خطراتی که کسب و کارهای کوچک را تهدید می‌کند

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مهم‌ترین خطراتی که کسب و کارهای کوچک را تهدید می‌کند

خطرات کسب و کارهای کوچک

همه کسب و کارهای کوچک و بزرگ در سراسر جهان با خطرات و بحران‌های زیادی رو به رو می‌شوند البته کسب و کارهای کوچک معمولا آسیب بیشتری از این مسائل می‌بینند. به همین دلیل مدیریت کسب و کارهای کوچک و برنامه‌ریزی درست بسیار مهم است.

بنابراین شناخت خطرات موجود در بازار و سیاست گذاری‌های صحیح برای کنترل خطرات داخلی و خارجی در کنار شناخت فرصت‌های بالقوه باعث رشد کسب و کارهای مختلف می‌شود.

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام قصد داریم مهم‌ترین خطراتی که کسب و کارهای کوچک را تهدید می‌کند را بیان کنیم تا مدیران و صاحبان کسب و کارها آن‌ها را بشناسند و قبل از بروز هر گونه مشکلی برای مقابله با آن آمادگی داشته باشند.

این کار نه تنها باعث رشد بیشتر شده بلکه کسب و کار می‌تواند با تبدیل تهدیدها به فرصت به بهترین شکل از بحران‌ها جهت قرار گرفتن در موقعیت جدید استفاده کند.

مهم‌ ترین خطرات کسب و کارهای کوچک

عوامل زیادی وجود دارد که شرکت‌های کوچک و نوپا را تحت تاثیر قرار داده و تهدید می‌کند اما به طور کلی مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • جهت گیری ‌های مختلف درون سازمان

یکی از عوامل داخلی که می‌تواند کسب و کارهای کوچک را در معرض خطر قرار دهد داشتن جهت گیری‌های مختلف از سوی کارمندان است که با منحرف کردن شرکت از هدف اصلی آن را به سوی هدف‌های گوناگونی که برای هر یک از کارکنان متفاوت است می‌برد.

در این زمینه نحوه مدیریت امور بسیار اهمیت دارد و مدیر شرکت وظیفه کنترل این اوضاع را دارد ضمن این که ارتباطات خانوادگی پیچیده در هر کسب و کار نیز می‌تواند از این جهت باعث آسیب زدن به شرکت شود.

  • بحران ‌های مالی

کسب و کارها برای شروع به فعالیت نیاز به سرمایه دارند و اغلب این سرمایه را از طریق وام‌های بانکی، سرمایه ‌گذاری دوستان یا آشنایان، سرمایه گذاران و پس‌اندازهای تامین می‌شود.

بنابراین استفاده صحیح از این سرمایه بسیار مهم است و مدیر کسب و کار باید یک بیزینس پلن یا نقشه راه کارآمد را برای خرج کردن سرمایه در جای درست داشته باشد. این برنامه‌ریزی‌ها باید مشخص کند که کسب و کار به چه مقدار سرمایه نیاز دارد تا به هدف خود برسد و آن را باید در چه زمان‌هایی استفاده کرده و همچنین باید میزان بازگشت سرمایه را در سال‌های اول شروع کند.

برای ایجاد یک بیزینس پلن مناسب بهتر است به خوبی مطالعه و تحقیق کنید چرا که هر گونه شکست در برنامه‌ریزی‌های مالی می‌تواند سبب از دست رفتن سرمایه و ورشکستگی شرکت شود.

  • ریسک ‌های استراتژیک

هر گونه برنامه‌ریزی و استراتژی که برای کسب و کار خودتان در نظر می‌گیرید در دنیای امروز با پیشرفت روز افزون فناوری و نوسانات غیر منتظره در بازار سرمایه نمی‌تواند مدت زمان زیادی کارآمد باشد.

بنابراین برای هر کسب و کاری بهتر است علاوه‌بر استراتژی‌های بلند مدتی که در نظر دارد، برنامه‌ها و استراتژی‌های کوتاه مدتی را برای بحران‌ها و تغییرات مختلفی که در محیط و بازار وجود دارد به عنوان یک نقشه کمکی برنامه‌ریزی کند.

زیرا شرکت‌های کوچک و نوظهور در صورت در نظر نگرفتن این ریسک‌ها ممکن است تمام سرمایه خود را از دست داده و از دور رقابت خارج شوند.

  • تکنولوژی

یک از چیزهایی که هر کسب و کاری باید به آن توجه کند تغییرات تکنولوژی در گذر زمان است.

بعد از انقلاب صنعتی تکنولوژی و فناوری‌های تولید و ارائه خدمات به صورت مداوم در حال تغییر هستند و همگام شدن در این عرصه توانایی رقابت شما با دیگران را در یک سطح یا بالاتر از آن قرار می‌دهد هر چند این همراهی ممکن است هزینه‌های سنگینی را برای شرکت‌ها به دنبال داشته باشد اما در نهایت باعث رشد و افزایش درآمد می‌شود.

  • نوسانات بازار

یکی از تاثیر گذارترین عواملی که می‌تواند باعث تحول شرکت‌ها در ارائه خدمات و محصولاتشان شود نوسانات، فرصت‌ها و بحران‌های بازار است.

در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و نیازهای گوناگون افراد که با هر پارامتری نظیر تغییر فصل یا سلیقه ممکن است تغییر کند صاحبان کسب و کار باید تمام جوانب را در نظر گرفته و با تحلیل‌های بیشتر روی مسائل مختلفی که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد نوسانات بازار را پیش‌بینی کرده و خدمات یا محصولات را با توجه به این نیاز ارائه دهند تا از رکود جلوگیری کرده و رو به جلو حرکت کنند.

  • رقابت

همه کسب و کارها با توجه به نیاز مردم محصولات یا خدمات خود را ارائه می‌دهند بنابراین وجود چندین شرکت با محصولات یکسان می‌تواند نشان از پرطرفدار بودن آن محصول یا نیاز ویژه افراد به آن باشد.

پس رقبای کاری و رقابت همیشه در جریان است و کسب و کاری موفق می‌شود که علاوه‌بر تحت نظر گرفتن رقبای خود با دادن ایده‌های جدید و کاربردی در محصولات خود نوآوری داشته باشند و همچنین از امتیاز حق ثبت آن‌ها در برابر رقبا حفاظت کنند.

به یاد داشته باشید که نداشتن رقیب در یک عرصه همیشه به معنی یکه‌تاز و عالی بودن آن موقعیت نیست و ممکن است هیچ تقاضایی برای این محصول وجود نداشته باشد و شما با شکست مواجه شوید.

  • شهرت و اعتبار برندهای قدیمی و پرطرفدار

یکی از بحران‌هایی که هر شرکت کوچک و نوپایی با آن روبه‌رو می‌شود برند‌های قدیمی، پرطرفدار و مشهوری هستند که در آن عرصه فعالیت دارند و بخش زیادی از بازار را به دست گرفته‌اند.

بنابراین در این بخش ارائه محصولات و خدمات با کیفیت که مشتری را ناامید نکند و او را جذب کرده و باعث شود برای بار دوم نیز به سراغ شما بیاید بسیار مهم است؛ این کار در بازاریابی شرکت شما نیز بسیار مهم است و باعث کسب شهرت در بین مردم با استفاده از بازاریابی دهان به دهان توسط خود مشتری و در شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌شود.

مشکلات کسب و کارهای کوچک

توجه کنید که کنترل این شهرت و اعتبار با مدیریت صحیح در برقراری ارتباط با مردم و ایجاد رابطه موثر با مشتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وجود هر مشکلی در فروش محصولات یا ارائه خدمات می‌تواند یک مشتری ناراضی و عصبانی را ایجاد کرده که تنها با یک پست یا توییت منفی راجع به محصول یا شرکت ضررهای سنگینی به شرکت زده و شما را از دور رقابت خارج کند.

  • عملکرد کارکنان

سرویس‌دهی و ارائه مناسب خدمات یکی از عواملی است که موجب رشد و حضور موثرتر شما در بازار می‌شود. اگر حتی یک نفر از کارکنان کسب و کار شما در انجام صحیح وظایف و کارهایی که بر دوش دارد کوتاهی کند باعث آسیب شده و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شرکت شما وارد کند.

پس کنترل دوره‌ای و دائم عملکرد کارکنان می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کرده و به شما کمک کند تا هر شخصی را با توجه به ویژگی‌ها و تخصصی که دارد در جای درست قرار دهید.

  • بحران‌ های محیطی، سیاسی و اقتصادی

همیشه خطرات و بحران‌هایی وجود دارند که نمی‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرده یا پیش‌بینی کرد. در سراسر دنیا اتفاقاتی نظیر سیل، زلزله، طوفان، جنگ، رکود اقتصادی و… رخ می‌دهد که همه کسب و کارها در این وضعیت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند ولی فقط آن‌هایی موفق می‌شوند از این بحران‌ها عبور کرده و آن‌ها را به فرصت تبدیل کنند که مدیریت مناسبی را در پیش گرفته و دست و پای خود را گم نکنند.

علاوه‌بر خطرات محیطی و اقتصادی که نمی‌توانید از وقوع آن جلوگیری کنید بحران‌های سیاسی نیز وجود دارند که ممکن است در بسیاری از زمینه‌ها نظیر واردات، صادرات، تامین مواد اولیه و… برای شما مشکل ایجاد کنند پس حتما به یک راه جایگزین برای این مشکلات فکر کرده و سعی کنید هیچ جانب‌داری سیاسی در مدیریت خود راه ندهید چرا که عرصه سیاست هر لحظه تغییر کرده و ممکن است با شکست مواجه شوید.

برای مقابله با خطرات و ریسک ‌های بازار چه راه‌ کارهایی وجود دارد؟

با توجه به تمام خطرات و ریسک‌های بیان شده که همه کسب و کارها بویژه کسب و کارهای کوچک و نوپا را تهدید می‌کند داشتن راه‌کارهایی برای مقابله با آن‌ها و تبدیل آن‌ها به فرصت یکی از مهم‌ترین عوامل برای رسیدن به موفقیت و رشد شرکت‌های کوچک و نو ظهور است.

عمل کردن دقیق به ۷ راه‌کار زیر باعث می‌شود بهتر از سایر رقبای خود با ریسک‌ها و خطرات موجود کنار بیایید راه موفقیت را سریع‌تر از دیگران طی کنید. این نکات عبارتند از:

  1. پذیرفتن این نکته که ریسک کردن بخش مهمی از موفقیت است.

حتی اگر فرد ریسک‌پذیری نیز نباشید برای موفقیت در بازار باید در بحران‌ها و خطرات ریسک کرده تا موفق شوید و رشد کنید. توجه کنید که خطر همیشه وجود دارد پس ریسک پذیری در برخی از موقعیت‌ها اجتناب ناپذیر است و به شما برای رسیدن به یک موقعیت بهتر کمک می‌کند.

اما به یاد داشته باشید هر چیزی ارزش ریسک ندارد و اگر روی مسائل بزرگ ریسک کنید ممکن است همه سرمایه خود را از دست داده و شکست بخورید پس همه عوامل را در نظر گرفته و با فکر پیش بروید.

  1. همیشه آمادگی مقابله داشته باشید.

همیشه برای مقابله با خطرات احتمالی آمادگی داشته باشید. غیر از تعدادی از بحران‌های قابل پیش‌بینی که قبل از وقوع برای آن برنامه‌ریزی کرده و مقابله می‌کنید.

خطراتی نیز وجود دارند که نمی‌توان وقوع آن‌ها را پیش‌بینی کرد و باید همیشه برای روبه‌رو شدن با آن‌ها در شرایط مختلف آماده بود. حفظ آرامش در شرایط بحرانی و توانایی مقابله با خطرات نیازمند یک مدیریت صحیح و کارآمد است.

  1. تحقیق کردن قبل از انجام هر کاری

برای مقابله با مشکلات در خطرات و بحران‌ها باید استراتژی مناسبی را پیش گرفت برای این کار لازم است تمام جوانب را در نظر داشته و تحقیقات لازم و کافی را برای رو به رو شدن با مشکلات انجام داد.

تحقیق کردن قبل از شروع هر کاری از اصول انجام کارها است و با شناساندن موانع و مشکلات کار به برنامه‌ریزی بهتر برای مقابله با آن‌ها کمک می‌کند.

  1. خوشبینی و در نظر گرفتن بهترین حالت

برای مقابله با مشکلات و ریسک کردن روی خطرات احتمالی به مقداری شجاعت نیز نیاز دارید. شجاعت باعث می‌شود که در میان بحران‌ها و خطرات دست و پای خود را گم نکرده و برای تغییر موقعیت بیشتر تلاش کنید.

برای کسب آن تنها کافی است به این فکر کنید که “بهترین اتفاقی که بعد از گذر از این شرایط رخ می‌دهد چیست؟”. تصور وقوع بهترین حالت و رسیدن به اهدافی که در نظر دارید احساس شجاعت را تقویت می‌کند و نوعی محرک برای تلاش بهتر و بیشتر است.

  1. همیشه بدترین اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد را در نظر داشته باشید.

درست است که تصور رخ دادن بهترین حالت ممکن برای رسیدن به شجاعت و ریسک کردن لازم است اما این نکته را هم در نظر بگیرید که “در صورت شکست بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد چیست؟”. این کار به شما کمک می‌کند تا آمادگی و شناخت لازم برای مقابله و پیش‌گیری از اتفاقات ناگوار را داشته باشید و کسب و کارتان به در خطر جدی قرار نگیرد.

  1. اگر شرایط به سود شما نبود آماده کناره‌گیری باشید.

هدف هر کسب و کاری از ورود به پروژه‌ها و مسائل مختلف کسب سود است اما اگر به هر دلیلی با شکست مواجه شدید و شرایط به زیان شما بود باید آمادگی و شجاعت لازم برای کناره‌گیری از آن کار را داشته باشید تا ضررهای احتمالی را به حداقل میزان خود برسانید.

توجه کنید که در این موارد بخاطر حفظ غرور خود روی موقعیت‌هایی که برای شما سودی نداشته و به ضررتان است پافشاری بیش از حد نکنید زیرا در این صورت ممکن است همه سرمایه خود را از دست بدهید.

  1. از تجربیات گذشته خود درس بگیرید.

هر چه بیشتر در موقعیت‌های پر ریسک و بحرانی قرار بگیرید؛ در صورت شکست تجربیات بیشتری به دست می‌آورید که به شما در مدیریت بهتر در آینده کمک می‌کند و باعث می‌شود موفقیت‌های بهتر و بزرگ‌تری کسب کنید.

کسب و کارهای کوچک

حتی موفقیت‌های گذشته شما پر از تجربه و درس است و باعث بهبود عملکرد شما در شرایط مشابه می‌شود. یادتان باشد استفاده از تجربیات مشابه افراد دیگر نیز در بحران‌ها و خطرات کمک بسیاری برای کنترل موقعیت و مدیریت بهتر می‌کند پس از عنصر تجربه غافل نشوید.

نتیجه‌ گیری

همیشه خطرات و بحران‌های زیادی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک و نوظهور را تهدید می‌کند.

بنابراین باید برای مقابله با خطراتی مثل تغییر سلیقه افراد در دریافت خدمات، وجود رقبای قوی و ایده‌های نو در بازار، نوسانات ارز و دلار که قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تغییر در قوانین و مقررات و سیاست‌های یک دولت، تکنولوژی‌ها و استراتژی‌های جدید و متنوع همیشه آمادگی لازم را داشته باشید و سعی کنید از آن‌ها فرصت بسازید؛

زیرا بهترین موقعیت برای رشد و پیشرفت یک کسب و کار کوچک تبدیل همین تهدیدات به فرصت‌ها است. بنابراین توانایی ریسک کردن و شجاعت مقابله با بحران‌های مختلف را داشته باشید و از آن‌ها نترسید. یادتان باشد داشتن برنامه برای مدیریت در کنترل هر چه بهتر کسب و کارتان در خطرات به شما کمک می‌کند.

در این مقاله نکاتی که درباره تهدیدات کسب و کارهای کوچک وجود داشت را بیان کردیم تا با مطالعه آن بتوانید در کسب و کار خود موفق شوید و آن را گسترش دهید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
3 1 رای
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو