دفاتر پلمپ چیست؟

زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها
دفاتر پلمپ

اگر واژه دفاتر پلمپ برای شما تازگی دارد و اطلاعاتی از قبل راجع به این موضوع در اختیار ندارید باید به شما بگویم که طبق ماده ۶ از قانون تجارت گفته شده است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به ثبت شرکت نموده‌اند موظفند تا بعد از اینکه شرکت خود را به ثبت رساندند در راستای اطلاع رسانی و اظهار هزینه‌ها و درآمدهای جاری به دفاتر پلمپ مراجعه کنند.

 حال اگر علاقه‌مند شده‌اید که بدانید دفاتر پلمپ چیست ؟ و یا اینکه پروسه انجام این عملکرد به چه طریقی صورت می‌گیرد و همچنین اگر مایلید تا از عواقب دیر کرد و یا عدم اقدام در این راستا آگاه شوید ما در این مقاله از فراپیام قرار است تا تمامی موارد ذکر شده را به شما توضیح دهیم.

دفاتر پلمپ چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله نیز برایتان ذکر کردیم طبق ماده ۶ قانون تجارت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف شده‌اند تا بعد از اینکه شرکت خود را به ثبت رساندند به جهت اینکه هزینه‌ها و درآمدهای جاری شرکت خود را به ثبت برسانند به دفاتر پلمپ مراجعه کنند.

در واقع می‌توان گفت که به فرایند پلمپ دفاتر یکی از رایجترین مباحث در زمینه اقدامات پس از ثبت شرکت و دریافت کارت بازرگانی است. این یک قانون از پیش تعیین شده است که تمامی شرکت‌های نوپا موظفند تا دفاتر خود را پلمپ نمایند. در واقع انجام این کار یکی از اولین اقداماتی است که شرکت‌ها پس از به ثبت رساندن و طی کردن مراحل قانونی تجارتشان می‌بایست طی کنند.

دفاتر پلمپ را می‌توان جزو دفاتر رسمی دانست که انواع مختلفی دارد از جمله، دفاتر روزنامه، دفاتر کل، دفاتر کپی و دارایی.

می‌توان گفت تا حدودی این دفاتر پلمپ شبیه به دفاتر روزنامه و دفاتر کل هستند و بر اساس میزان کارکردشان می‌توانند۱۰۰تا ۱۵۰ برگ باشند. دفاتر روزنامه در حقیقت مرتبط با میزان فعالیت‌های روزانه یک شرکت است و باید تمامی اطلاعات مرتبط با کار اینگونه شرکت‌ها در این دفاتر ثبت گردد.

دفترکل نیز تقریباً تعریفی مشابه با دفتر روزنامه دارد و باید اطلاعات مرتبط با صادرات و واردات یک شرکت در آن ذکر گردد.

حال این شرکت‌های تازه تاسیس می‌بایست تا میزان کارکرد مالی خود را در طول روز و یا یک دوره مشخص محاسبه نمایند و در اینگونه دفاتر به ثبت برسانند. نکته قابل توجه این است که اگر این شرکت‌ها در انجام این کار کوتاهی کنند و یا حتی اقدام به دریافت این‌گونه دفاتر ننمایند متاسفانه علی الراس خواهند شد.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت تازه تاسیس


در خصوص علی الراس شدن به طور خلاصه می‌توانم به شما بگویم که به این معناست که دیگر مبنای محاسباتی برای این گونه شرکت‌ها براساس معیارها و قوانین مالیاتی است.

چگونه دفاتر کل و روزنامه پلمپ می‌شوند؟

دفتر پلمپ چیست

تا این بخش از این مقاله به توضیح این مبحث پرداختیم که دفاتر پلمپ چیست، حال در ادامه قصد داریم تا به شما توضیح دهیم که چگونه فرایند پلمپ دفاتر صورت می‌گیرد. پلمپ دفاتر از جانب اداره ثبت شرکت‌ها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که به هیچ وجه امکان تغییر و جابجایی اطلاعات در آن وجود نداشته باشد.

همچنین این فرآیند را باید به صورت هر ساله و قبل از شروع مجدد سال مالی انجام دهند. به منظور پلمپ‌ دفاتر ابتدا تمامی صفحات توسط مرجع ثبت شرکت‌ها شماره‌گذاری خواهند شد و سپس و در انتهای آن‌ها اطلاعاتی از جمله شماره ثبت شرکت و مهر مخصوص اداره ثبت درج خواهد گشت.


همچنین بخوانید : مراحل گرفتن پروانه کسب


همچنین لازم است تا در خصوص ثبت اطلاعات مورد نیاز در دفاتر پلمپ به شما بگوییم که علاوه بر ذکر شماره ثبت شرکت و درج مهر مخصوص می‌بایست در تمامی صفحات این دفاتر اطلاعاتی چون اسم و مشخصات دقیق صاحب شرکت و دفتر نیز ذکر گردد.

همچنین پس از ثبت تمامی اطلاعات به شیوه‌ای صحیح می‌بایست با کمک مهر سربی وزارت دادگستری این دفاتر را از دو طرف پلمپ کرد. تاجر موظف است تا این دفاتر را به مدت ده سال نگهداری کند و ایجاد هرگونه خراشیدگی و گذاشتن صفحات سفید مابین آن ممنوع است.

دفتر پلمپ

دلیل استفاده از دفاتر پلمپ چیست؟

تمامی مراحل ذکر شده در بالا در راستای تحقق بخشیدن به دو فرآیند صورت می‌گیرد.

  • در راستای اخذ کارت بازرگانی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی

مدارک مورد نیاز برای اخذ دفاتر پلمپ چیست؟

در این بخش به شما مدارکی را که جهت پلمپ دفاتر به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد را برایتان ذکر خواهیم کرد:

  • تهیه کپی از کارت ملی و شناسنامه باید توسط وکیل شرکت در دفترخانه های اسناد رسمی کشور تهیه گردد
  • اسکن از آخرین تغییرات روزنامه رسمی
  • مهر شرکت

فعالیت‌های مرتبط با پلمپ دفاتر

فعالیت هایی که شما را ملزم به استفاده از پلمپ دفاتر می‌کنند عبارتند از:

  • دریافت کد اقتصادی
  • ·        کارت بازرگانی

نتیجه‌گیری

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام سعی کردیم تا به شما توضیح دهیم دفاتر پلمپ چیست و  در ادامه چگونگی انجام این روند و همچنین دلایل استفاده و مدارک مورد نیاز برای انجام آن را نیز برایتان ذکر نمودیم. به طور کلی در این مقاله به شما گفتیم که شرکت‌های تازه به ثبت رسیده موظفند تا فعالیت‌ها و درآمد‌های شرکت خود را در دفاتر پلمپ به ثبت برسانند و همچنین ذکر کردیم که انجام این کار یکی از رایجترین شیوه‌ها برای دریافت کارت بازرگانی و کد اقتصادی است.


همچنین بخوانید : مالیات علی الراس چیست؟


نکته‌ای که می‌بایست در راستای پلمپ دفاتر به آن بیشتر توجه می‌شد این بود که اگر شرکتی از انجام این کار کوتاهی کند علی الراس خواهد شد و در نتیجه مبنای محاسباتی برای آن‌ها بر اساس قوانین مالیاتی خواهد بود. امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص اینکه دفاتر پلمپ چیست مورد توجه شما دوستان فراپیام قرار گرفته باشد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو