که از نام این شیوه مشخص است، شما باید از دیگر قیمت‌هایی که رقبای شما در حال استفاده از آن‌ها هستند، کمک بگیرید و قیمت گذاری محصولات خود را انجام دهید.

البته شما می‌توانید قیمت دیگر رقبا را بالا و پایین کنید و آن چیزی که مناسب به نظر می‌رسد را برای محصولات و خدمات برگزینید.

قیمت نهایی را انتخاب کنید

در قسمت قبل برای شما شیوه‌های مختلف قیمت گذاری را ذکر کردیم. در این مرحله از قیمت گذاری که آخرین مرحله نیز به حساب می‌آید، می‌توانید شیوه‌ای که مناسب است را انتخاب و آخرین تغییرات را در آن به وجود آورید.

توجه داشته باشید که این مرحله آخر راه است و اگر اشتباهی در آن صورت گیرد، جای تغییر نیست یا اگر تغییری به وجود آید، خوشایند نخواهد بود.

تعیین قیمت محصول

بررسی مدل‌های متفاوت قیمت گذاری

زمانی که شما جایگاه خود را در میان رقبا پیدا کردید و ارزش محصول را به مشتری رساندید، می‌توانید از مدل‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم شد استفاده کنید.

قیمت گذاری نفوذی: این شیوه از قیمت گذاری به این صورت است که شما در ابتدا قیمت پایینی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرید و مدتی با آن قیمت به فعالیت ادامه می‌دهید. سپس بعد از گذشت مدتی که در بازار نفوذ کافی پیدا کردید، قیمت‌های قبلی را تغییر و افزایش می‌دهید.

استفاده از چنین مدلی بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که شما مشتری خود را به دست آورده‌اید و می‌دانید که آن‌ها از مشتریان ثابت شما هستند.

قیمت گذاری اقتصادی: این شیوه از قیمت گذاری برای بخش مشتریان کم درآمد جامعه مناسب خواهد بود. قیمت گذاری اقتصادی به این شکل خواهد بود که شما محصولی را با استفاده از شیوه‌های کم هزینه به تولید می‌رسانید و آن را به بازار ارائه می‌دهید.

با انجام چنین کاری، شما مشتریانی که از توان خرید کمی برخوردار هستند را نیز به لیست مشتری‌های خود اضافه می‌کنید.

البته در این راستا برخی از نکات نیز وجود دارد که باید به آن‌ها نیز توجه شود. برای مثال باید متذکر شد که مدل قیمت گذاری اقتصادی برای شرکت‌های بزرگ مناسب خواهد بود و اگر شرکت‌های کوچک از آن استفاده کنند، امکان دارد با مشکل مواجه شوند.

قیمت گذاری فریمیوم: به احتمال زیاد تا به حال با محصولات گوناگونی مواجه شده‌اید که در ابتدا رایگان بوده‌اند و زمانی که شما شروع به کار با آن‌ها کرده‌اید، با بخش‌های پولی مواجه شده‌اید. چنین موضوعی با مدل فریمیوم قیمت گذاری می‌شود و بیشتر شاهد استفاده از آن در دنیای دیجیتال هستیم.

قیمت گذاری روانی: دیگر مدل قیمت گذاری را می‌توان مدل روانی در نظر گرفت. این شیوه از قیمت گذاری بر روان و مغز شما تاثیر می‌گذارد.

برای مثال مسلما تا به حال با عدد ۹ در آخر قیمت‌ها مواجه شده‌اید که گفته شده قیمت این کیف ۴۹٫۹ تومان است. در چنین حالتی همه ما می‌دانیم که ۴۹٫۹ با ۵۰ یکی خواهد بود و فرقی این میان دیده نمی‌شود، اما عکس‌العملی که به چنین موضوعی نشان می‌دهیم، خرید خواهد بود.

این موضوع تاثیر قیمت گذاری بر روان را نشان می‌دهد که اگر به درستی صورت گیرد، تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

در این مقاله از فراپیام به بررسی چیستی، انواع و مدل‌های قیمت گذاری و مراحل انجام دادن آن پرداختیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. اکنون شما می‌توانید با در نظر گرفتن و توجه به این دست از نکات، قیمت گذاری مناسبی را برای محصولات و خدمات خود ارائه دهید و به موفقیت برسید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو