آیا گوگل و مایکروسافت از هم متنفرند؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

گوگل و مایکروسافت از هم متنفرند؟

گوگل و مایکروسافت

همواره و حالا، مشخص تر از هر زمانی دیگر، رقابتی سخت در دنیای تکنولوژی و تولید کنندگانش در جریان است. هر کس پیروز این رقابت باشد تعیین کننده قوانین و سمت و سوی بازی ست.

در یک سوی این رقابت مایکروسافت قرار دارد؛ کمپانی ای که در سال ۱۹۷۵ توسز بیل گیتس و پال الن بنیان گذاری شد و در سال ۲۰۱۰  توانست ارزش خود را به مبلغ ۲۲ میلیون دلار برساند.

سر دم دار محصولات این شرکت سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز است، این کمپانی تسلط خود بر سیستم های کامپیوتری را تا جایی پیش برد که توانست بر آن غالب شود. بنا به استناد  Inc.com بیشتر از ۹۱ درصد از پی سی های جهان با سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز کار می کنند.

در سوی دیگر این رقابت، جنگجوی جوان گوگل قرار دارد. گوگل در سال ۱۹۹۸ توسط لری پیج و سرجی برین پایه گذاری شد و مدت زمان زیادی طول نکشید تا تبدیل به بهترین موتور جستجو گر در وب شود. از آن جایی که وب در اوایل دهه نود ظهور کرد، گوگل کارهای زیادی برای انجام دادن داشت.

این اقدامات انجام شد و امروز گوگل جای پای محکمی در وب، محصولات نقشه برداری و mapping و موبایل ها دارد. در جون ۲۰۱۰ ارزش گوگل ۱۱۹ بیلیون دلار برآورد شد.

در دهه اول فعالیت آنلاین گوگل، به نظر نمی رسید مایکروسافت و گوگل کمپانی هایی باشند که روزی در رقابتی پایا پای رو به روی هم قرار بگیرند.

مایکروسافت

محصول اصلی گوگل موتور جستجو گر بود و غالب درآمد آن از طریق تبلیغات فروش تامین می شد. در آن سو محصولات اصلی مایکروسافت سیستم عامل و نرم افزار بودند. خط تلاقی کجاست؟

امروز موارد زیادی وجود دارد که مایکروسافت و گوگل در آن از یک مسیر می گذرند. دو کمپانی در تولیدات منحصر به فرد خود پا جای پای هم گذاشتند و در عرضه دیگر تولیدات نیز کمپانی های خود را ارتقا بخشیدند.

قدم مشخص مایکروسافت برای ورود به این رقابت موتور جستجو گر bing بود. ابزار ها و ویژگی های آن مشابه نسخه گوگل بود و تا به امروز هم نتوانسته سهم بزرگی از بازار داشته باشد.

در فوریه ۲۰۱۰، نیلسن گزارش کرد سرچ bing تنها ۵/۱۲ درصد از سرچ های آنلاین را پوشش میدهد، در حالی که این آمار برای گوگل ۶۵ درصد است و حتی اگر پارتنر ۱۰ ساله ی گوگل، یعنی یاهو بوده باشید، این آمار برای شما ۱۴ درصد است که باز هم از گوگل فاصله زیادی دارد.

قدم گوگل برای ورود به رقابت با مایکروسافت نشانه گیری نرم افزار های آفیس مایکروسافت بود که نتیجه آن نرم افزاری بر پایه وب به نام گوگل داکس بود. گوگل داکس شامل فضای ورد، اسلاید شو و ابزار طراحی می شد که از هر برازری قابل دسترسی بود.

همینطور امکان ویرایش اطلاعات توسط دو کاربر حتی به طور همزمان نیز در دسترس بود اما هیچ یک از این ها نتوانست به گوگل برای پیشه گرفتن از آفیس، کمکی کند. کما اینکه بعد از این مایکروسافت با ارائه Office live workspace (OLW) که ورژن رایگان و آنلاین افیس بود توانست پروژه گوگل داکس را به طور کامل شکست دهد.

شرکت گوگل

گوگل و مایکروسافت هر دو دستی بر سیستم عامل تلفن های همراه نیز دارند. هر چند هنوز با آیفون محصول اپل که ۶۰ درصد بازار را قبضه کرده فاصله زیادی وجود دارد ولی اندروید محصول گوگل، رشد خوبی را در پیش گرفته و توانسته دو برابر ویندوز مایکروسافت کاربر داشته باشد.

علاوه بر پلت فرم های موبایل، گوگل و مایکروسافت میلیون ها دلار صرف computing cloud کردند. گوگل به خاطر وب بیس بودن کمپانی اش در این حوزه از مایکروسافت برتری دارد ولی دهه ها تجربه مایکروسافت در توسعه محصولات و شناخت مشتری را نمی توان نادیده گرفت.

محصول مهم دیگر مایکروسافت لاین کنسول های Xbox اش است. دنیای بازی های ویدیویی جایی است که مایکروسافت توانسته در آن برای خود قلمرو تعیین کند، در حالی که گوگل هنوز به آن پا نگذاشته.

استراتژی کلیدی گوگل و مایکروسافت زیر نظر گرفتن کمپانی های کوچک که در تولید محصول یا ارائه خدماتی مشخص موفق عمل کردند، به منظور همکاری و یا خرید ان ها است. نتیجه این استراتژی  در سال ۲۰۰۵ خرید دابل کلیک توسط گوگل و همکاری مایکروسافت با zune music player در ۲۰۰۸ بود.

به نظر می رسد رقابت مایکروسافت و گوگل در آینده بیشتر نیز خواهد شد. هر دو شرکت سعی دارند نقاط ضعف خود را بهبود ببخشند و در تولید محصولات و ارائه خدمات از هم پیشه بگیرند. مایکروسافت سعی دارد تا در حوزه آنلاین برای خود اسم و رسمی دست و پا کند و گوگل در تلاش است تا نرم افزار هایی قابل رقابت با افیس مایکروسافت طراحی کند.

هر چند، وضعیت اقتصاد جهانی و چالش هایی که دنیای امروز با آن رو به روست مثل درگیری با ویروس کرونا هر دو کمپانی را مانند هر بیزنس دیگری تحت تاثیر قرار داده است اما این رقابت همچنان تنگاتنگ ادامه دارد.

باید دید بعد از موفقیت مایکروسافت در یک تریلیون دلاری شدن، گوگل این رقیب همیشه در صحنه برای جبران این عقب ماندگی چه در چنته دارد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
2 years ago

نه, در مورد این که اندروید گوگل از ویندوز مایکروسافت کاربران بیشتری دارد, مخالفم

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو