هوش مصنوعی چیست و چگونه کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

هوش مصنوعی چیست و چگونه کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی چیست

در سال ۱۹۵۶ بود که فناوری هوش مصنوعی در کنفرانسی به بازار ارائه شد. از آن زمان بود که عده‌ای اعتقاد داشتند در دو دهه آینده استفاده از این فناوری در بسیاری از ماشین‌آلات باعث می‌شود که دنیا در مرحله جدیدی از تکامل قرار گیرد که در آن ماشین‌ها کارهای انسانی را بر عهده می‌گیرند.

البته این ذهنیت کمی خوش‌بینانه بود؛ زیرا کارها آن‌طور که تصور می‌شد پیش نرفت و فناوری ایجاد شده وارد مرحله‌ای شد که به زمستان هوش مصنوعی شهرت پیدا کرد؛ البته توجه داشته باشید که این به معنای نفی کامل این فناوری نبود؛ چرا که امروزه بسیاری از کسب‌وکارها و تکنولوژی جدید بر پایه هوش مصنوعی بنا شده‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی چیست؟

 هوش مصنوعی (AI) در علوم کامپیوتر به چیزی شبیه هوش انسانی تشبیه شده است که توسط رایانه‌ها، ربات‌ها و ماشین‌ها اجرا می‌شود. به عبارت ساده‌تر هوش مصنوعی قابلیت‌های یک ماشین رایانه‌ای در نمایش توانایی‌های ذهن انسان را دارد و به نوعی همانند ذهن یک انسان بالغ است.

سیستم‌های هوش مصنوعی به شکل معمول قادر هستند برخی از فعالیت‌های در رابطه با هوش انسان را از خود بروز ‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به استدلال، حل مسئله، برنامه‌ریزی، یادگیری، حرکت، ادراک مسائل، خلاقیت و حتی هوش اجتماعی اشاره کرد که این موضوع می‌تواند نشان از انقلاب در تکنولوژی محسوب شود.

این فناوری سیستم‌ها را قادر می‌سازد که محیط خود را ابتدا درک و سپس مشکلات را حل کنید و برای رسیدن به اهداف خاص تلاش لازم را انجام دهید. رایانه‌ها از طریق دریافت داده‌ها و پردازش آن‌ها پاسخ‌های مناسب را برای حل مشکلات شما ارائه می‌کنند.

همه ما با برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی در فیلم‌ها و ویدئوها و حتی به صورت روزمره آشنا هستیم. پس از گذشت سال‌ها از ورود این تکنولوژی به زندگی، انسان امروزه از هوش مصنوعی در امور مختلفی استفاده می‌کند و این موضوع به یکی از بخش‌های مهم زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده است.

هوش مصنوعی را می‌توان هنگام تایپ صوتی کلمات، توصیه‌های مهم هنگام رانندگی و تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی مشاهده کرد؛ البته توجه داشته باشید این‌ها تنها بخش بسیار کوچکی از توانایی این تکنولوژی پیشرفته و منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند و زمینه های بسیار دیگری برای استفاده از این تکنولوژی وجود دارد.

 همان‌طور که گفتیم هوش مصنوعی از سال‌های دور عرضه شده است و از بیشتر از ۵۰ سال قبل وجود داشته، اما پیشرفت‌های عمده این فناوری، چون ایجاد الگوریتم‌های جدید، بالا رفتن قدرت محاسبات و در دسترس بودن مقدار زیادی از داده‌های گوناگون در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده است و توجه افراد را به سوی خود کشانده است.

هوش مصنوعی انواع مختلفی دارد که این انواع به نرم‌افزارها و تجسم یافته تقسیم‌بندی می‌شوند. نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل تصویر، موتورهای جستجوگر، سیستم‌های گفتار و تشخیص چهره، ربات‌های اتومبیل‌های خودمختار، اینترنت اشیا و هواپیماهای بدون سرنشین بخشی از این نمونه‌ها به حساب می‌آیند.

روش‌های موثر استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها

 همان‌طور که گفتیم هوش مصنوعی این روز‌ها رابطه عمیقی با زندگی انسان پیدا کرده است که باعث بهبود شرایط زندگی و کمک به فعالیت‌های بیزینس ها می‌شود. در این جا برخی از روش‌های استفاده از این فناوری در کسب‌وکارها را بیان می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

۱٫ هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک و بازاریابی

 یکی از بدیهی‌ترین بخش‌هایی که از هوش مصنوعی در آن استفاده می‌شود، می‌توان به سیستم‌های تعامل انسان‌ها با یکدیگر برای برقراری ارتباط اشاره کرد. تماس‌های تلفنی، ایمیل و شبکه اجتماعی بخشی از فرآیندهای تجارت الکترونیک محسوب می‌شوند که قابلیت استفاده از هوش مصنوعی برای کارآمد کردن فعالیت خود را دارا هستند.

برای مثال استفاده از انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری می‌تواند در تجارت الکترونیک تغییرات عظیم امنیتی را ایجاد کند. حساب کنید زمانی که میلیون‌ها انسان در معرض استفاده از چنین قابلیتی قرار بگیرند، چگونه تجربه شخصی لذت‌بخش‌تری رقم خواهد خورد.

 یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی کمک به پیگیری بازاریابی توسط شرکت‌ها است. با ادغام هوش مصنوعی می‌توان راه‌حل‌های بهتر و سریع‌تری را پیش روی کسب‌وکارها قرار داد و مشتریان بالقوه را هدف‌گیری کرد.

به عبارتی پیام‌های فروشندگان را به موقع و بدون اتلاف وقت و انرژی بیش از اندازه به دست مشتریان می‌رساند. اگر شرکت شما جزء آن کسب‌وکارهایی هستید که از هوش مصنوعی و قابلیت‌های بی‌نظیر آن بی‌بهره مانده است، باید بگوییم از خیلی‌ها در این حوزه عقب‌مانده‌اید و بهتر است هر چه زودتر به آن بپردازید.

البته خوشبختانه یا بدبختانه هوش مصنوعی آن‌طور که باید جای خود را در کشور ما هنوز باز نکرده است. این فناوری به راحتی در اجرای بازاریابی و توسعه برنامه‌های استراتژی‌های آن موثر است.

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان بازاریابی را به سمتی جهت داد که مشتری در آن جا حضور دارد و تبلیغات را بر اساس نیاز مشتری علاقه، جمعیت و سن دنبال می‌کند. از دیگر فواید استفاده از این فناوری در بازاریابی استفاده از چت ربات است که ربات برای حل مشکلات، خدمات پشتیبانی و انتظارات مشتریان پس از خرید یک کالا یا خدمات فعالیت می‌کند.

توجه داشته باشید که هوش مصنوعی یک فناوری پیشرفته‌تر از ذهن انسان است که خیلی بهتر از آن می‌تواند به شکل دقیق‌تر و سریع‌تر از بازاریابان پشتیبانی کند و برای آن‌ها موثر خواهد بود.

۲٫ کمک به فعالیت‌های انسانی

از دیگر خصوصیات منحصربه‌فرد هوش مصنوعی جایگزینی آن با عملکردهای انسانی است. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که این فناوری واقعا توانایی انجام چنین کاری را دارد؟ با قاطعیت پاسخ مثبت خواهد بود. از این تکنولوژی به راحتی می‌توان در انجام یک سری کارهای تکراری برای کاهش هدر رفت زمان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و در جهت بهبود کارایی فعالیت‌ها استفاده کرد.

در اصل توانایی‌های این فن‌آوری بسیار زیاد بوده و برعکس انسان جایی برای خستگی باقی نمی‌گذارد. تصور کنید که در یک اتومبیل طراحی‌شده بر اساس هوش مصنوعی نشسته‌اید، نیازی نیست کاری انجام دهید حداقل در زمان‌هایی که خسته هستید یا حواس‌پرتی دارید؛ زیرا رایانه‌ها، خودرو را برای شما کنترل می‌کنند.

آن‌ها به شما هشدار می‌دهند و در صورت لزوم بدون نیاز به اقدام شخص، خودرو را متوقف می‌کنند؛ بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را فراتر از ذهن انسان پایش کرده و برای موفقیت کسب و کار به‌جای منابع انسانی از آن استفاده کند.

۳٫ استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس و پشتیبانی

 یکی دیگر از جنبه‌های مهم استفاده از هوش مصنوعی به کارگیری این تکنولوژی در مرکز تماس یک بیزینس است. سازمان‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند قابلیت‌های ماشینی را جایگزین توانایی انسانی در این مراکز کنند.

بیزینس ها می‌توانند داده‌های عظیم خود را جمع‌آوری کرده و از طریق فرآیند هوش مصنوعی برای تعامل بهتر در اختیار مشتریان قرار دهند.

به عبارتی آن‌ها با استفاده از فرایند یادگیری ماشین‌ها برای کشف راه‌حل‌های بهتر و کم‌هزینه‌تر برای بهبود محصولات و خدمات پشتیبانی به پیشرفت کسب و کار خود و رضایت‌مندی مشتری کمک می‌کنند. کسب‌وکارها به راحتی می‌توانند تفکرات و قصد مشتری را پیش‌بینی و به شیوه صحیح با آن برخورد کنند.

۴٫ کمک به تحقیق و توسعه

از دیگر مزیت‌های هوش مصنوعی کمک به ارتقاء سطح تحقیق و توسعه در هر صنعتی است. فرقی نمی‌کند در زمینه خودروسازی فعالیت دارید یا مالی، در زمینه بهداشت کار می‌کنید یا درمان دارویی؛ زیرا استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند برای رشد کسب‌وکار شما یک امتیاز فوق‌العاده محسوب شود.

با استفاده از این فناوری، اطلاعات به شکل جامع‌تر و کامل‌تری جمع‌آوری‌شده و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا کارایی بیزینس ها را بالا ببرند. هوش مصنوعی به موثر بودن و استراتژیکی فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای کشف دریچه‌های جدیدتر کمک می‌کند.

کافی است در رابطه با صنعت و کسب‌وکار خود و نمونه‌های مختلف هوش مصنوعی طراحی‌شده در رابطه با آن تحقیق کنید.

۵٫ بهبود کسب‌وکارها با بهبود تجربه مشتری

 هوش مصنوعی به سرعت، اتوماسیون فرآیندهای معمول را انجام می‌دهد. به همان روشی که ماشین‌های دوران صنعتی کار خود را انجام می‌دادند. هر مدیریت کسب‌وکار تصمیم گیرنده یا کارآفرین باید به دنبال مزایایی باشد که بتوان به راحتی هوش مصنوعی را در فعالیت‌های تجاری خود بگنجاند.

برای مثال می‌توان گوگل و فیس‌بوک را نام برد که هوش مصنوعی را جدی گرفتند و در حال استفاده از این فناوری برای پیشرفت کسب و کار خود هستند. فیس بوک راهی را ایجاد کرد که به کامپیوترها اجازه می‌دهد تصاویر موجود را برای افراد نابینا توصیف کنند و طرف دیگر گوگل قرار دارد که از مزیت‌های این فناوری بهره برده است؛ یک مورد از آن ترجمه خودکار زبان است.

غلبه بر مشکل فهم زبانی غیر مشترک برای مشاغل سود بزرگی خواهد بود؛ بنابراین درک کنید که هوش مصنوعی دقیقا می‌تواند چه کاری برای شرکت شما انجام دهد.

سازمان‌های استفاده‌کننده از این فناوری داده‌های خریداران را از طریق برنامه‌های گوناگون جمع‌آوری می‌کنند و پس از تجزیه و تحلیل در زمان و مکان درست برای ارائه توصیه‌نامه یا خدمات خود به مشتریان ارائه می‌کنند. استفاده نوآورانه از ربات‌ها در چت، روشی دیگر برای ارائه تجربه مشتری عالی خواهد بود.

همچنین از این فناوری می‌توان برای کاهش هزینه‌ها و عملیات کارآمدتر مثل حسابداری و امور مالی نیز استفاده کرد؛ زیرا بهره‌مندی از چنین شیوه‌ای می‌تواند میزان خطاهای احتمالی را کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

 اگرچه هوش مصنوعی این روزها به عنوان یک جریان تازه در حال پذیرش در سراسر دنیا است، اما مفهوم جدیدی نیست. حوزه مدرن هوش مصنوعی از سال‌های دور قدم به درون زندگی انسان‌ها گذاشته و پیشرفت‌های چشمگیری را در توسعه فعالیت‌های انسانی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است.

از مهم‌ترین مزیت‌های فناوری در تجارت می‌توان به کمک در بازاریابی، تحقیق و توسعه و منابع انسانی اشاره کرد. با پیشرفت این فن‌آوری، جهان شاهد استارتاپ‌های جدید، برنامه‌های تجاری متعدد و ایجاد مشاغل خاصی خواهد بود که می‌تواند اقتصاد دنیا را دگرگون کند.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو