فسخ قرارداد چیست؟ همه چیز درباره فسخ قرارداد کار

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

فسخ قرارداد

متاسفانه فسخ قرارداد کار از جمله مواردی شمرده می‌شود که شما در هر زمینه‌ای شاهد آن هستید. به همین دلیل امروزه باید نکات خاصی را در نظر بگیرید، تا در هنگام فسخ قرارداد کار آسیب خاصی به هیچ کدام از طرفین از لحاظ حقوقی وارد نشود. توصیه ما به شما این است که در این بین، به واسطه بروز انواع اختلافات بین خود و کارگر و یا کارفرما از همان ابتدا تنها به فسخ قرارداد کار فکر نکنید.

سعی کنید تا حد ممکن مشکل را رفع نمایید و چنانچه این موضوع شدنی نیست می‌توانید به فسخ قرار داد بیندیشید؛ سپس با توجه به بندها و مواردی که در قرارداد ذکر شده است، فسخ قرارداد کار انجام می‌پذیرد. به این دلیل که برای طرفین ضرر و زیان‌های خاصی در این بین، ممکن است وجود داشته باشد.

توصیه ما به شما عزیزان این است حتما از مشاورین و متخصصین در این زمینه کمک بگیرید، تا ضرر خاصی متحمل شما نگردد. در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام با ما همراه باشید تا در مورد فسخ قرارداد کار از طریق کارگر و کارفرما اطلاعات قابل قبولی را به شما ارائه دهیم.

جلوگیری از ضرر و زیان

در مورد فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما شما می‌توانید دو مدل خاص را در نظر بگیرید؛ مدل اول موقت و مدل دوم دائمی است که شرایط خاصی برای فسخ قرارداد وجود دارد.

هرآنچه که در قرارداد ذکر می‌شود به تعهدات طرفین مربوط است و اگر به صورت درست و اصولی انجام نپذیرد، فسخ قرارداد کار امری الزامی و اجباری است؛ همچنین تمام تعهداتی که در قانون کار بیان شده است به خاطر جلوگیری از انواع ضرر و زیان به طرفین است.

استفاده از مشاورین

متاسفانه بسیاری از افراد در هنگام فسخ قرارداد کار از مشاورین هیچ کمکی نمی‌گیرند و این چنین است که در هنگام فسخ قرارداد با آسیب‌ها و ضرر‌های خاصی روبه‌رو می‌شوند؛ چرا که بسیاری از اختلافات ممکن است در ابتدا بسیار ساده به نظر بیایند، اما در طولانی مدت ممکن است کار به دادگاه و دعاوی حقوقی برسد؛

حتی مسیر‌های بسیار باریک‌تر کشیده شود و به همین دلیل شما اگر از همان ابتدا از مشاوره افراد متخصص استفاده کنید، دیگر نیاز نیست تا در پایان کار به دنبال یک وکیل متخصص دادگستری در این زمینه باشید؛ چرا که بسیاری از طرفین ممکن است در مورد بستن قرارداد کار اطلاعات کاملی نداشته باشند و در حین فسخ قرارداد کار تصمیماتی بگیرند که این تصمیمات به هیچ عنوان به نفع آن‌ها نیست.

اما زمانی‌که کار به جاهای باریک می‌کشد مجبور هستید از وکلای دادگستری که در این زمینه تبحر دارند استفاده کنید؛ صددرصد هزینه وکیل نسبت به مشاور بسیار بالاتر است. پس بهتر است راه مقرون به‌صرفه‌تری را انتخاب کنید و از همان ابتدای کار برای جلوگیری از هرگونه اختلاف سعی کنید از مشاورین کاربلد، باتجربه و متبحر در این زمینه استفاده نمایید.

برای این کار نیز امروزه می‌توانید از سایت‌های اینترنتی که سایت‌های معتبری هستند استفاده کنید؛ چرا که دریافت مشاوره در مورد فسخ قرارداد کار و آشنایی با جزئیات قانون کار را مشاورین به طور کامل برای شما توضیح می‌دهند. برای دریافت خدمات مشاوره هم اکنون از خدمات سایت استفاده کنید.

فسخ قرارداد کار خودکار

اما در مورد شرایط خاصی که برای فسخ قرارداد کار وجود دارد این‌چنین مطرح می‌شود که شاید در برخی از موارد قرارداد کار بدون این که تعهدات طرفین مطرح باشد، به طور خودکار قطع شود؛ از جمله مواردی که می‌تواند به صورت خودکار قرارداد را فسخ کند، می‌تواند تمام شدن موضوع قرارداد کار باشد؛ چراکه در برخی از قراردادها مدت زمان مشخصی را برای یک پروژه در نظر می‌گیرند و زمانی که مدت پروژه و کار به پایان می‌رسد، فسخ قرارداد کار به صورت خودکار انجام می‌پذیرد.

اما در برخی از شرایط شما ممکن است که قرارداد خود را برای یک مدت زمان موقت و خاص در نظر بگیرید و درج کنید، که مدت قرارداد شما نیز به صورت خودکار به پایان می‌رسد؛ اینچنین فسخ قرارداد کار شما نیز به صورت خودکار انجام می‌شود.

روش دیگری وجود دارد که به واسطه بازنشستگی کارگر فسخ قرارداد کار به صورت خودکار به انجام می‌رسد؛ چرا که در ماده ۲۳ قانون کار و همچنین حمایت از کانون بازنشستگان تمامی کارگران که مدت بازنشستگی آن‌ها مشخص است، به صورت خودکار قرارداد آن‌ها فسخ می‌گردد.

 از کار افتادگی کارگر نیز از جمله موارد برای فسخ قرارداد کار به شکل خودکار است؛ البته در هنگام از کار افتادگی کارگر، تامین اجتماعی خدمات خود را در اختیار کارگر قرار می‌دهد؛ این‌چنین است که فرد بعد از کارافتادگی نباید استرس و نگرانی خاصی بابت خرج و مخارج زندگی خود داشته باشد.

فسخ قرارداد کار به دست کارفرما

فسخ قرارداد از طرف کارفرما

به واسطه ماده ۲۷ قانون کار در صورتی فسخ قرارداد کار می‌تواند از سمت کارفرما باشد که کارگر تعهدات خود را عملی نکند و برای کارفرما مشکلات خاصی را به وجود آورد و به خاطر بدقولی و بدعهدی فضای کار را متشنج نماید.

این‌گونه است که کارفرما می‌تواند برای فسخ قرارداد کار اقدام کند تا به کار و حرفه افراد آسیبی وارد نشود؛ البته در این شرایط نیز تمام حقوق معوقه و سنوات به کارگر پرداخت می‌شود و سپس فسخ قرارداد کار انجام می‌شود.

اما در مورد فسخ قرارداد کار با کارفرما نکات خاصی وجود دارد که شما باید به این نکات توجه داشته باشید. چنانچه کارگر از تعهدات و وظایف اصلی خود سرباز زند می‌تواند کارفرما را مجبور کند که فسخ قرارداد کار را عملی سازد.

اما در این شرایط قانون کار موارد خاصی را لحاظ می‌کند که می‌تواند پس از قرارداد توسط کارفرما را امری ناشایست در نظر بگیرد. به خاطر شرایطی که وجود دارد، کارفرما این اجازه را دارد که طبق شرایط خاصی به فسخ قرارداد کار اقدام نماید.

 تمامی بدقولی‌ها و خساراتی که از سمت کارگر به کار وارد شده است، باید به تصویب قانون کار رسیده باشد؛ زمانی که ضرروزیان و بدعهدی توسط قانون کار تایید گردد، کارفرما اجازه دارد که به فسخ قرارداد کار در ابتدا توجه نشان دهد.

کارفرما باید با به ثبت رساندن تذکر کتبی به کارگر اعلام کند که در معرض اخراج قرار دارد؛ چنانچه کارگر به این موضوع توجهی نداشته باشد، کارفرما اجازه دارد حکم اخراج وی را هرچه سریع‌تر صادر کند.

 زمانی که کارگر دوباره به عدم تعهدات خود ادامه دهد، فرم طبق توافقاتی که در قرارداد وجود دارد به واسطه اختلافات می‌تواند هر چه سریع‌تر فسخ قرارداد کار را به ثمر برساند. اما زمانی که کارگر دوباره به بدعهدی خود ادامه دهد، کارفرما این اختیار را دارد که با توجه به نظر شورای اسلامی کار، کارگر را اخراج کند و به صورت یک طرفه به فسخ قرارداد کار بیندیشد.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید، این شرایط برای قراردادهای دائمی است و برای قراردادهای موقت هیچ کدام از طرفین یعنی کارگر و کارفرما حق ندارند تا به فسخ قرارداد کار به صورت یک طرفه بپردازند.

فسخ قرارداد کار از طرف کارگر

اما در صورتی‌که فسخ قرارداد کار از سوی کارگر مطرح باشد برای یک طرفه بودن این قضیه کارگر باید شرایط خاصی را در نظر بگیرد؛ اولین شرط عدم رضایت از محیط کار است که قصد دارد آن را ترک کند. کارگر در این شرایط می‌تواند با استعفا دلیل نارضایتی خود را اعلام کند. پیچیدگی‌های خاصی برای فسخ قرارداد از سمت کارگر وجود دارد که شما باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

 چنانچه کارگر از مشاوره در این زمینه استفاده کند صددرصد می‌تواند به شکل ویژه استعفای خود را اعلام و با دریافت حقوق خود محل کار را ترک کند. بدین ترتیب کارگر باید یک ماه قبل از ترک کار به صورت کتبی استعفانامه خود را به کارفرما اعلام کند.

 چنانچه بی نظمی و عدم توجه به تعهدات در کار باشد فسخ قرارداد کار از طرف کارگرد امکان‌پذیر نیست. البته متاسفانه برخی از کارگران به واسطه بدعهدی و بدقولی بسیار خود در این مواقع کارفرما را مجبور می‌کنند تا به فسخ قرارداد کار اقدام کنند. اما شما نباید این روش را در پیش بگیرید؛ چرا که به هیچ عنوان روش درست و البته اخلاقی به شمار نمی‌آید.

فسخ قرارداد کار از سمت کارگر نیز شرایط خاصی را می‌پذیرد و به همین دلیل شما باید این شرایط را در نظر بگیرید تا بتوانید به صورت یک طرفه قرارداد کاری خود را فسخ نمایید. البته توجه داشته باشید که فسخ قرارداد کار به صورت دائم از طرف کارگر می‌تواند انجام پذیرد. در مورد قراردادهای موقت کارفرما و کارگر نمی‌توانند به صورت یک‌طرفه این کار را انجام دهند.

 صددرصد کارگر یک ماه قبل از ترک کار باید این موضوع را با کارفرمای خود در میان بگذارد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند به صورت ناگهانی انصراف از کار خود را اعلام کند. قانون کار به کارگر اجازه می‌دهد که در مدت ۱۵ روز چنانچه قصد داشته باشد دوباره به کار خود برگردد. بدین سبب کارگر با نوشتن انصراف نامه خود به صورت کتبی بازگشت خود را در طی ۱۵ روز به کار به کارفرما اعلام می‌کند.

 هر نوع غیبت کردن و بدقولی به واسطه انجام فسخ قرارداد کار نمی‌تواند موجه باشد و صددرصد می‌تواند مشکلات ویژه‌ای را برای کارگر به وجود بیاورد؛ چرا که استعفا با ترک غیر موجه کاملا متفاوت است؛ به همین دلیل شما اگر ترک غیر موجه را در دستور کار خود قراردهید، این کار بدون شک به ضرر و زیان‌ شما است.

فسخ قرارداد کار در قراردادهای موقت

شرایط فسخ قرارداد

در ماده ۲۵ قانون این گونه آمده است که تمامی قراردادهای مشخص به صورت دائم و موقت هرکدام در قانون کار شرایط خاصی را در نظر گرفته است و در قراردادهای موقت فسخ قرارداد کار به هیچ عنوان نمی‌تواند در حوزه اختیارات افراد قرار داشته باشد.

زمانی که شما از مشاورین در این زمینه استفاده کنید به شما راهکارهایی را معرفی می‌کنند که به واسطه آن بتوانید پس از قرارداد در مورد فسخ قرارداد وارد عمل شوید. قرارداد موقت ضررهای بسیاری برای طرفین ایجاد می‌کند که باید به این مورد نیز توجه داشته باشید.

به همین خاطر شما باید به مراجع رسیدگی کننده در این زمینه مراجعه کنید تا فسخ قرارداد کار شما را به صورت اصولی و بدون ضرر و زیان انجام دهند. بسیاری از کارگران و کارفرمایان زمانی‌که به مراجع رسیدگی‌کننده مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که طبق قانون کار با توجه به اختلافات پیش آمده چگونه می‌توان از فسخ قرارداد کار استفاده کنند.

زمانی که اختلاف بین کارگر و کارفرما بیشتر شود باید به هیئت حل اختلاف این مورد را گزارش دهند و موارد را هیئت مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس رای مورد نظر خود را برای فسخ قرارداد کار صادر می‌کند.

در اینجا این نکته را نیز به خاطر بسپارید که پس از قرارداد کار به خاطر عصبانیت و یا تصمیم‌گیری‌های نابه‌جا فسخ قرارداد کار انجام می‌شود و به همین دلیل است که استفاده از خدمات مشاوره می‌تواند در این زمینه به افراد کمک کند.

فسخ قرارداد کار در شرایط مختلف

همان‌گونه که می‌دانید قرارداد کار یک قرارداد کتبی و شفاهی است که کارگر به واسطه دریافت یک مزد خاص کار خود را به صورت موقت و یا غیر موقت در نزد کارفرما آغاز می‌کند.

قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما قابل فسخ نیست و در این صورت تنها باید به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف مراجعه شود و به هیچ عنوان فسخ قرارداد کار کارگر و کارفرما بدون هیچ گونه دلیل درست و منطقی ممکن نیست؛ این‌چنین است که اهمیت قانون کار زیر سوال نمی‌رود.

به همین خاطر شما می‌توانید به صورت آنلاین و تلفنی از مشاوره حقوقی و تخصصی در این زمینه استفاده و یک راه درست را در پیش بگیرید؛ چراکه مشاورین با در نظر گرفتن شرایط کارگر و کارفرما به این افراد راهکارهای قابل قبولی را ارائه می‌دهند؛ در قانون ۲۱ قانون کار این گونه آمده است که چنانچه قرارداد کار به استعفاء کارگر باشد، باید بعد از انعقاد قبل از این که کار خود را رها کند به کارفرما این موضوع را یک ماه قبل همان گونه که در این مقاله به آن اشاره شده اعلام نماید؛ غیبت کارگر نمی‌تواند به منزله استعفا به حساب آید و این گونه پایان قرار داد خود را بدون دلیل موجه تنها با بحران روبه‌رو می‌کند و حتی شاید در برخی از موارد با حکم تعلیق وی مواجه گردد.

 چنانچه کارگر به صورت اصولی به استعفا و فسخ قرارداد کار بیندیشد می‌تواند در پایان کار حق سنوات خود را به راحتی از کارفرما بگیرد.

به این نکته توجه داشته باشید که فسخ قرارداد کار یعنی خاتمه کار که شما می‌توانید به واسطه آن به دنبال یک کارگر و یا یک کار جدید باشید. کارفرما در شرایطی که دلیل موجهی داشته باشد و به خاطر بدقولی و بدعهدی کارگر و یا تخلفات وی می‌تواند به فسخ قرارداد کار اقدام نماید؛ البته تحت نظر قانون کار این امر شدنی است.

استفاده از بیمه بیکاری

شما می‌توانید برای دریافت انواع اخبار و نکات کاربردی برای ترک کار و همچنین آشنایی با فسخ قرارداد کار از این سایت اینترنتی معتبر اطلاعات قابل توجهی را دریافت کنید؛ چرا که نحوه شکایت از کارفرما و یا آشنایی با قوانینی که در مورد ترک محل کار وجود دارد را با استفاده از خدمات مشاوره در این زمینه به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

چنانچه فسخ قرارداد کار از طرف کارفرما بدون دلیل موجهی باشد شما به عنوان کارگر می‌توانید از کارفرما شکایت کنید. در ابتدا باید با نحوه این کار آشنا باشید و در این زمینه با کارفرما مشورت کنید تا هزینه خاصی را بابت این کار پرداخت نکنید.

 در صورت بیکاری می‌توانید با گردآوری اطلاعات مهم و نامه و مدارک قابل توجه از شعبات بیمه مورد نظر خود از بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی در این زمینه استفاده کنید. به این دلیل که شما بعد از اخراج کار می‌توانید از خدمات رفاه کار برای ترک محل کار که به خواست شما نبوده است مزایای خاصی را دریافت کنید؛ با توجه به شناخت حرفه شما به دنبال یک شغل و حرفه جدید باشید.

شما بدون هیچ دلیلی نمی‌توانید از کار اخراج شوید اما به هر دلیلی که به خواست شما نبوده است می‌توانید از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوید.

قرارداد

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با فسخ قرارداد کار از طریق کارگر و کارفرمایی آشنا کنیم؛ چرا که در قراردادهای دائم شرایط خاصی وجود دارد که هر کدام از طرفین یعنی کارگر و کارفرما بتوانند پس از قرارداد به فسخ قرارداد کار اقدام نمایند.

اما در مورد قراردادهای موقت این چنین نیست و صددرصد شما باید شرایط خاصی را در نظر بگیرید. اما نکته بسیار کلیدی توجه به این مسئله است که شما باید از خدمات مشاورین و افراد کاربلد و متخصص در این حوزه استفاده کنید، تا بعد از فسخ قرارداد کار به شما آسیب و ضرر خاصی وارد نشود. چنانچه شما راهکارهای مقرون به‌صرفه‌تری را برای فسخ قرارداد کار در نظر دارید می‌توانید با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو