مایکروسافت یک تیریلیون دلاری شد!

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مایکروسافت یک تیریلیون دلاری شد!

مایکروسافت

در سال ۱۹۷۵ بیل گیتس و پال جی الن دو هم بازی کودکی، مایکروسافت را بنیان گذاری کردند -نام مایکروسافت از دو واژه مایکرو کامپیوتر و سافت وارمشتق شده است-. در سال ۱۹۸۰ IBM از مایکروسافت خواست تا برای اولین کامپیوتر شخصی اش؛ IBM PC نرم افزارهای ضروری و سیستم عامل طراحی کند. مایکروسافت سیستم عاملی را از شرکتی دیگر گرفت، آن را ارتقا بخشید و آن را با نام MS-DOS در سال ۱۹۸۱ منتشر کرد. این سیستم عامل در بدو ورودش به دنیای تکنولوژی محبوبیت زیادی پیدا کرد به طوری که در اوایل دهه نود بیش از ۱۰۰ میلیون کپی از آن فروخته شد و سود زیادی از آن عائد مایکروسافت شد.

بعد ها با سیستم عامل ویندوز که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد، مایکروسافت از نام های بزرگ در حوزه تکنولوژی به حساب می آمد. ورژن سوم آن در ۱۹۹۳ بر روی نزدیک به ۹۰ درصد PC های جهان نصب بود! موفقیت های مایکروسافت تا جایی پیش رفت که در اواسط دهه نود قدرتمند ترین  و پرسود ترین -۲۰سنت به ازای هر دلار- کمپانی در تاریخ آمریکا شناخته شد و در سال مالیاتی ۱۹۹۶ این کمپانی درآمدی بالغ بر ۲ بیلیون دلار را برای خود رقم زد.

مایکروسافت متعاقب موفقیت های زیادش در نرم افزار های پی سی، متوجه پتانسیلی که در دنیای اینترنت و سیستم های شبکه ای برای کسب درآمد وجود دارد شد و در سال ۱۹۹۳ ویندور NT را منتشر کرد و کمی بعد مرورگر خود را تحت عنوان internet Explorer را رایگان در اختیار جهان گذاشت.

ورود مایکروسافت به دنیای بازی در سال ۲۰۰۱ با ارائه Xbox آغاز شد که به زودی توانست رتبه دوم را در ابزارهای بازی های ویدیویی از آن خود کند که تا امروز توانسته رقابت سرسختی با پلی استیشن سونی را پیش ببرد.

مایکروسافت تا به امروز با ورژن های مختلفی از سیستم عامل ویندوز، موتور های جستجوگر، ابزارها و خدمات رایانه ای و بازی های ویدیویی، تلفن همراه، تبلت و پی سی جای پای خود را به عنوان غولی در دنیای تکنولوژی محکم کرده است.این شرکت سرویس ایمیل خود را هم دارد که در بحث ایمیل مارکتینگ کمک بسیاری به کارشناسان دیجیتال مارکتینگ گرده است.

این کمپانی در حال حاضر توسط ساتیا ناریانا نادلا هندی که تحصیلات خود را در آمریکا گذرانده مدیریت می شود. که از شاخص ترین موفقیت های وی می توان به راه اندازی موتور جستجوگر Bing برای مایکروسافت اشاره کرد.

لینکدین از دیگر متعلقات مایکروسافت نیز امروزه به عنوان موفق ترین شبکه اجتماعی در حوزه کسب و کار به حساب می آید که نقش به سزایی در سود مایکروسافت دارد.

شرکت مایکروسافت

و حالا، خبری که دوباره نام مایکروسافت ر بر سر زبان ها انداخته به شرح زیر است؛

ارزش گذاری های اخیر مایکروسافت را، با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار، ارزشمند ترین کمپانی حال حاضر دنیا معرفی کرد. لقبی که سابقا اپل آن را یدک می کشید.

مایکروسافت عملا تخت پادشاهی را از آن خود کرد. از تقریبا دو دهه گذشته که با ویندوز نامش بر سر زبان ها افتاد تا به امروز برای دست یابی به پر افتخار ترین جایگاه ها با اپل در رقابت است.

اپل و آمازون هر دو در سال گذشته توانستند به ارزش یک تریلیون دلاری دست پیدا کنند اما تا به امروز سهام در هر دو شرکت راکت مانده است. بعد از کسب عنوان اولین شرکت هایی که به بالاترین ارزش جهانی می رسند، امروز آمازون با ارزش ۹۴۰ بیلیون دلار یک قدم عقب تر از اپل با ارزش ۹۷۶ بیلیون دلار، ایستاده است.

مایکروسافت در حال حاضر تنها، و سومین شرکتی است که توانسته ارزش خود را به یک تریلیون دلار برساند.

می توان گفت مایکروسافت این موفقیت خود را مدیون رشد ۴۱ درصدی سود حاصل از cloud computing است.

سه ستون اصلی بیزنس این شرکت شانه به شانه در این افزایش سود سهم داشتند؛ ویندوز، Xbox و سورفیس مجموعا ۷/۱۰ بیلیون دلار برای مایکروسافت سود دهی کردند. آفیس، لینکدین و درآمدهای پویا با فاصله کمی بعد از آن ها با ۲/۱۰ بیلیون دلار و Azura cloud، محصولات رایانه ای و خدمات داخلی با ۷/۹ بیلیون دلار در انتهای این لیست قرار دارند.

جای پای مایکروسافت در cloud computing غیر قابل چشم پوشی است. Azura در این رقابت همچنان در جایگاه دوم است؛ یک قدم عقب تر از آمازون و جلوتر از گوگل. هرچند Azura مایکروسافت رکورد خود را در سود و تعداد کاربر نشکست ولی این کمپانی مدعی است عملکرد پلت فرم cloud اش بالا تر از حد انتظار بوده است. این سرویس همچنان به جذب مشتری های سر شناس ادامه می دهد و شاهد افزایش تعداد و مدت زمان قرارداد ها در ربع پایانی سال بوده است.

اخبار مایکروسافت

به گفته امی هود، مدیر ارشد بخش مالی ماکروسافت تقاضا برای تبلیغات cloud سود آن را به ۶/۹ بیلیون دلار رساند. سود تبلیغات cloud مایکروسافت شامل استفاده های تجاری از Azura، آفیس ۳۶۵ و شبکه کاری آن ها یعنی لینکدین است.

Azura به تنهایی رشدی ۷۳ درصدی در سود داشته. لینکدین که مایکروسافت سه سال پیش به مبلغ ۲۶ بیلیون دلار آن را از آن خود کرد، در یک چهارم سال ۲۷ درصد سود داشته و سرعت رشدش از مجموع کمپانی مایکروسافت نیز بالاتر است.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو