نرم افزار شخصی یا شرکتی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

نرم افزار شخصی یا شرکتی

علی رقم وجود استانداردهای مختلف برای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای سازمان اما همچنان خرید نرم افزار در تمام دنیا با پیچیدگی هایی همراه است، در کشور ما نیز برای خرید نرم افزار، اولین سوالی که به ذهنمان می رسد این است که تولید پروژه نرم افزاری مورد نظر را به شخص ارائه نماییم (فریلنسر (Freelancer)) یا به یک شرکت نرم افزاری؟

با وجود اینکه نتیجه انتخاب هر دو اینها یکی است اما از لحاظ اجرایی متفاوتند و یا در دراز مدت میتواند نتیجه عکس داشته باشد. بد نیست قبل از پرداختن به این مقوله ، کمی به عقب برگردیم به سالهای گذشته و ببینیم اولین پروژه های نرم افزاری توسط چه کسانی نوشته شده ؟ و آیا از ابتدا شرکت های نرم افزاری وجود خارجی داشته اند ؟

در سالهای نه چندان دور، با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و خصوصا کامپیوتر و احساس نیاز شرکتها ، سازمانها و ادارات دولتی به داشتن نرم افزارهای کاربردی برای فعالیت های مورد نظرشان ، اقدام به جذب نیروهای متخصص در زمینه تولید نرم افزار می نمودند و عمده این تولیدات بصورت نگارش های شخصی بوده و قالبا بر اساس نیاز همان سازمان پیاده سازی میشده است.

روال کار به این صورت بوده که مدیران سازمان ها و شرکت ها ایده ها و نیازهای سازمانشان را به برنامه نویس نرم افزار ارائه میدادند و بعد از مدتی برنامه نویس ، نرم افزار مورد نظر را ساخته و به آنها جهت بهره برداری آموزشهای لازم را منتقل می نمود.

در اکثر موارد این برنامه نویس ها با اینکه جزو نیروی انسانی آن سازمان نبوده اند ، اما همواره در کنار آنها می ماندند و روابط خوبی نیز با هم داشتند. چرا که تمام نرم افزار با نظر مستقیم آن سازمان و کاربرانش تهیه می گردید و حتی دیزاین و رنگ بندی و جانمایی آیکون ها و… همه و همه با نظر مستقیم کاربران سازمان تولید می شدند.

پس در آن سالها عموما برون سپاری برای تولید و نهایتا خرید نرم افزار به اشخاص مرسوم بوده و شرکت های نرم افزاری وجود خارجی چندانی نداشتند. میتوان گفت برنامه نویس ها به صورت فریلنسر (Freelancer) با سازمان ها همکاری میکردند. اما با توسعه صنعت نرم افزار در ایران و آمدن نسل اول شرکتهای نرم افزاری، تولید پروژه های نرم افزاری هم دچار تحول شد.

نسل اولی ها در واقع پیشرو در این صنعت بودند آنها توانستند تولید نرم افزار را از مدلی صرفا سفارشی ، به دو دسته تفکیک نمایند ، پروژه های سفارشی و نرم افزار هایی از قبل آماده شده و یا اصطلاحا پکیج محور که به شکل استاندارد برای آن صنعت طراحی می شد.

از زمان ورود نسل اولی های شرکت نرم افزاری و ایجاد بازار پروژه های نرم افزاری ، دایما این شرکت ها با برنامه نویسانی که در قالب شرکت کار نمی کردند و مانند گذشته به صورت شخصی به ادامه فعالیت می پرداختند، با اختلافاتی همراه هستند و هر کدام از طرفین سعی در اثبات راه و روش خود را دارد.

مثلا شرکت های نرم افزاری بر این باورند که قیمت تمام شده محصولات نرم افزاری زمانی که شخصی باشد،بیشتر است تا زمانی که به صورت شرکتی تولید می گردد، چرا که آن شخص تمام زمانش در اختیار آن سازمان خواهد بود و تمام هزینه هایش برای آن سازمان محاسبه می گردد.

اما زمانی که نرم افزاری توسط یک شرکت تولید می شود بدلیل آنکه همزمان آن شرکت بر روی پروژه های مختلف دیگری نیز کار میکند، هزینه ها سرشکن گشته و قیمت تمام شده محصول تقلیل می یابد.

از دیگر معایبی که شرکت های نرم افزاری به فعالیت برنامه نویسان شخصی اختصاص می دهند را میتوان به این سوال تکراری اما مهم اشاره نمود. چنانچه برنامه نویس مربوطه فعالیت خود را ملقی نماید و یا به هر دلیلی از دسترس خارج شود، چه خواهد شد ؟

در مقابل برنامه نویسان شخصی نیز نظراتی دارند ، مانند اینکه سازمانها و شرکتها در تهیه نرم افزار از برنامه نویسان شخصی می توانند نرم افزاری را تهیه نمایند که از تمام سلایق و ایده های آنان استفاده شده و کاملا اختصاصی برای آن سازمان طراحی شده است .

همچنین این نکته را همواره یادآوری می کنند که با هر سازمانی ممکن است دچار چالشهای سازمانی شوید حتی اگر به صورت سفارشی آن نرم افزار حسابداری شرکتی را از شرکت های نرم افزاری خریداری کنید چرا که حجم حواشی برخی سازمانها به دلیل تعدد نیروی انسانی بیشمار خواهد بود و وای به حالتان اگر محصولی که تهیه می نمایید به صورت پکیج آماده بوده و یقینا دچار هزار و یک مشکل خواهید شد.

برای مثال : به گفته یک برنامه نویس اگر سازمانی مدعی است ۵۰۰٫۰۰۰ نسخه نرم افزار فروخته است، چگونه وقت پشتیبانی به شما میدهد ؟ یا اینکه از ۵۰۰٫۰۰۰ نسخه فروخته شده چه تعداد هم اکنون در حال استفاده از آن هستند ؟

به نظر می رسد منازعات و درگیری های این دو گروه هرگز پایانی نخواهد داشت و مدام در حال نفی همدیگر هستند و شاید تنها نقطه مشترک آنها در واقع تولید نرم افزار باشد

انتخاب یک نرم افزار، یا یک شرکت نرم افزاری ، یا برنامه نویس فریلنسر نرم افزار ، چالش های مذکور در این مقاله را برای مدیران سازمان ها در پی خواهد داشت.

معیارهایی برای انتخاب بهترین ها یا اولین های صنعت نرم افزار وجود دارند. تاریخچه شرکت ها و برنامه نویس ها ، سبقه پشتیبانی، میزان رضایت مشتریان موثرترین معیار در انتخاب یک شرکت نرم افزاری و یا یک برنامه نویس می باشد.

اینکه کدام گروه از نظر و ایده درستی برخوردار می باشند ، و کدامیک از آنها راهکار بهتری ارائه می نمایند، میتواند کاملا سلیقه ای باشد.

ممکن است به نظر یک سازمان یا شرکت همکاری با یک شرکت نرم افزاری سازمان یافته مناسب باشد و یا به نظر دیگری ، بهره مندی از دانش و توانمندی یک برنامه نویس مد نظر قرار گرفته باشد.ولی همیشه این موضوع را مدنظر داشته باشید که عموما فریلنسر ها بعد از رشد یافتن به شرکت تبدیل می شوند بنابراین هنوز هم می توان گفت شرکت ها ی نرم افزاری در مجموع قابل اعتماد ترند.

سخن آخر :

همراهان عزیز، کاربران و خریداران نرم افزار بی تردید تجربه شخصی شما در رابطه با خرید نرم افزار بی نهایت تاثیر گذار خواهد بود .شما کدام دسته را ترجیح می دهید ؟ برنامه نویسان شخصی یا شرکت های تولید نرم افزار نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید؟

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو