تفاوت موسسه حسابداری و شرکت حسابداری چیست؟

رضا خانی
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

این روزها و با افزایش کسب و کارهای مختلف نیاز به افراد متخصص در هر رشته و حوزه بیش از گذشته شده است. این مسئله به این دلیل است که افرادی که امور مربوط به یک کار را در اختیار متخصصین آن ندادند پیشرفته بزرگی داشته‌اند.

بنابراین مهم‌ترین مسئله بیزینس برای رسیدن به نتیجه مطلوب این است که هر خدمتی را یک متخصص به شمار می‌آوریم و تنها در اختیار متخصصین آن قرار دهیم.

سرگروهان و مدیران هر شرکت نیز باید امور مربوط به حسابداری، مالی و حقوقی را به متخصصین ان حوزه بسپارند و تنها تمرکز و هدف خود را به روی امور شرکت خود بگذارند. زیرا اگر مسئولیت‌ها بین افراد متخصص تقسیم می‌شود خیلی سریع‌تر، بهینه‌تر و راحت‌تر به پیشرفت دست پیدا خواهید کرد. بنابراین امروزه کارفرمایان و مدیران بسیاری وجود دارند که علاقه‌مند هستند امور مالی شرکت خود را به یک شرکت حسابداری واگذار کنند و تمرکز خود را روی موضوع اصلی خود قرار دهند.

 

شرکت حسابداری چیست؟

به طور کلی یک شرکت حسابداری وظایف و امور مربوط به انجام کارهای مالی، مالیاتی و حسابداری را انجام می‌دهد. برای انجام این امور احتیاج به تخصص مربوطه دارند و شامل خدماتی مثل ارزش افزوده، خدمات مالی، گزارش‌های تفصیلی و اظهارنامه‌های مالیاتی هستند که شرکت‌های حسابداری آن‌ها را برای دیگر شرکت‌ها انجام می‌دهند و در ازای آن حقوق خود را دریافت می‌کنند.

مسائل و امور مالی هر شرکت دارای قوانین مرتبط با آن و پیچیدگی‌ها و چالش‌های فراوانی است که تنها افراد متخصصین این حوزه توانایی انجام آن را دارند. اگر شما به عنوان یک کسب و کار قصد داشته باشید تمام آن‌ها را انجام دهید بیشتر وقت خود را هدر می‌دهید و صرف انجام جزئیات آن خواهید کرد. بنابراین اهمیت استخدام یک شرکت حسابداری از این جهت است.

از وظایفی که یک شرکت حسابداری دارد این است که هنگام همکاری با یک شرکت باید مسئولیت تمام اسناد مالی را به عهده داشته باشد و چنانچه مشکلی مالی به وجود بیاید کاملاً آن را بپذیرد. همچنین بیشتر شرکت‌های حسابداری معتبر تا جای ممکن است به وجود آمدن مشکلات جلوگیری می‌کند و باعث کاهش خطا در امور مالی یک کسب و کار می‌شوند.

یک نکته باید در نظر داشته باشید که شرکت‌های حسابداری متنوعی وجود دارند که می‌توانند در یک سری جزئیات عملکرد متفاوتی داشته باشند به همین علت باید راجع به انواع شرکت حسابداری اطلاعات کافی داشته باشید.

 

علت استفاده کارفرمایان از خدمات شرکت های حسابداری چیست؟

بسیاری از شرکت‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های حسابداری را ترجیح می‌دهند و این کار دلایل متفاوتی دارد. به‌عنوان اولین دلیل باید گفت که انجام امور مالی یک شرکت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و وقتی که یک شرکت حسابداری را استخدام می‌کنند خطاهای موجود تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته این امر به اعتبار و کیفیت شرکت حسابداری نیز بستگی دارد.

دلیل بعد می‌تواند این باشد که کارفرمایان و مدیران یک کسب و کار دغدغه ذهنی بابت انجام امور مالیاتی خود را در کنار دیگر وظایف ندارند و به نوعی خیال خود را از بابت انجام و مسئولیت‌های امور مالی توسط یک شرکت حسابداری راحت می‌کند.

همچنین همانطور که می‌دانید نیروی انسانی خوب و کاملا ماهر در حیطه امور مالی به راحتی پیدا نمی‌شود. بنابراین کارفرمایان تصمیم می‌گیرند که با استخدام یک شرکت حسابداری دردسرهای پیدا کردن نیروی انسانی لایق را کاهش دهند و هزینه‌های مربوط به آن را به صفر برسانند.

از طرفی دیگر امکان وجود دارد که نیروی انسانی به تمام مسائل و قوانین مالیاتی آگاه نباشد و نتواند نیاز شما را برطرف کند. همچنین ممکن است احتیاجی به استخدام یک نیروی تمام وقت به دلیل حجم امور کم و پرداخت حقوق به ان حسابدار مقرون به‌صرفه نباشد.

 

موسسات حسابداری چه خدماتی را ارائه می دهند؟

به طور کلی موسسات حسابداری مانند شرکت‌های حسابداری خدماتی را به دیگرکسب و کارها ارائه می‌دهند و این خدمات در دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند که به برخی از آن‌ها در ادامه خواهیم پرداخت‌.

همان طور که می‌دانید خدمات حسابداری مالی از مهم‌ترین وظایفی است که یک موسسه حسابداری باید آن را انجام دهد چرا که یک موسسه حسابداری تمام امور و وظایف مالی شرکت را سازماندهی می‌کند و میزان سود و زیان شرکت را به هیئت مدیره آن توضیح می‌دهد. موسسات حسابداری در جهت تسهیل حسابداری مالی شرکت‌ها خدمات زیر را ارائه خواهند داد:

  • ثبت اسناد حسابداری جاری: یکی از مهم‌ترین وظایف یک موسسه حسابداری این است که حساب‌های جاری و معوقه را ثبت کند و اطلاعات مربوط به آن را به‌روزرسانی کند.
  • تنظیم صورت های مالی: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم هر موسسه حسابداری این است که قسمت تنظیم صورت‌های مالی شرکت را به درستی انجام دهد. این صورت‌های مالی می‌تواند مواردی مثل ترازنامه، بررسی سود و زیان و جریان وجوه باشد که هر موسسه حسابداری باید آن‌ها را انجام دهد.
  • خدمات مالی واحدهای اقتصادی: در مورد یکی دیگر از وظایف حسابداری این است که هر شرکت قسمت حسابداری جداگانه و مستقل خود را حذف کند و تمام امور مربوطه را یک موسسه حسابداری بسپارد.
  • عملیات اصلاح و بستن حساب: انجام این کار از وظایف بسیار ضروری هر موسسه حسابداری است. چرا که به دقت بسیار زیادی احتیاج دارد و باید وقت کافی برای آن گذاشته شود به همین دلیل شرکت‌ها برون‌سپاری را در اختیار موسسات حسابداری قرار می‌دهند.
  • انجام امور ورشکستگی مالی: هنگامی که یک شرکت به دلیل وجود مشکلات مالی یا نبود منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی با مشکل مواجه می‌شود می‌تواند از یک موسسه حسابداری کمک بگیرد متخصصین زنان راه حل‌های خود را برای بله یا حتی پیشگیری از ورشکستگی ارائه دهند.
  • خدمات عملیاتی حسابداری: یکی از مواردی که بسیار بدیهی و آشکار است، نصب نرم افزار حسابداریhttps://www.farapayam.com/product/financial است که جزء وظایف موسسات حسابداری نیز محسوب می‌شوند. همچنین راه‌اندازی سیستم مالی، اتوماتیک سازی امور حسابداری، خدمات پشتیبانی و دیگر وظیفه‌ها که به کمک موسسه حسابداری انجام می‌شوند.

انواع مختلف شرکت های حسابداری

اولین نوع از انواع شرکت‌های حسابداری، شرکت‌هایی هستند که به دیگران مشاوره می‌دهند. این مشاوره می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند دادرسی مالیاتی، حسابرسی، ارائه خدمات حسابداری و غیره که بسته به هر کسب و کار متفاوت است. این نوع از انواع شرکت‌های حسابداری بیشتر برای مجموعه‌های کاربرد دارند که خودشان به صورت مستقل تیم حسابداری و مسئول مرتبط را دارند اما برای اطمینان از موارد مختلف و حل مشکلات متفاوت به این خدمات احتیاج دارند.

در واقع در این مورد برای استفاده از دانش بیشتر شرکت‌های حسابداری کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند تا از از روند فعالیت خود اطمینان حاصل کنند.

یکی دیگر از انواع مختلف شرکت‌های حسابداری آن‌هایی هستند که خدمات حسابداری را در قالب نظارت مستمر ادامه می‌دهند. در واقع آن‌ها بر اموری مثل گرفتن اسناد مالی، صورت‌های مالی و مسائل مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی نظارت دقیق دارند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

این شرکت‌ها اکثراً این خدمات را به صورت سالیانه یا چند ماهه انجام می‌دهند و بر تمام امور یک کسب و کار نظارت دارند. همچنین این شرکت‌ها قابلیت این را دارند که خدمات دسته اول را نیز به دیگر کسب و کارها را ارائه دهند و بر آن نظارت داشته باشند.

دسته سوم از شرکت‌های مختلف حسابداری آن‌هایی هستند که یک مجموعه کامل از خدمات حسابداری را به مشتریان ارائه می‌دهند. در واقع امور مالی مربوط به شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرند و صفر تا صد خدمات حسابداری یک شرکت را انجام می‌دهند. این امور ممکن است شامل ساده‌ترین چیزها مثل انتخاب نرم افزار حسابداری و اجرای آن تا پیچیده‌ترین و چالش برانگیزترین کارهای حسابداری باشد.

گاهی پیش می‌آید که یک نیروی متخصص خود را در اختیار شرکت مورد نظر خود به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت قرار بدهند تا امور مالی مربوطه را انجام دهد. به‌علاوه این که مانند دسته دیگر از انواع شرکت‌های حسابداری خدمات خود را مانند آن‌ها نیز ارائه دهند.

 

وظایف و خدمات شرکت های حسابداری چه چیزی هستند؟

به طور کلی شرکت‌های حسابداری خدماتی را به طور مستقیم ارائه می‌دهند که به سه بخش  اصلی تقسیم می‌شود اما شرکت‌ها می‌توانند بخشی یا تمام آن‌ها را انجام دهند:

قسمت خدمات حسابداری و مالی از مهم‌ترین وظایف آن‌ها به شمار می‌رود که شامل امور پرسنلی و اداری، تهیه صورت‌های مالی و بستن حساب‌ها، کنترل و تجزیه و تحلیل حساب‌ها، تهیه ترازنامه دفاتر قانونی است.

یکی دیگر وظایف شرکت‌های حسابداری خدمات مالیاتی دیگر مجموعه‌ها است که شامل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی, تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ارزش افزوده و دیگر خدمات است.

همچنین خدمات اداری و پرسنلی حسابداری که مواردی مانند ثبت نام بیمه و تهیه، ارسال لیست بیمه، تنظیم و انعقاد انواع قراردادهای کارکنان، حضور و غیاب کارمندان، کارت زنی، محاسبه اضافه کاری و تعطیلات، انجام امور کارگزینی و دیگر موارد مربوطه را شامل می‌شود.

 

تفاوت موسسه حسابداری و شرکت حسابداری در چه چیزهایی است؟

تا به الان با وظایف و خدماتی که شرکت‌های حسابداری و موسسه حسابداری انجام می‌دهند آشنا شده‌اید و در اینجا قصد داریم به تفاوت‌هایی که بین این دو وجود دارند بپردازیم و آن‌ها را برای شما بازگو کنیم.

یکی از مهم‌ترین و عمده تفاوت‌ها بین شرکت‌های حسابداری و موسسات این است که شرکت‌های حسابداری در بیشتر موارد هدف اصلی آن‌ها سودآوری بیشتر است اما در موسسه‌های حسابداری برای انجام یک کار تجاری این مسئله نباید هدف و نیاز اصلی باشد. همچنین در بیشتر موارد موسسات حسابداری به صورت غیر انتفاعی ثبت می‌شوند.

همچنین این دو مورد در نوع ثبت و اساسنامه نیز متفاوت هستند. در شرکت‌های حسابداری باید به صورت محدود مسئولیت داشته باشند و مبنای آن فعالیت انتفاعی است. همچنین باید به صورت سهامی خاص نیز ثبت شود اما در موسسه حسابداری به صورت غیر انتفاعی فعال هستند و خدمات مختلفی که شامل آموزش، خدمات و دیگر موارد است، را شامل می‌شود. یکی دیگر از تفاوت این دو این است که در شرکت‌های حسابداری انجام فعالیت تجاری ممکن است و مشکلی برای آن وجود ندارد اما در موسسه حسابداری این امکان وجود ندارد.

به علاوه این که هنگامی که شرکت‌های حسابداری خود را ثبت می‌کنند حداقل یکی از از اعضای آن موسسه باید مدرک حسابداری داشته باشد و فعالیت و تمرکز اصلی آن روی مسائل حسابداری باشد. اما برای ثبت موسسه‌های حسابداری این شرط لازم نیست و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

 

تفاوت شرکت و موسسه در چیست؟

به طور کلی شرکت و موسسه در هر زمینه تفاوت‌هایی مخصوص به خود را دارند و به قصد و نیت متفاوتی تاسیس می‌شود که در این‌جا به تفاوت‌ها خواهیم پرداخت. به طور کلی شرکت‌ها مجموعه توانایی‌های مختلفی هستند که تحت یک چهارچوب مشخص کنار هم  قرار می‌گیرند و توسط یک قرارداد بین افراد مختلف تاسیس می‌شوند. هر کدام از شرکت‌ها شامل مسئولیت‌های متفاوتی هستند. همچنین مسئولیت‌ها تعریف مشخصی از یک ارتباط بین افراد مختلف شرکت مانند سهامداران، شرکا و اشخاص ثالث را شامل می‌شود. این نکته را نیز باید دانست که شرکت‌ها انواع مختلفی دارند و در دسته‌بندی‌های بسیار متفاوتی قرار می‌گیرند.

موسسه‌ها نیز شرکت‌های غیر تجاری شامل می‌شوند که نیت و هدف اصلی آن‌ها سودآوری نیست و برای ارائه خدمات به وجود می‌آید این موسسه به دو دسته‌بندی انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند.

همانطور که قبلا به اشاره کرده‌ایم تفاوت اصلی شرکت‌ها و موسسات در هدف آن یعنی سودآوری است. اما در موسسات به این شکل نیست و نباید هدف اصلی منفعت باشد.

علاوه‌بر آن، برای تشکیل یک شرکت حداقل دو نفر باید حضور داشته باشند اما در موسسه تنها وجود یک نفر برای تشکیل آن کافی است و ثبت نام موسسه اصولاً آسان‌تر از شرکت است و نیاز به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه ندارد. همچنین موسسه این قابلیت را دارد که در اختیار دولت یا بخش خصوصی قرار بگیرد.

 

انتخاب شرکت حسابداری

تا به الان قطار متوجه مزایای یک شرکت حسابداری و استفاده آن در مجموعه خود شده‌اید اما نکاتی در انتخاب یک شرکت حسابداری وجود دارد که اگر به آن‌ها به اندازه کافی توجه نشود می‌تواند منجر به عواقب جبران‌ناپذیری شود. همانطور که می‌دانید شرکت‌های حسابداری متنوعی وجود دارند که برای ارائه خدمات مالی و دیگر مسائل آماده هستند. استفاده از یک تیم حرفه‌ای نیزکاملاً شما را در مسیر رسیدن به اهداف و سودآوری بیشتر کمک رسانی خواهد کرد. از این رو تمرکز اصلی شما را روی مسائل مربوط به شرکت می‌گذارد و تمام امور مالی به یک تیم حرفه‌ای سپرده می‌شود.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که اهمیت انتخاب یک شرکت حسابداری معتبر بسیار مهم است؛ زیرا اگر از از آن شرکت اندازه کافی اطمینان حاصل نکنید باعث ضرر و زیان‌های فراوانی برای شما می‌شود که شاید جبران‌ناپذیر باشد‌.

همانطور که می‌دانید شرکت‌های حسابداری خدمات متفاوتی را در زمینه حسابداری ارائه می‌دهند. مانند فعالیت در زمینه حسابداری صنعتی، حسابداری شرکت‌های بازرگانی و حسابداری کسب و کارهای کوچک و کسب تجربه‌های متعدد که همه این موارد باعث می‌شود که بتوانیم به آن‌ها اعتماد کنیم و آن‌ها را برای رسیدن به  سودآوری بیشتر در کنار خود داشته باشیم.

 

کلام آخر

به طور کلی شرکت‌ها و موسسات حسابداری با هدف اصلی کمک به مجموعه‌ها و کسب و کارها به وجود می‌آیند تا خیال آن‌ها را از بابت مسائل مالی راحت نگه دارند. بنابراین استفاده و همکاری با آن‌ها در بیشتر اوقات سودآوری زیادتری برای شما خواهد داشت.

این روزها نیز به دلیل افزایش کسب و کارهای متعدد احتیاج به شرکت و موسسات حسابداری بسیار بیش از گذشته شده است و در نتیجه این امر باعث به وجود آمدن شرکت‌های زیاد و تنوع مختلف آن‌ها شده است. اما قطعاً با تحقیقات زیاد و جست‌وجوی فراوان می‌توانید به یک تیم حسابداری اعتماد کنید به تمام امور مالی خود را به آن‌ها بسپارید.

اگر شما فردی هستید که به دنبال استخدام یک شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری هستید تا به الان با تفاوت عمده آن آشنا شده‌اید و با با خواندن این مقاله به نتایجی دست پیدا کرده‌اید. از این رو به راحتی می‌توانید مجموعه مورد نظر خود را انتخاب کنید و تمام خدمات مالیاتی و حسابداری خود را  بر عهده آن‌ها بگذارید.

بیشتر بخوانید: 

تفاوت حسابداری و حسابرسی

مفروضات حسابداری چیست؟

شرکت خدمات مالی چیست و چه وظایفی دارد؟

انواع حسابداری و زیر شاخه های آن

حسابداری بازرگانی و هرآنچه باید از آن بدانید

نکات مهم در مدیریت مالی شرکت

نویسنده: رضا خانی

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو