‌تسهیم سربار چیست و انواع آن کدامند؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

‌تسهیم سربار چیست؟

تسهیم سربار

امروزه بسیاری از افراد در تلاش هستند که برای کسب و کار خود با استفاده از شیوه‌های گوناگون، سودآوری بیشتری را ایجاد کنند؛ اما در این راستا نکات و مسائل گوناگونی وجود دارد که این افراد باید آن‌ها را انجام دهند تا چنین هدفی تحقق یابد.

یکی از این نکات و مسائل را می‌توان تسهیم سربار یا هزینه سربار در نظر گرفت. شاید با دیدن این کلمه برای شما سوال پیش آید که تسهیم سربار یا هزینه سربار چیست و به چه طریق می‌تواند بر کسب و کار تاثیر بگذارد؟ از همین جهت تصمیم داریم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا با این موضوع آشنا شوید و از آن بهترین استفاده را ببرید. در ادامه با شبکه دانش فراپیام همراه باشید.

سربار به چه معنا است؟

در ابتدا و پیش از هر چیزی باید به بررسی مفهوم سربار بپردازیم. در رابطه با این موضوع باید گفت سربار به کلیه هزینه‌هایی گفته می‌شود که شما در کسب و کار با آن مواجه می‌شوید، اما نمی‌توانید آن‌ها را به طور مستقیم به فعالیت‌های کارخانه و شرکت اختصاص داد. به نوعی دیگر می‌توان گفت به هزینه‌های جاری گفته می‌شود که به طور مستقیم به ایجاد یک محصول ختم نمی‌شود.

توجه به موضوع سربار در زمان بودجه‌بندی مربوط به هزینه‌های شرکت، از اهمیت قابل توجه ای برخوردار است؛ چرا که برای حمایت از تجارت، چنین هزینه‌هایی با توجه به این که ارتباط خاصی با فعالیت ندارند حائز اهمیت خواهد بود.

به نوعی یک شرکت و سازمان باید بدون توجه به میزان فروش کم یا عدم فروش، چنین سهمی را بررسی و سپس پرداخت کند.

از جمله هزینه‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرد، می‌توان به هزینه تهیه مواد غیرمستقیم تولید، دستمزدهای غیرمستقیم، هزینه مربوط به استهلاک ماشین‌آلات، هزینه تعمیرات قطعات آسیب دیده، هزینه مربوط بیمه کارگران و… اشاره کرد.

توجه داشته باشید که یک شرکت و سازمان باید هزینه‌های سربار را تعیین کند تا درآمد خالص از کسب و کار خود را متوجه شود.

به نوعی باید متذکر شد که درآمد حقیقی و خالص یک کسب و کار، با کسر تمام هزینه‌های سربار و هزینه‌هایی که در راستای تولید محصول صورت می‌گیرد تعیین می‌شود که آن را با نام دیگری چون خط اصلی نیز می‌شناسند.


همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟


بررسی دسته ‌بندی ‌های مربوط به هزینه ‌های سربار

برای هزینه‌های سربار دسته‌بندی‌های گوناگونی در نظر گرفته شده است که این دسته‌بندی را می‌توان شامل ۳ دسته در نظر گرفت. این سه دسته شامل مواردی چون هزینه‌های ثابت، نیمه متغیر و متغیر می‌شود که متناسب با نوع کسب و کار شما، یکی از آن‌ها انتخاب خواهد شد.

هزینه ‌های سربار ثابت کسب و کار: برخی از هزینه‌ها مانند حقوقی که به کارکنان داده می‌شود، مجوزهای دولتی، استهلاک دارایی، اجاره مالیات دارایی و مسائلی این چنینی، از جمله هزینه‌های ثابت سربار شناخته می‌شوند.

هزینه ‌های سربار نیمه متغیر کسب و کار: هزینه‌های سربار نیمه متغیر را می‌توان هزینه‌ای با ترکیبی از ویژگی‌های هزینه ثابت و متغیر در نظر گرفت. این مورد از دسته‌بندی امکان دارد شامل یک نرخ پایه باشد که در این صورت شرکت باید در هر سطح از فعالیتی که دارد، مبلغ تعیین شده را بپردازد.

البته گاهی اوقات در کنار هزینه ثابت، یک هزینه متغیر نیز در نظر گرفته می‌شود که این هزینه متغیر بسته به سطح فعالیت تجاری شرکت و سازمان است.

از جمله نمونه‌هایی که شامل هزینه سربار متغیر برای یک کسب و کار می‌شود، می‌توان هزینه‌های مربوط به کمیسیون فروش، هزینه‌های برق و آب و هزینه مربوط به استفاده از وسایل نقلیه را نام برد.

سربار

البته باید متذکر شد که بخشی از هزینه‌های مربوط به آب و گاز، ثابت هستند و برخی از آن‌ها به صورت متغیر و با توجه به برخی از مسائل مانند میزان تولید کم یا زیاد محصول صورت می‌گیرد.

هزینه ‌های سربار متغیر کسب و کار: این نوع از هزینه‌های سربار به سطح فعالیت تجاری کسب و کار شما بستگی دارد و بر اساس آن تعیین می‌شود. برای مثال اگر فعالیت‌های تجاری در سطح بالا صورت گیرند، هزینه‌ها نیز متقابلا افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی اگر فعالیت‌ها کاهش داشته باشد، هزینه‌ها نیز کمتر یا حتی حذف خواهند شد. از جمله مواردی که می‌توان آن‌ها را هزینه‌های سربار متغیر در نظر گرفت، باید به مواردی چون هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، هزینه‌های مربوط به تبلیغات و بازاریابی، هزینه‌های نگهداری و تعمیر قطعات، هزینه‌های خدمات مشاوره و… اشاره کرد.

بررسی نمونه‌ هایی از هزینه‌ های سربار

در طول متن به این موضوع اشاره داشتیم که تعیین و بررسی هزینه‌های یک شرکت، برای تعیین درآمد و میزان سود یک شرکت و یا کسب و کار حائز اهمیت است. از همین جهت باید با متداول‌ترین هزینه‌های سربار آشنا شد و به دنبال راهی برای کاهش آن‌ها بود. در ادامه به بررسی چنین موضوعی خواهیم پرداخت تا با این مسئله نیز آشنا شوید.

اجاره: بسیاری از کسب و کارها برای شروع فعالیت خود محلی را در نظر می‌گیرند تا در آنجا مشغول به فعالیت شوند. حال گاهی اوقات این ملک و مکان به صاحب کسب و کار تعلق دارد یا باید بابت داشتن آن اجاره‌ای را پرداخت کند. این پرداخت به صورت زمان‌های مشخص شده انجام می‌شود.

این مبلغی که در راستای اجاره به فرد صاحب ملک داده می‌شود، در واقع یک هزینه سربار به حساب می‌آید که برای دریافت سود خالص کسب و کار، باید این مبلغ کم شود.

حال شما باید به فکر راه و روشی برای کاهش هزینه‌های اجاره سربار باشید. در این راستا می‌توانید با صاحب ملک مذاکره کنید تا قیمت محصول به درستی تعیین شود. همچنین می‌توانید محیطی را انتخاب و اجاره کنید که اجاره کمتری برای آن در نظر گرفته شده است.

هزینه ‌های اداری: هزینه‌های اداری در واقع به هزینه‌هایی گفته می‌شود که به صورت عادی و نرمال برای هر شرکت و سازمانی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به هزینه‌هایی که در جهت پرداخت به حسابدار سازمان، نظافتچی، مسئول پذیرش و… هزینه می‌شوند اشاره داشت.

دقت داشته باشید که هزینه‌های اداری به صورت مستقیم بر سودآوری یک شرکت تاثیر ندارند، بلکه از روند کلی تجارت پشتیبانی می‌کند.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که چگونه امکان کاهش هزینه‌های اداری وجود دارد؟ در راستای پاسخ به این سوال باید گفت بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، کارمندهایی که در اختیار دارند را اخراج می‌کنند یا موقعیت شغلی آن‌ها را از تمام وقت به نیمه وقت تبدیل می‌کند.

همچنین می‌توان به شیوه‌های دیگری چون استخدام کارمندان به صورت قراردادی یا حذف برخی از هزینه‌های اضافی مانند لوازم و تجهیزات اشاره کرد.

تاسیسات: انواع گوناگون تجارت‌ها برای آنکه بتوانند فعالیت‌های خود را به بهترین شکل ممکن اداره کنند، به تاسیسات نیاز دارند. این تاسیسات در نمونه‌های خدمات شهری در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد که می‌توان به مواردی چون آب، گاز، برق، اینترنت، خدمات تلفنی و فاضلاب اشاره کرد.

البته توجه داشته باشید که این نوع از هزینه را نیز می‌توان به طور چشمگیری کاهش داد. برای مثال می‌توانید به مذاکره با تامین کنندگان این تاسیسات بپردازید.


همچنین بخوانید : حسابداری چیست؟


بیمه: تمام شرکت‌ها برای آنکه خود را در برابر ضررهای مالی محافظت کنند، شرکت خود را بیمه کرده‌اند. این بیمه می‌تواند در انواع گوناگون و متناسب با خسارتی که در ذهن دارید، انتخاب شود.

از جمله بیمه‌هایی که یک شرکت می‌تواند آن‌ها را انتخاب کند، باید به مواردی چون بیمه درمانی، بیمه سیل، بیمه عمر، بیمه از کارافتادگی، بیمه ساختمانی، بیمه مستاجر و … اشاره کرد.

فروش و بازاریابی: شما برای آنکه بتوانید در زمینه فعالیت خود موفق شوید، باید بازاریابی مناسبی انجام دهید که این بازاریابی برای شما هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت. از جمله هزینه‌ها می‌توان به مواردی اشاره داشت که این موارد را در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.

  • هزینه‌های تبلیغات دیجیتال
  • دستمزد فروشندگان و پورسانت کارکنان فروش
  • هزینه‌هایی که برای تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردی، کاتالوگی و بروشور پرداخت می‌شود.
  • هزینه‌های مربوط به شرکت در نمایشگاه‌ها

نگهداری و تعمیر ماشین‌ آلات: بسیاری از کسب و کارها برای انجام فعالیت‌های خود به دستگاه و ماشین‌آلات گوناگونی نیاز دارند. این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات باید به صورت مداوم چک و بررسی شوند که این موضوع هزینه‌هایی را برای صاحبان کسب و کار به همراه دارد؛ حتی گاهی اوقات این دستگاه‌ها آسیب می‌بینند و شما باید هزینه‌های به نسبت بیشتری را نیز بپردازید.

البته توصیه می‌شود از بررسی و کنترل دستگاه به صورت مداوم غافل نشوید؛ چرا که این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه‌های شما تاثیر داشته باشد.

همچنین باید متذکر شد که می‌توان برخی از هزینه‌های سربار را بر مبناهای مختلف به دوایر گوناگون تسهیم نمود. البته توجه داشته باشید که برای تسهیم، بهترین مبنا را برگزینید. برای درک بهتر موضوع به مثال دقت داشته باشید.

شما می‌توانید هزینه برق مصرفی مورد نیاز خود را بر اساس تعداد شعله‌های روشنایی یا کنتور و یا حتی مساحت سطح زیربنا تسهیم کنید. این شیوه می‌تواند بهترین مبنا به حساب آید. در ادامه به تسهیم برخی از هزینه‌های سربار خواهیم پرداخت تا از آن‌ها مطلع شوید.

انواع تسهیم سربار کدامند؟

برای تسهیم سربار دو نوع متفاوت در نظر گرفته شده است که این دو نوع را می‌توان تسهیم اولیه و تسهیم ثانویه در نظر گرفت.

حال توجه داشته باشید که تسهیم ثانویه خود نیز به دو شیوه گوناگون یک‌طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شود و در ادامه هر یک از این موارد را بازگو خواهیم کرد تا به طور کامل با آن آشنا شوید.

تسهیم اولیه سربار چیست؟

 در تسهیم اولیه، هزینه‌ها با استفاده از یک مبنای مناسب، به دوایر تسهیم می‌شود. در واقع باید گفت تسهیم اولیه، هزینه‌های غیرمستقیمی است که به دوایر خدماتی و دولتی تسهیم می‌گردد.

تسهیم ثانویه چیست؟

4

دوایر خدماتی از جمله دوایری هستند که به طور غیر مستقیم در ساخت یک محصول دخالت دارند. هرگاه هزینه‌های این دوایر بر اساس منطق و مبنا بین دیگر دوایر تقسیم شود، اصطلاحا به آن تسهیم ثانویه گفته می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت تسهیم ثانویه سرشکن کردن هزینه‌های دوایر خدماتی به هزینه‌های دوایر تولیدی است. باید متذکر شد که تسهیم ثانویه برای قیمت و بهای تمام شده یک محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تسهیم ثانویه یک طرفه: در این شیوه از خدمات برخی دوایر خدماتی به دیگر دوایر خدماتی صرف‌نظر می‌شود؛ چرا که این دوایر از اهمیت کمی برخوردار است.

تسهیم ثانویه دوطرفه: در این شیوه خدماتی که دوایر خدماتی به یکدیگر ارائه می‌دهند، به صورت دقیق و تیزبینانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکته‌ای در رابطه با این شیوه وجود دارد و آن این است که شیوه دو طرفه نتایج دقیق‌تر و قابل قبولی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌تواند بهترین کمک را به شما کند؛ اما محاسبات آن به راه و روش‌های پیچیده نیاز دارد و همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد این شیوه را انتخاب نکنند.

جمع ‌بندی

دقت داشته باشید که تسهیم هزینه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند بر موفقیت‌های شما تاثیرگذار باشد؛ بنابراین از کنار آن به سادگی نگذرید و بهترین انتخاب‌ها را در این راستا داشته باشید. در آخر امیدواریم این مقاله اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار داده باشد و بتوانید از آن بهترین استفاده را ببرید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو