راهکارهای افزایش امنیت وب سایت

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

راهکارهای افزایش امنیت وبسایت

افزایش امنیت وبسایت

امنیت وبسایت‌ برای تمامی صاحبین کسب و کار نه تنها حائز اهمیت بلکه بسیار ضروری است؛ در زمان مدیریت یک وب‌سایت هیچ چیز به اندازه ارور حمله مهاجمان ناراحت کننده نیست.

وب‌سایت یک بیزینس تقریبا تمامی دارایی یک مارکتینگ آنلاین است، به هرحال وبسایت بیزینس شما چه از نوع خدماتی، فروشگاهی و یا غیره باشد در هر شرایطی نیازمند به امنیت بالا،برای حفظ سرمایه و اعتماد مخاطبانتان، دارد.

ممکن است در مسیر استفاده پیشرفت وبسایت به روش‌های مختلفی با بدافزارها یا توسط افراد مختلف مورد حمله قرار بگیرید، اما نگران نباشید.

سایت مورد نظر شما چه وردپرسی باشد و یا توسط کدنویسی طراحی شده باشد، راه‌های مختلفی برای جلوگیری از هک و آسیب به آن وجود دارد. در این مقاله از وبسایت گروه مهندسی نرم افزار فراپیام با بررسی کامل خطرات احتمالی برای امنیت وبسایت، به راهکارهای افزایش امنیت وبسایت خواهیم پرداخت.

امنیت سایت چیست؟

به طور کلی امنیت وبسایت در زمانی رخ می‌دهد که وب سایت شما در حال انجام فعالیت خود به طور معمول باشد، نیاز مخاطبان و مشتریان را رفع کند و در عین حال کمترین ریسک را برای نفوذ مهاجمان داشته باشد.

موارد بسیاری در امنیت سایت موثر است. امنیت سرور، امنیت شبکه، امنیت اینترنت، امنیت سیستم عامل، امنیت نرم افزار و بسیاری از موارد دیگر نقش کلیدی در تامین زیرساخت امنیت سایت دارند.

اهمیت امنیت سایت

اگر تا به امروز مورد حمله مهاجمان قرار نگرفته‌اید با خود فکر نکنید که حتما وبسایتی با فضای امن دارید، در بسیاری از موارد سایت شما توسط مهاجمان انتخاب نشده‌اند.

اگر کسب‌و کار شما یک بیزینس کوچک است باز هم به وبسایت خود توجه داشته باشید؛ جالب است بدانید که سالیانه نزدیک به نیمی از وبسایت‌های کوچک توسط بدافزارها و مهاجمان فضای اینترنت مورد حمله قرار گرفته و تخریب می‌شود.

حملات سایبری هزینه‌های گزافی برای کارفرمایان به وجود می‌آوردن این هزینه‌ها شامل هزینه‌های جبران ناپذیر بازگرداندن اطلاعات و دیتای بیزینس شما هم خواهد بود و به سادگی تمامی زحمت شما را در عرض یک ساعت از بین ببرند. آسیب‌های سایبری باعث دلسردی مخاطبان و بدنامی برند شما نیز خواهد شد.

با این حال نگران نباشید، ایجاد امنیت سایت برای بسیاری از بیزینس‌ها کم هزینه و آسان است؛ اما به طور مداوم باید به برخی از نکات امنتی وبسایت توجه داشته باشید، تا از حمله احتمالی در تمام زمان‌ها جلوگیری کنید.

چه مواردی می‌تواند امنیت سایت را تهدید کنند؟

وبسایت شما چه خبری باشد چه فروشگاهی، چه وردپرسی باشد و یا توسط کدنویسی طراحی شده باشد، امنیت صد درصد را ندارد. به همین دلیل مدیران وبسایت باید به طور مداوم نکات امنیتی سایت را بررسی کرده و آن‌ها بروزرسانی شود. اما نگران نباشید همیشه راهی برای جلوگیری از حمله مهاجمان وجود دارد.

افزایش امنیت سایت

Phishing Attack و Spear-phishing

تکنیک Spear-phishing بیش از آنکه یک تهدید سایبری باشد یک فریب اجتماعی است. در این روش برای افزایش امنیت وبسایت ممکن است یکی از نزدیکان، کارکنان یا فرد مورد اعتماد شما از سوی رقبا با استفاده از روش‌های مختلفی سعی در گرفتن رمز وبسایت شما داشته باشد.

در روش Phishing Attack ممکن است یکی از مخاطبان نمونه استفاده در فضای اینترنت را می‌توان در استفاده در ایمیل‌های اسپم مشاهده کرد. در این روش شما ایمیلی را دریافت خواهید کرد که به ظاهر از سوی یک شخص برای شما ارسال شده. در محتوای این ایمیل از شما درخواست اطلاعات شخصی شما خواهد شد یا از شما درخواست بازدید از یک لینک می‎‌شود؛ لینک ارسال شده برای یک لینک مخرب است و به محض ورود به آن اطلاعات مهم شما مانند رمز ایمیلی وبسایت‌تان هک خواهد شد.


همچنین بخوانید : راهکارهای افزایش سرعت وبسایت


بد افزارها

بدافزار یا Malware به نرم افزارهایی گفته می‌شود که توسط کدنویسی طراحی می‌شود و تفاوت آن‌ها با دیگر نرم افزارها این است که بدون اجازه شما به خرابکاری می‌پردازد. بدافزارها ممکن است بر روی موبایل، تبلت، کامپیوتر و یا در محتوای ایمیل ارسال شده برای شما وجود داشته باشند.

بدافزارها یا Malware پس از ورود به سیستم می‌تواند کارهایی مانند ارسال ایمیل‌های اسپم، سرقت اطلاعات و برداشت رمز عبور های اکانت هاستینگ و… انجام دهد.

بدافزارها می‌توانند از انواع تکنیک‌های مختلفی برای اجرای هدف خود استفاده کند؛ مثلا بعضی از آن‌ها از سیستم شما، به عنوان قربانی، برای انجام عملیات تخریب روی دیگر سیستم‌ها استفاده می‌کنند، بعضی از آنها اقدام به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران مانند شماره حساب بانکی، رمز عبور و نام های کاربری و… می‌کنند.

Malware همچنین می‌تواند از طریق باگ‌های امنیتی موجود بر روی برنامه سایت شما وارد سیستم شود.

استفاده از باج افزار

باج افزار یک بدافزار بسیار رایج است. استفاه از باج افزار در محتوای ایمیل نیز یک روش رایج برای نفوذ به اطلاعات وب‌سایت است. باج افزار یک نرم افزار اختصاصی است که توسط کدگذاری‌های بسیاری قوی طراحی می‌شود.

باج افزارها با استفاده از ایمیل‌های اسپم، وبسایت‌های نامعتبر و… وارد سیستم اطلاعات شما خواهند شد و یک رمز کد گذاری شده برای رمزگشایی را برای مهاجم یا هکر ارسال خواهد کرد، مهاجم بعد از دریافت اطلاعات، برای بازگردن قفل اطلاعات شما درخواست پول کرده و از شما باج می‌گیرد.

راهکارهای افزایش امنیت سایت

همانطور که گفته شد راه‌های بسیار زیادی برای هک وبسایت شما وجود دارد، با این وجود راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از حمله مهاجمان نیز در میان است.

استفاده از هاست امن و رمز عبور قدرتمند

هاست بانک اطلاعاتی و پایه‌های وبسایت شما است. مدیریت امنیت هاست بیشتر از آنکه در دست شما باشد توسط شرکتی که هاست خود را از آن تهیه کرده‌اید، انجام می‌شود. به همین دلیل اعتبار شرکت هاست شما بسیار حائز اهمیت است. هاستی که از امنیت بالا برخوردار باشد دارای نرم‌افزارهای امنیتی فعال مختلفی مثل ورود دو مرحله‌ای، آنتی ویروس، آنتی شلر و… است تا از هر گونه اختلال در آن جلوگیری شود.

افزایش امنیت وبسایت

رمز مورد استفاده بر روی هاست شما بسیار اهمیت دارد، به طورکلی رمز قوی از سوی شرکتی که هاست خود را از آن خریداری کرده‌اید برای شما ارسال می‌شود؛ اما در صورتی که قصد تغییر این رمز دارید در نگارش رمز جدید به نکات زیر توجه کنید:

بهتر است رمز هاست بیش از ۱۶ کاراکتر تهیه شود.

در نگارش رمز از اعداد، حروف کوچک و بزرگ، علائم نگراشی و حتی فاصله استفاده کنید.

رمز تکراری و قابل حدس انتخاب نکنید.

کد خود را اختصاصی کنید تا رمز گشایی آن مشکل‌تر شود، مثلا به جای  H از # استفاده کنید یا به جای صفر از حرف o استفاده کنید.

برای نگارش رمز جدید می‌توانید از سایت‌های رمزنگار رایگان مانند سایت passwordsgenerator استفاده کنید. برای افزایش امنیت سایت خود نیز از موارد بالا برای رمز گشایی بهتر استفاده کنید.

برای بالا بردن امنیت سایت بهتر است تا دامنه و هاستیگ شما به نام یک شخص و دسترسی آنها نیز در دست همان شخص باشد.

ایجاد گواهی امنیتی SSL بر روی سایت

گواهی امن SSL یک تکنولوژی به ثبت رسیده و مورد استفاده در سطح جهان است که به کمک آن می‌توان یک فضای امن برای رد و بدل کردن اطلاعات بین سایت و مخاطبان (مرورگر) استفاده است.

حتما تا به امروز با استفاده از این گواهی اطلاعاتی را با درگاه پرداخت بانک، ثبت نام و… انجام داده‌اید. SSL همان لینک سبزرنگ یا HTTPS است که در هنگام ورود به یک وبسایت در URL یا آدرس‌بار فعال می‌شود و به شما نشان می‌دهد که اطلاعات شما کاملا محرمانه و در بین شما و سایت مورد استفاده شما رد و بدل می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های معتبر هاست در زمان ارائه خدمات به مشتریان خود SSL رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. استفاده از این تکنولوژی می‌تواند امنیت وبسایت شما را افزایش دهد. علاوه‌بر افزایش امنیت سایت این گواهی به سئو و افزایش اعتماد مخاطبان شما نیز کمک خواهد کرد.


همچنین بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست؟


استفاده از شبکه اینترنت مطمئن

استفاده از فضای اینترنت از طریق تمامی دستگاه‌های ممکن برای اتصال به اینترنت ممکن است ناامن باشد. به طور کلی استفاده از اینترنت یعنی یک ارتباط دوجانبه، این ارتباط یک ارتباط دو جانبه بین شما با یک سایت یا مخاطب برقرار می‌شود.

در زمان استفاده از اینترنت از شبکه‌ای که به آن متصل هستید اطمینان داشته باشید تا بتوانید افزایش امنیت وبسایت را به خوبی انجام دهید،برای مثال بهتر است تا از وای‌فای‌های اشتراکی که در فضای‌های عمومی وجود دارند و به طور کلی مدیریتی روی آن‌ها وجود ندارد، استفاده نکنید. در برخی موارد ممکن است افرادی با استفاده هک وای فای به اطلاعات خصوصی و شخصی شما از دسترسی داشته باشند و بتوانند به سادگی به دیتای وبسایت شما دسترسی پیدا کنند.

در زمان استفاده از وای فای یا مودم اختصاصی خود نیز بهتر است موارد امنیتی برای جلوگیری از دسترسی افراد دیگر یا هک وای‌فای مانند: محدود کردن مودم به Mac Address دستگاه‌ها، غیر فعال کردن wps، فعال کردن فایروال مودم و… را انجام دهید.

از دستگاه و سیستم عامل‌های معتبر استفاده کنید.

از هر سیستمی وارد وبسایت و پنل خود نشوید، در برخی از سیستم‌ها دسترسی به اطلاعات شما با مانیتورینگ کردن و مواردی دیگر بسیار ساده است.

برای ورود یا مدیریت وبسایت خود بهتر است تا از تلفن همراه خود استفاده نکنید. در حال حاضر برای نصب برخی اپلیکیشن‌ها مانند: مسنجرها یا فیلتر شکن‌ها باید به آن‌ها اجازه دسترسی به محیط‌های مختلف تلفن همراه خود را بدهید، اینکار باعث ایجاد دسترسی هرچند کمی به افراد دیگر خواهد شد.

بهتر است برای مدیریت وبسایت خود از لپ‌تاپ شخصی استفاده کنید.

سطح دسترسی مناسب ایجاد کنید!

به هیچ عنوان به کارکنان خود دسترسی کامل به تمامی سطوح وبسایت را ندهید، برای مثال به مدیران بلاگ یا محتوای خود فقط به اندازه مدیریت همان بخش دسترسی دهید. دسترسی کاملا کارکنان به دیتا وبسایت یک تهدید واقعی است و ممکن است فاجعه بزرگی را برای شما به بار آورد.

در صورت نیاز به دسترسی کامل یکی از کارکنان این دسترسی را به صورت حضوری، موقت و تحت مدیریت ویژه بر روی سایت انجام دهید.

امنیت سایت

از آنتی ویروس و فایربال معتبر استفاده کنید.

داشتن آنتی ویروس معتبر و به روز از موارد است که هر وبمستر باید با خود داشته باشد. آنتی ویروس‌ها به طور مداوم در حال بررسی و کشف عامل‌های مزاحم مانند ویروس‌ها و افراد ناشناس هستند و به شما در حفظ امنیت سایت کمک می‌کنند.

تهیه افزونه، قالب و نرم‌افزارها از منابع معتبر

تغییر واحدهای کدگذاری در نرم‌افزارها، پلاگین‌ها، قالب‌ها و موارد دیگر کار ساده‌ای است؛ این در حالی است با ایجاد تغییراتی ساده به ساده می‌توان یک نرم‌افزار کاربردی را تبدیل به یک بدافزار مخرب و خطرناک است. بهتر است تا هر فایل و نرم‌افزاری را از منبع اصلی آن تهیه کنید.

بروزرسانی، یک راه ساده برای افزایش امنیت وبسایت

به روزرسانی مداوم وبسایت یکی از راه‌هایی است که ریسک هک سایت را برای شما کاهش خواهد داد. در به روزرسانی‌ وبسایت، پلاگین و قالب‌های وردپرسی باگ‌های مختلف امنیتی و موارد دیگر رفع شده یا آپشن‌های جدید به آن اضافه شده است.

به طورکلی در سایت‌های وردپرسی ارور: please update now، در زمان آپدیت جدید در منوی داشبورد وردپرس نمایش داده می‌شود.

بک‌آپ بگیرید.

بک‌آپ گیری از تمامی اطلاعات و فایل‌های موجود بر روی سایت، از مهمترین و البته ضروری‌ترین مواردی است که در زمان مدیریت یک وبسایت باید انجام دهید.

داشتن بک‌آپ شاید شما را از حمله هکرها حفظ نکند یا این حال می‌تواند از میزان خسارت وارد شده توسط هک را کاهش دهید.

افزونه‌های خود را برای افزایش امنیت وبسایت به روزرسانی کنید.

مهاجمان همیشه سعی در پیدا کردن راهی برای نفوذ به اطلاعات شما را دارند. باگ‌های موجود در افزونه‌ها یکی از راه‌های همیشگی برای نفوذ مهاجمان است، پس اگر افزونه‌های وبسایت‌تان به‌روزرسانی نشده است فورا به این کار اقدام کنید چون تحت خطر نفوذ هکرها قرار دارید.

نصب افزونه‌های امنیتی

Security Sucuri: این پلاگین از افزونه‌های امنیتی پرطرفدار برای سایت‌های وردپرسی است که تا کنون بیش از ۴۰۰٫۰۰۰ نصب داشته و توانسته است امتیاز ۴٫۵ را به خود اختصاص دهد. از مهم‌ترین کارهایی که این افزونه انجام می‌دهد شناسی فایل‌های ناشناس و مشکوک است، این افزونه بعد از اسکن کامل وبسایت به شما برای حذف فایل‌های مشکوک و آلوده هشدار می‌دهد.

از دیگر مزایا این پلاگین امنیتی ضبط و ذخیره رفتار کاربران در محیط وردپرس است، این ذخیره اطلاعات در قالب فایل لاگ به همراه یک آی پی از فرد کاربر ارائه می‌شود. در این حالت به راحتی می‌توان کسانی که بر روی پنل دسترسی دارند را کنترل کرد تا در صورت سوء استفاده به سرعت پیشگیری شود.

از دیگر مواردی که این پلاگین را از برنامه‌های مشابه خود متمایز کرده است، بررسی‌های کدهایی است که توسط برنامه ریزی به وبسایت وردپرسی شما اضافه شده است.

استفاده از این افزونه بسیار ساده است، بعد از نصب و فعالسازی، این افزونه به صورت خودکار و روزانه به اسکن وبسایت شما خواهد پرداخت.

با این حال بهتر است تا بر روی عملکرد برنامه نیز مدیریت داشته باشید.

برای حفظ امنیت سایت خود نیز می‌توانید از افزونه‌های مشابه استفاده کنید:

  • WordFence
  • BulletProof Security
  • iThemes Security

تغییر تنظیمات پیشفرض cms در وردپرس جهت افزایش امنیت وبسایت

جالب است بدانید که بسیاری از مهاجمان از تنظیمات پیشفرض وردپرس برای ورود و هک سایت استفاده می‌کنند. برای کاهش خطر هک وبسایت وردپرسی بهتر است تا در زمان نصب تنظیمات پیش‌فرض cms را تغییر دهید. تغییر تنظیمات پیشفرض امنیتی مانند تایید دو مرحله‌ای یا ایجاد سوالات امنیتی برای ورود به پنلن مدیریت نیز مفید و موثر است.

البته علاوه بر زمان نصب در هر زمان دیگیری نیز می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض این پلتفرم را تغییر دهید.

مراقب حمله اسپمرها باشید.

روبات‌های اسپمر موجود در فضای سایبری با جستجو در سایت‌ها و پیدا کردن باگ‌های مختلف، اقدام به حملات انبوه اسپم می‌کنند. در این هنگام اگر محافظتی در اینکار انجام نداده باشید، دچار اختلال در اتصال با سرور میزبان سایت خواهید شد.

با این حال با یک اقدام ساده و با استفاده از سیستم محافظت CAPTCHA می‌توانید از بروز مشکلات امنیتی اسپمرها جلوگیری کنید. سیستم reCAPTCHA گوگل یک تکنولوژی بسیار محبوب برای جلوگیری از حمله اسپمرها است که به شما کمک تا از حمله اسپمرها در امان باشید.

بسیاری از سایت‌های بزرگ در دنیا نیز از این سیستم مورد اعتماد برای ارتقا امنیت سایت استفاده می‌کنند؛ پس با اطمینان از این تکنولوژی استفاده کنید.

پاکسازی کنید!

تمامی فایل‌ها و اطلاعات موجود بر روی سایت مخصوصا افزونه‌ها یا فایل‌های قدیمی و بلا استفاده، قابلیت هک شدن و ورود مهاجمان را دارد. دیتای موجود برروی سایت را به طور منظم دسته بندی کنید، این کار به شما کمک می‌کنید تا بتوانید اطلاعات یا فایل‌های قدیمی و بلااستفاده موجود بر روی سایت را شناسایی کنید و آن‌ها را پاکسازی کنید. علاوه بر این با دسته‌بندی فایل‌های موجود بر روی سایت با سرعت بیشتری تغییرات ایجاد در آن‌ها را شناسایی خواهید کرد.

به کاربران خود محدودیت دسترسی دهید

اگر سایت شما قسمتی برای آپلود دارد، برای آن محدودیت ایجاد کنید. برای مثال فقط اجازه آپلود فایل jpg، pdf یا… را به آن‌ها بدهید. این کار از خطر بارگذاری فایل آلوده برای وبسایت شمارا کاهش خواهد داد.

افزایش امنیت وبسایت

 آدرس ورود به پنل وردپرسی را تغییر دهید

Urlهای ورود به پنلن مدیریت نیز مانند دیگر آدرس‌های وبسایت شما قابل تغییر است. عموما برای ورود به داشبورد مدیریت از ادرس wp-login استفاده می‌کنیم؛ برای امنیت بیشتر سایت بهتر است تا ادرس ورود به داشبورد مدیریت سایت را تغییر دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام سعی داشتیم تا با نگاهی کلی به تهدیدات فضای سایبری برای هک سایت، راهکارهایی در زمینه با امنیت سایت ارائه دهیم.

وبسایت شما چه نوپا باشد چه زمان زیادی از تاسیس آن گذشته باشد، مانند یک کودک برای رشد بیشتر، نیازمند به محافظت و توجه همیشگی دارد پس از آن غافل نشوید.

با صرفه هزینه‌های اندک برای افزایش امنیت وبسایت و با استفاده از دانش متخصصین در این زمینه وبسایت خود را از خطر همیشگی مهاجمان و هکرهای سودجود حفظ کنید. امید است تا با استفاده از موارد گفته شده، امنیت وبسایت خود را ارتقا دهید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو