محتوای تولید شده توسط کابر یا UGC چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

هرآنچه باید درباره محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC بدانید

محتوای تولید شده

محتوای مورد نیاز برای بلاگ یا وب‌سایت شما از راه‌های مختلفی تهیه می‌شود، ممکن است این کار را خود شما انجام دهید یا یک تیم حرفه‌ای و تخصصی برای انجام این‌کار داشته باشید. جالب است بدانید در برخی از موارد مخاطبین یا مشتریان تولیدکنندگان محتوای سایت هستند و این نوع محتوای تولید شده توسط کاربر UGC دارد و بیشترین تاثیر را بر روی دیگر مخاطبان یا مشتریان دارد. یک محتوای UGC می‌تواند، به سادگی فروش شما را افزایش دهد.

 محتوای تولید شده توسط کابر یا UGC چیست؟

ممکن است به تازگی با اصطلاح UGC آشنا شده‌ باشید؛ اما اطمینان داشته باشید که پیش از این، حتما با نمونه‌هایی از این نوع محتوا روبرو شده‌اید. محتوای تولید شده توسط کاربر در واقع نوعی از بازاریابی یا تبلیغات هوشمنده است که باعث رشد کسب‌وکار و بهود برندسازی می‌شود.

UGC یا user-generated Content، همان مجموعه کامنت‌های مخاطبان درباره یک محصول، مقالات، عکس‌های منتشر شده با هشتگ یا منشن برند شما، و یا گزارشات منتشر شده از سوی دیگر افرادی است که برای برند شما و بدون اجبار تولید می‌شود.

نمونه‌ای دیگر از این نوع محتوا، مقالاتی است که از طریق افراد و با موضاعات مختلف در سایت شما، توسط دیگران، تولید و بارگذاری می‌شود. برای مثال آگهی‌های تبلیغاتی در سایت دیوار یا مقالات موجود در سایت ویرگول، نمونه‌ای از محتوای UGC است.

پس به زبان ساده‌تر باید گفت هر محتوایی چه متنی باشد و چه ویدئویی، تصویری یا صوتی، زمانی که از سوی مخاطبان شما و با ذکر نام برند و یا در فضای بیزینس شما (در وبسایت برند) تولید  و منتشر شود، UGC است.

در منبعی دیگر ویژگی‌های محتوای UGC، اینگونه تعریف شده :

  • در فضای آنلاین و با دسترسی عمومی منتشر شده باشد.
  • حداقل مشخصی از تلاش برای خلق و تولیدمحتوا در آن به‌کار گرفته شده باشد.
  • خارج از اصول‌ و چارچوب حرفه‌ای تولیدمحتوا یا ساختارهای تعیین شده در بیزینس، تولید شده باشد.

تاریخچه استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر UGC

محتوای تولید شده

توجه به محتوای UGC از دو دهه‌ی گذشته رواج پیدا کرده است و با اینکه زمانی زیادی نیست که بیزینس‌ها به این نوع تولیدمحتوا توجه کرده‌اند، اما نتیجه بی‌نظیری در زمان استفاده از آن برای بیزینس‌ها، رخ داده است.

فرایند بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در گذشته تنها یک ارتباط یک طرفه با مشتری بوده است.  در یک طرف این رویکرد، صاحبان کسب‌وکار و شرکت‌ها در حال تولیدمحتوا و صحبت با مخاطبان بودند، این در حالی بود که مخاطبین تنها شنوده بوده و از محصولات استفاده می‌کردند.

در سال‌های اخیر با گسترش اینترنت و تکنولوژی هر مشتری به عنوان یک واکنشگر می‌تواند به مسائل مختلف واکنش مثبت یا منفی نشان دهد؛ همین نکته نماینگر ارتباط دو طرفه بین مشتریان و بیزینس است.

برخی از افراد این نکته را یک مشکل برای بیزینس‌ها تلقی می‌کنند؛ این درحالی است که می‌توان با استفاده از واکنش مشتریان فعالیت‌های مثبت و گسترده‌ای را برای پیشرفت بیزینس‌ها انجام داد. بسیاری از برندها تبلیغات دهان به دهان را بهترین راه برای تبلیغات، در عصر دیجیتال می‌دانند.

برای درک بهتر تاثیر تولیدمحتوا توسط کاربر(UGC)  به سال ۲۰۰۹ و به کمپین Burberry’s Art of the Trench UGC   اشاره می‌کنیم.

در آن زمان برندBurberry  از مشتریان و دنبال کنندگان خود درخواست کرد که تصاویری از خود و دوستانشان را با یک کت مخصوص، که نمادی از این برند بود را درفضای اینترنت، بارگذاری کنند. تمام کاری که Burberry باید انجام می‌داد این بود که بهترین عکس‌های ارسالی‌ها را در صفحه فیس‌بوک برند به نمایش بگذارد.

جالب است بدانید که بسیاری از مصرف کنندگان، یا بهتر است بگویم مخاطبان، معتقد هستند که محتوای تولید شده توسط کاربر یا همان UGC، نشانه خوبی از کیفیت یک برند است و به خوبی می‌توان به آن برند اعتماد کرد.

از سوی دیگر ۶۸٪ از کاربران شبکه‌های اجتماعی در سنین ۱۸ تا ۲۴ سالگی، اطلاعاتی را که در این رسانه‌ها می‌بینند را، به عنوان عاملی برای تصمیم‌گیری در مورد خرید مورد توجه قرار می‌دهند. از همین رو می‌توان فهمید که چرا UGC بسیار قدرتمند است و استفاده از آن می‌تواند تغییرات عمده‌ای در بهبود ساختار یک کسب‌وکار ایجاد کند.

چرا استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر کار ساز است؟

به طور خلاصه می‌توان گفت استفاده از محتوای تولید شده توسط مخاطب برای بیزینس‌ها مزایای زیر دارد.

  • ایجاد تبلیغات ارزان
  • ایده پردازی برای برندینگ و تبلیغ محصولات
  • استفاده از دیدگاه‌های واقع بینانه و به دور از تعصب
  • اصلاح موارد منفی با استفاده از نظرات مخاطبان
  • افزایش فروش و نرخ تبدیل
  • دریافت بک لینک‌های باکیفیت برای بهبود سئو سایت
  • افزایش تعداد دنبال کنندها
  • ایجاد تبلیغات درفصای مختلف وب
  • آسان‌تر کردن تصمیمات در زمینه حذف یا اضافه کردن محصول یا خدمات
  • افزایش اعتبار و برند سازی
  • و غیره.

محتوای تولید شده توسط مخاطب یک منبع قابل اعتماد

ممکن است این عادت در شما نیز وجود داشته باشد که برای خرید یک محصول بعد از بررسی موارد مهم، مانند کیفیت، قیمت یا کشور سازنده آن محصول به سراغ نظرات کاربران و خریداران این محصول بروید؛ این نکته نشان دهنده اعتماد شما به محتوای UGC است.

در مثال دیگر می‌توان به فرایند رضایت مشتری در پیج‌های فروشگاهی اینستاگرام اشاره کرد. برای مثال برخی از کسب‌وکارها، در اینستاگرام به مشتریان خود برای خرید بعدی تخفیف می‌دهد و این تخفیف زمانی برای آن‌ها فعال خواهد شد که محصول خریداری کرده را در زمان تحویل در پیج شخصی خود به اشتراک بزارد.

این کار، مخاطبان را برای خرید ترغیب خواهد کرد. محتوای UGC نشان دهنده قابل اعتماد بودن بیزینس شما برای دیگران خواهد بود.

محتوای UGCیک محتوای معتبر

محتوای-تولید-شده-به-وسیله-کاربر

جالب است بدانید نتایج مطالعه‌ای که توسط Cohn & Wolfe انجام شده، نشان داده است که ۶۳٪ از مصرف کنندگان معتقدند که ترجیح می‌دهند از شرکتی که نسبت به یک رقیب معتبرتر است، خرید کنند.

ممکن است شرکت رقیب شما با صرف هزینه‌های گزاف در حال تبلیغات در بازار آفلاین و آنلاین باشد، اما اگر بر کیفیت خود اطمینان دارید، با ایجاد یک خلاقیت مشتریان را تحریک به ایجاد محتوا برای برند خود کنید، این کار اعتبار برندتان را دوچندان خواهد کرد.

در دنیای امروز کاربران به افراد بیش از برندها، اعتماد دارند. برای جلب نظر مخاطبین می‌توانید به یک اینفلوئنسر محبوب که متناسب با کسب‌وکار شما در حال فعالیت است، درخواست دهید تا از محصول شما استفاده کنند و در صورت تایید کیفیت برای برند مورد نظرتان تبلیغات انجام دهند.

محتوای UGC نگاهی شفاف به ساختار کسب‌وکار

بسیار از صاحبان یا کارکنان کسب‌وکارها نگاهی متعصبانه به بیزینس خود دارند، به طوری‌ که ساختار بیزینس را بی‌عیب دیده و نمی‌توانند به سادگی به کشف ایرادات موجود در کسب‌وکار بپردازد. استفاده از محتوای UGC، چون از سوی مخاطبان و مشتریان یک بیزینس به دور از هرگونه تعصب تهیه می‎‌شود، می‌تواند مسیر‌ها و موارد اشتباه در بیزینس را برای شما شفاف و آشکار کند. به علاوه این نوع محتوای نیاز مشتریان را برای شما آشکار خواهد کرد و کار شما را برای تصمیم‌گیری‌های مختلف، از جمله وارد کردن محصولات جدید یا ایجاد تغییرات در فرایندهای سایت، آسان می‌کند.

شناخت بهتر رقیبان با محتوای UGC

از دیگر ویژگی‌های مثبت این نوع محتوا می‌توان به شناخت رقبا اشاره کرد. با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران بیزینس رقیب خود، از خلاءهای موجود در کسب‌وکار آنها مطلع شوید و با بهبود آن موارد در کسب‌‌وکار خودتان و مانور روی آن‌ها در فرایند تبلیغات، از رقبای خود پیشی بگیرید.

نمایش مشتری مداری

افزایش روز افزون رقابت در مشاغل، دسترسی مشتریان به شبکه جهانی اینترنتی و ارتباط افراد با یکدیگر، همه و همه باعث حساسیت مشتری نسبت به کیفیت محصولات و خدمات شده است. برای آنکه به صورت رایگان از مشتریان خود بازخورد دریافت کنید، بر روی کیفیت، دیزاین و ایجاد ارتباط با مشتری مانور دهید. برای مثال یک بسته بندی زیبا برای ارسال تهیه کنید، بعد از ارسال کالا با مشتری تماس بگیرید و از تحویل مرسوله اطمینان حاصل کنید، لینک نظردهی محصول برای آنها ارسال کنید؛ تمامی این موارد می‌تواند مشتری را ترغیب به ایجاد UGC  کند و شما را به عنوان یک بیزینس مشتری‌مدار معرفی کند.


همچنین بخوانید : تقویم محتوایی وبلاگ چیست ؟


محتوای تولید شده توسط کاربر یک محتوای ارزان

محتوای که توسط مخاطبان تولید می‌شود، هزینه کمتری برای برندها دارد. همانطور که اشاره شده محتوای UGC توسط خود مخاطب و بدون هیچ اجباری تولید می‌شود؛ افراد به دلایل مختلفی مانند: هم‌فکری با دیگران، ارتباط با دنبال کنندها یا اعتراض، تشکر و… این کار را انجام می‌دهد؛ طبیعتا این محتوا هزینه‌ی بسیار کمتری در مقایسه با تبلیغات بنری، تلوزیونی، آنلاین و… دارد.

هزینه محتوای UGC به نوعی غیرمستقیم پرداخت می‌شود. کسب‌وکارها باید هزینه مورد نظر برای به دست آوردن محتوای مخاطبان را در کیفیت محصولات و خدمات، اتاق فکر یا برای استخدام مدیران خلاقیت و دیزاین صرف کنند.

راهکارهای مختلف برای تحریک مخاطبان به تولید محتوای UGC

با استفاده از راهکارهای مختلفی می‌توانید مشتریان یا مخاطبان خود را برای تولید محتوا  UGC ترغیب کنید:

  • شناخت دقیق پرسونای بیزینس و حرکت در مسیر علایق آن‌ها
  • برگزاری کمپین‌های مسابقاتی در شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه تخفیف به مشتریان درصورت آپلود تصاویر با محصول شما
  • ارسال هدیه به همراه بسته‌های ارسالی
  • انجام فعالیت‌های خیرخواهانه
  • ایجاد صندق انتقادات و پیشنهاد
  • شخصی سازی و افزایش دادن اعتبار برند
  • و…

به طور کلی با ایجاد یک خلاقیت ساده در روند کاری می‌توان افراد زیادی را برای همراهی با خود ترغیب کنید.

در ادامه درباره خلاقیت‌های برندهای بزرگ جهان در این زمینه صحبت خواهیم کرد. الگو برداری و ایده‌پردازی از برندهای بزرگ می‌تواند به ایجاد یک تفکر نو کمک کند.

کوکاکولا

کوکاکولا بزرگترین کمپانی نوشیدنی جهان، که مدعی است بعد از کلمه ok معروف‌ترین واژه‌ی انگلیسی در سراسر جهان است، در سال ۲۰۱۱ با ایجاد کمپنی با نام share a coke توانست حجم عظیمی از محتوای UGC را از سوی مشتریان خود، دریافت کند.

ایده‌ی خلاقانه‌ای که این کمپانی بزرگ داشت، حذف نام برند کوکالا از روی بطری‌ها و جایگزین کرد ۲۵۰ اسم رایج از افراد بر روی بطری با عبارت share a coke بود. اینکار باعث شد تا بسیاری از افراد بطری کوکاکولا را با نام خود تهیه کنند و تصاویر بسیاری از این محصول در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. این ایده ساده اما خلاقانه توانست فروش کوکولا را در سال ۲۰۱۱ بین ۱ تا ۳ افزایش دهد.

استارباکس

استارباکس از بزرگترین کافی شاپ‌های زنجیره‌ای است. این برند یک ایده ویژه و همیشگی در روند کاری خود دارد که باعث افزایش مشارکت مشتریان خود در زمینه محتوای UGC شده است.

استارباکس در زمان گرفتن سفارش از مشتری نام افراد را از آن‌پها میپرسد و اسم آنها را به غلط در پشت لیوان می‌نویسد. این کار باعث می‌شود تا مشتریان از طرف دیگر لیوان قهوه خود که لوگو استارباکس در آن چاپ شده است عکس بگیرند و در اینترنت به اشتراک بزارند.

شکلات‌های m&m

این کمپانی شکلات نیز با پیشبرد یک استراتژی خلاقانه توانسته است نرخ مشارکت مشتریان را برای تولید محتوای UGC، افزایش دهد. این برند از دنبال کنندگان خود خواسته است تا در روزهای جمعه تصاویری از این نوع شکلات به اشتراک بگذارند.

علی بابا

کمپین اینستاگرامی علی بابا به نام بلند پروازی یک نمونه از کمپین‌های اینستاگرامی موفق در زمینه محتوای UGC است. این شرکت از مخاطبان خود درخواست کرد تا با به اشتراک گذاری عکس‌های خود به همراه دو بال و با هشتگ بلندپروازی در یک قرعه کشی بزرگ برای یک سفر تفریحی شرکت کنند. جالب است بدانید که نزدیک به ۱۰ ملیون نفر در این کمپین شرکت کرده‌اند.

Aerie

این کمپانی یک برند محبوب در بین لباس‌های زنانه است. کمپین اینستاگرامی این شرکت که منجر به مشارکت مخاطبان این برند در محتوای UGC شد، با هشتگ #AerieReal ایجاد شد. این کمپین در اعتراض به شرکت‌های مختلفی که بر روی عکس‌های تبلیغاتی خود روتش و ادیت‌های سنگین انجام می‌دادند و تاثیر منفی بر روی اعتماد به‌نفس خانم‌ها داشتند، ایجاد شد.

در این کمپین شرکت Aerie به مخاطبین خود قول داد تا از روتوش عکس‌های تبلیغاتی مدل‌هایی که لباس شنا منتشر می‌کند، خودداری کند، سپس از کاربران اینستاگرام درخواست کرد تا با انتشار تصاویر دستکاری نشده خود در لباس شنا با هشتگ #Aeriereal به این کمپین بپیوندند.

Aerie به ازای عکس هر کاربر یک دلار به انجمن ملی اختلالات غذایی (NEDA) اهدا کرد، اینکار باعث اشتیاق دوچندان افراد برای شرکت در این کمپین شد.

محتوای تولید شده توسط کاربران را کجا پیدا کنیم

سایت‌هایی که می‌توان محتوای یوجی‌سی را در آن جستجو کرد

حتما تا به اینجا این مقاله از جذابیت و تاثیر این محتوا بر وب‌سایت اطلاع پیدا کردید و علاقمند هستید تا از این نوع محتوا برای وب‌سایت و کسب وکار خود استفاده کنید. استفاده از منابع زیر می‌تواند نمونه‌هایی از این نوع محتوا را برای شما نشان دهد و به شما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری در این راه قدم بردارید.

Devianart

وب‌سایتی که تمام هنرمندان دنیا می‌توانند، هنر خود را در آن ارائه دهند. در این وب‌سایت می‌توانید انواع مدل‌های هنر و هنرمندان را پیدا کنید.

Flickr

یکی از پلتفرم‌هایی است که عکاسان، برای نمایش گذاشتن نمونه کارهای خود، از آن استفاده می کنند فیلیکر است. این پتفلرم ۱ ترابایت فضای خالی در اختیار شما می‌گذارد.

Reddit

وب سایت ردیت از جمله وب سایت‌هایی است که انواع محتوا از جمله محتوا تصویری و متنی در آن قرار می گیرد و موضوع محتوا با توجه به علایق کاربر مشخص می‌شود و شما می‌توانید به سرعت موضوع درخواستی خود را با سرچ پیدا کنید.

Facebook

فیس بوک فضایی که میلیاردها کاربر در آن فعال هستند و محتواها توسط کاربران تولید می شود. استفاده از این پلتفرم در ایران بین عموم جامعه کم شده است، اما در کل این پلتفرم یکی از پر طرفدارترین پلتفرم های یو جی سی در جهان است.

فعالیت اصولی بیزینس شما در این پلتفرم می‌تواند منجر به جذب محتوای UGC شود.

Twitter

اگر به عنوان صاحب یک برند در حال فعالیت هستید، توئیتر می‌تواند به شما کمک کند تا نظر افراد را در مورد برند خود به وضوح بدانید. همچنین امکان توئیت کردن نکات مختلف در مورد برندتان را نیز به شما می‌دهد. اگر قصد فعالیت در این فضا را دارید با دقت و حساب شده عمل کنید؛ فعالیت شما در توییتر مانند قدم زدن بر لبه‌ی تیغ است!

Youtube

همیشه گفته‌ایم که بهترین نوع محتوا، محتوای ویدئویی است و از یوتیوب به عنوان بزرگترین پلتفرم تولید محتوا توسط کاربر می‌توان نام برد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌توانند درامد خوبی را از تولید محتوا کسب کنند.

یوتیوب را می‌توان به عنون قلمرو پادشاهی محتوا تولید شده توسط کاربران دانست. با فعالیت در یوتیوب می‌توانید کیفیت و اعتبار بیزینس خود را به سادگی به نمایش بگذارید و محتوای UGC دریافت کنید.

Pinterest

پینترست؛ یکی فضای معتبر برای تولید محتوا توسط کاربران است. در این پلتفرم

محتوای تولید شده توسط کاربر، کاملا تصویری و تقریبا خلاقانه است. استفاده از این پلتفرم به تازگی، در ایران، رواج یافته است.

Instagram

اینستاگرام یکی از پلتفرم‌های مفید در زمینه اینجاد محتوای یو جی سی است. این برنامه به عنوان برترین پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس در دنیا، شناخته شده است که میلیون ها کاربر از آن استفاده می کنند. می‌توان با برگزاری مسابقه‌های مختلف تولید محتوا توسط کاربر را انجام داد و نرخ کاربری و er را بالا برد. مثلا از نمونه کمپین‌های موفق یو جی سی در ایران می‌توان به کمپین بلند پروازی و کمپین صداش کن از شرکت دی جی کالا اشاره کرد.

پیش از استفاده از هرکدام از وبسایت‌های نام‌برده شده، بهتر است تا به طور دقیق از کاربران آن و نیاز بیزینس خود مطلع شوید و سپس شروع به فعالیت در آن‌ها کنید.

آیا محتوای تولید شده توسط کاربر یک محتوای مشکل ساز است؟

تقویم-محتوایی-وب-سایت

محتوای تولید شده توسط کاربر مزایای بسیار زیادی دارد با این حال، این نوع محتوا معایب و چالش‌هایی هم دارد که بهتر است قبل از مشکل ساز شدن این موارد با آنها آشنا شده و  برای رفع این موارد برنامه‌ریزی کنید.

ایجاد چالش و بحران‌های اساسی برای کسب و کار

کامنت‌های منفی کاربران و تولید محتوای منفی کاربران ممکن است برای شما دردسر ساز باشد؛ برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این نوع محتوا به بیزینس خود برای پاسخگویی همیشه گوش‌ به زنگ باشید، واکنش‌های منطقی نشان دهید و با مخاطبان خود با کمال ادب و احترام برخورد کنید.

تولید محتوای غیرواقعی، غیرکارشناسی و غیرتخصصی

در مواجه با کامنت‌های غیر تخصصی پاسخی کارشناسانه به آنها بدهید. بهتر است تا محتوای تولید شده توسط کاربر را حذف نکنید و پاسخ قانع کننده دهید.

برای جلوگیری از کامنت‌های منفی می‌تواند کلماتی را در برخی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر کنید و یا اجازه نمایش نظرات، پیش از تایید را به وبسایت ندهید.

ایجاد مشکلات حقوقی و قانونی برای کسب‌وکار

مراقب باشید و با احتیاط قدم بردارید، ممکن است دشمنان شما سعی در بدنام کردن برند شما را داشته باشند. یک بی‌احتیاطی می‌تواند یک مشکل بزرگ، مانند مشکلات حقوقی، را برای شما ایجاد کند.

سخن پایانی

محتوای UGC همان محتوای تولید شده توسط کاربر است که تاثیر چشمگیری بر سئو سایت، برندیگ و فروش وبسایت شما خواهد داشت.

برای جذب این نوع محتوا، از سوی مخاطبان، بهتر است تا به طور دقیق پرسونا بیزینس را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به نیاز بیزینس، شروع به حرکت کنید.

امید است تا با نوشتن این مقاله توانسته باشیم، اطلاعات کاربردی درباره این نوع محتوا، در اختیار شما، قرار دهیم.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
mohammad
mohammad
2 years ago

besyar sade va karbordi va ghabele fahm bayan shod

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو