حقوق و مزایای کارکنان چگونه محاسبه می‌شود؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

اصول محاسبه‌ی حقوق و دستمزد

حقوق و مزایای کارکنان

مقدمه

شبکه دانش فراپیام :: تعیین حقوق و مزایای کارکنان یکی از مشکلات عمده­ای است که ممکن است اکثر کارآفرینان تازه ­کار با آن روبرو شوند. در حقیقت آنچه که این کار را به یک امر سخت و دشوار تبدیل می‌کند مشکل محاسبه حقوق کارمندان و نحوه تعیین مزایای آن‌ها است.

در واقع شما باید به عنوان یک کارآفرین یک برنامه منظم برای خود داشته باشید تا بتوانید به واسطه آن امور مالی خود را به­ درستی مدیریت کنید و همچنین بیش از اندازه نیز هزینه نکنید، البته این نکته نیز وجود دارد که اگر شما کارمندی شایسته دارید باید با توجه به تجربه او و میزان مهارتش حقوق مناسبی برایش در نظر بگیرید.

به هر حال خواه شما در حال تعیین حقوق برای کارمندان خود هستید یا در حال در نظر گرفتن مزایایی که باید به آن­ها پرداخت کنید، به هر­حال شما باید از قوانین نوشته و نانوشته مدیریت جبران خدمت کارمندان آگاهی لازم را داشته باشید.

حقوق و مزایای کارکنان چگونه مشخص می‌شود؟

حقوق و دستمزد کارکنان به مجموعه دستمزدی گفته می­شود که کارفرمایان برای پرداخت به کارکنانی که برای آن­ها کار یا شغل خاصی را انجام می­دهند تعیین می‌کنند. محدوده حقوق و دستمزد به طور کلی شامل حداقل نرخ دستمزد، حداکثر نرخ دستمزد و مجموعه ای از فرصت­های میان مدت برای افزایش حقوق است.

در واقع دامنه حقوق و دستمزد کارمندان با توجه به میزان حقوق و دستمزد بازار برای افرادی که کا­رهای مشابه در صنایع مشترک انجام می‌دهند تعیین می‌شود و اگر کارفرمایی این قصد یا هدف را دارد که عادلانه­ترین حقوق را به کارمندان خود بپردازد باید درباره اصناف مشابه و نحوه تعیین حقوق و مزایای آنها برای کارکنانشان مطالعه کافی را به عمل آورد.

همانطور که می­دانید نرخ دستمزد و دامنه حقوق کارمندان توسط کارفرمایان تعیین می­شود و مواردی مثل سطح تحصیلات، دانش، مهارت و تجربه لازم در تعیین میزان حقوق امری بسیار مهم هستند.

میزان دامنه هر حقوق منعکس کننده نیازهای کارفرمای آن کار است؛ مانند همپوشانی در محدوده حقوق که امکان پیشرفت شغلی و افزایش حقوق را در هر سطح فراهم می­کند.

میزان حقوق و مزایای کارکنانی که کارفرمایان موظف به پرداخت آن­ها هستند تحت تاثیر عوامل جمعیتی و بازاری قرار می­گیرد. این عوامل شامل، تعداد افرادی است که برای انجام یک کار خاص دور هم جمع می­شوند، میزان رقابت بین کارمندان با مهارت، تحصیلات لازم برای انجام کار و نوع کار می­باشد.

همچنین نحوه تعیین حقوق توسط کارگزاران باید به گونه‌ای باشد که باعث ایجاد انگیزه در کارمندان شود. در حال حاضر اطلاعات موجود در اینترنت، جستجوی شما کارفرمایان را برای پیدا کردن محدوده حقوق مناسب آسان تر از گذشته کرده است.

شما می­توانید با کمک این اطلاعات به گونه‌ای حقوق کارمندان خود را تنظیم کنید تا این حقوق و دستمزد تعیین شده به شما در ایجاد نیروی کاری با انگیزه و مفید کمک کند. همچنین بهتر است برای تعیین حقوق و مزایای کارمندان خود ابتدا برای تجارتتان فلسفه حقوق را تعیین کنید و بررسی کنید که چقدر تجارتتان توانایی افزایش میزان حقوق پایه برای کارمندانش را دارد.

در واقع یک شرکت کارآفرین در حال رشد که فروش و درآمد متغیری هم دارد، ممکن است در ابتدا بتواند در کنترل سطح حقوق پایه خوب عمل کند.

اما شرکت باید این موضوع را نیز در نظر بگیرد که هنگامی که درآمد متغیر او کمتر از حد معمول شد شرکت برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان موظف است که یک حقوق پایه مناسب را در نظر بگیرد.

البته شرکت هایی که استراتژی فروش خاص خود را دارند و به سود نسبتاً پایداری نیز رسیده­اند ممکن است بتوانند پول بیشتری را به عنوان حقوق پایه کارمندان در نظر بگیرند.

انواع روش های پرداخت حقوق و مزایای کارمندان

نحوه پرداخت حقوق و دستمزد

یکی از مهمترین تصمیماتی که شما به عنوان کارفرمایان خواهید گرفت،نحوه پرداخت حقوق کارمندان است. تنها راه برای تعیین بهترین ساختار پرداختی برای شرکت شما درک همه گزینه های موجود و شیوه­های پرداختی است. شما می­توانید ساختا­رهای مختلف حقوق و دستمزد را برای موقعیت­های مختلف بر اساس مناسب ترین گزینه برای شرکت و کارمندان خود انتخاب کنید.

  1. پرداخت حقوق ساعتی

حقوق ساعتی همانطور که از نام آن مشخص است، برای کارکنانی است که ساعتی به آنها حقوق تعلق می­گیرد. میزان درآمد آنها بستگی به تعداد ساعاتی دارد که در طول روز، هفته یا ماه کار کرده­اند. اگرچه کارمندان ساعتی معمولاً درآمد کمتری نسبت به حقوق بگیران دیگر دارند، اما می­توانند با انجام اضافه کار بیشتر حقوق خود را افزایش دهند، البته حقوق اضافه کار ممکن است یک و نیم برابر حقوق پایه باشد که البته زمان دوبرابری را نیز می‌طلبد.

  1. پرداخت حقوق بصورت کمیسیون

درآمد کمیسیونی مبلغی است که شما در ازای هر معامله فروش محصول یا ارائه دادن خدمات به دست خواهید آورد. کلمه کمیسیون معانی مختلفی دارد، اما در حسابداری کمیسیون به معنای هزینه‌ای است که یک شخص یا تجارت با اتمام معامله تجاری دریافت خواهد کرد. درآمد کمیسیونی نیز معمولاً درصدی از درآمد حاصل از فروش است که بسته به توافقنامه امضا شده بین صاحب کالا و فروشنده آن، می‌تواند دارای یک نرخ ثابت هم باشد.

  1. پرداخت حقوق ماهیانه

طبق این روش پرداخت حقوق هر ۳۰ روز است.طبق اصولی که قانون وزارت کار در جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده است، حقوق و مزایای یک کارگر باید در پایان هر ۳۰ روز توسط کارفرمایان به درستی محاسبه و پرداخت گردد.

و طبق سایر مقرراتی که وزارت کار برای کارکنان مشخص کرده است، میزان ساعت کاری برای یک کارمند در طول روز ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است، که در ماه چیزی حدود ۲۲۰ ساعت می­شود. البته کارفرمایان باید ماه هایی که ۲۹ یا ۳۱ روزه هستند را نیزبه درستی محاسبه کرده و در حقوق کارمندان تاثیر دهند.

چگونه-مزایا-و-حقوق-کارکنان-مشخص-می-شود

حقوق و مزایای پایان خدمت کارکنان

در هر حال اگر هر کارگر یا کارمندی به دلایلی از جمله فوت، استعفا، بازنشستگی، بیماری و حتی از کار افتادگی دیگر نتواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد، کارفرمایان موظف می‌شوند تا مبلغی را معادل با آنچه فرد در آخرین ماه فعالیت خود برای آن­ها دریافت می کرده را به او بپردازند.

حقوق و مزایای پایان خدمت کارکنان چگونه محاسبه می­شود؟

قانون سنوات یا همان پایان خدمت کارکنان برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این قانون به نحوی در جهت حمایت از قشر کارگر و کارمند شکل گرفته است. البته برخی شرکت­ها و سازمان­ها ترجیح می­دهند تا سنوات را در انتهای هر سال به کارمندان خود پرداخت نمایند، در صورتی­که برخی دیگر درهنگام قطع همکاری، استعفا و بازنشستگی این هزینه پایان خدمت را به کارگران خود پرداخت می­کنند.

البته دولت در خصوص حمایت از کارگران و کارمندان در صورت مشاهده تخلف و عدم پرداخت این هزینه­ها از جانب صاحبین مشاغل، به کارگران و کارمندان این اختیار را می­دهد تا از آن­ها شکایت نمایند. پس از بررسی شکایت و در صورت تایید شدن آن، طبق قانون کار شامل جریمه تعیین شده از جانب وزارت کار خواهند شد.

طبق ماده ۲۱ ارائه شده است توسط قانون کار، حقوق و مزایای پایان خدمت کارکنان یا همان سنوات در واقع معادل با میزان مبلغی می­باشد که کارگر یا کارمند در آخرین ماه فعالیت خود در آن شرکت یا سازمان دریافت می­کرده است. همچنین این مبلغ تنها شامل حال افراد یا کارمند­های رسمی نمی­باشد، بلکه شامل افرادی هم که کمتر از یک سال کار کرده­اند و یا رسمی نیستند هم می­شود منتها این مبلغ متناسب با مدت زمان کارکرد شان محاسبه می­گردد.

پایه سنوات چیست و چگونه محاسبه می­شود؟

به دلیل شباهت اسمی و پرداختی میان پایه سنوات و حق سنوات ممکن است برخی از مردم این دو را با یکدیگراشتباه بگیرند و یا هر دو را یکی تلقی کنند. پایه سنوات در واقع میزان مبلغی می­باشد که به کارگرانی تعلق می­گیرد که بیش از یک­سال سابقه فعالیت در یک شرکت یا سازمان و یا هر نهاد دولتی و غیردولتی دیگر را دارند. مبلغ پایه سنوات طبق قانون کار، میزان مبلغی است که به مزد کارگران اضافه می­شود.

پایه سنوات در هر سال جدید اینگونه محاسبه میشود:

ابتدا باید مبلغ پایه سنواتی را که در سال­های قبل دریافت کرده­اند را در مبلغ ضریب افزایشی سال جدید ضرب نمایند و سپس عدد بدست آمده را با پایه سنواتی تعیین شده در سال جدید جمع کنند.

برای محاسبه ی پایه سنوات نرم افزارهای تخصصی و سایت­هایی وجود دارد که کارمندان برای اطلاع از میزان پایه سنوات دریافتی خود می­توانند از انها استفاده نمایند.

به عبارتی دیگر مبلغ پرداختی توسط صاحبان کار به کارمندان خود نباید از۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه بیشتر شود. در واقع اگر بخواهیم  حق سنوات را با پایه سنوات با یکدیگرمقایسه کنیم این گونه می‌گوییم که سنوات شامل پاداشی می‌شود که در انتهای سال به کارگران و کارگرمندان پرداخت می‌شود، اما پایه سنوات مختص کسانی است که دارای سابقه کار یکساله می­باشند و این مبلغ را در قالب پایه سنوات به حداقل حقوق آن­ها اضافه می‌کنند.

نکته آخری که در مورد پایه سنوات باید بدانید این است که شورای عالی کار پایه سنوات را به عنوان بخشی حمایتی و دلگرم‌کننده در در ازای جبران حداقل دستمزد به کارگران و کارمندان اختصاص  داده است.

به علاوه دیگر همانند گذشته کارفرمایان در پرداخت پایه سنوات به کارمندان رسمی و غیررسمی خود تفاوتی قائل نمی­شوند؛ زیرا از سال ۹۲ به بعد بر طبق بخشنامه­ای که از جانب  وزارت کار به شرکت­ها، سازمان­ها و سایر موسساتی که اقدام به استخدام کارگر یا کارمند کرده‌اند داده شد، آن­ها دیگر نباید تفاوتی میان این دو گروه کارمندی قاعده شود و این رقم تعیین شده به هر دوی آن­ها بر اساس میزان کارکرد شان تعلق خواهد گرفت.

حق سنوات به چه کسانی تعلق نخواهد گرفت؟

شاید شما هم این شایعات را شنیده باشید که می گویند، اگر کارگری با اختیار خود کارش را ترک کند دیگر حق سنوات به او تعلق نخواهد گرفت. همانطور که گفتیم از سال ۹۲ وزارت  کار مشخص کرد که دیگر حق سنوات هم به کارمندانی که کمتر از یک سال کار کرده­اند و هم بیشتراز یک سال تعلق می­گیرد، پس این شایعات به کلی رد می­شوند و اشتباه می­باشند.

البته منشا این اشتباه از دستورالعملی که توسط وزارت کار به اشتباه صادر شد و در حال حاضر هم کاملا باطل شده است، منشا می­گیرد. طبق این دستورالعمل صادر شده اشتباه، گفته شده بود که اگر یک کارگر کار خود را ترک نماید کارفرما دیگر ملزم به پرداخت حق سنوات به او نیست در صورتی که دیگر همچین قانون و بخشنامه­ای وجود ندارد و کاملا اصلاح گردیده است.

نتیجه ­گیری

بنابر آنچه که در این مقاله در خصوص حقوق و مزایای کارکنان با شما در میان گذاشتیم، تعیین حقوق و مزایا را می­توان به روش های مختلفی تعیین کرد که شامل موارد زیر است:

  • حتما به میزان حداقل و حداکثر دستمزد در منطقه یا در قانون کار و کارگر نگاه کنید.
  • تعیین حقوق با مقایسه کردن حقوق در بازار­کار موجود؛ جایی که می توان دستمزدها را برای مشاغل مشابه و صنایع مشابه در همان منطقه و کشور با هدف اندازه­گیری آنها مطالعه کرد.
  • سطح تحصیلات، مهارت و تجربه لازم برای انجام وظایف را حتما در نظر بگیرید.
  • در نظر گرفتن سختی و ساعات کار
نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو